«محمد احسانی رئیس سازمان سینمایی کشور می‌شود.» این شایعه‌ای بود که در چند هفته اخیر در راهروهای وزارت ارشاد به گوش می‌رسید و حالا خبر رسیده که حضور مدیر سابق شبکه نسیم در سازمان سینمایی قطعی شده است.

محمد احسانی

همشهری آنلاین: قرار است هفته آینده معارفه محمد احسانی در وزارت ارشاد برگزار شود. محمد خزاعی هم در آخرین روزهای حضورش در سازمان سینمایی به برنامه سینمایی «هفت» رفت و از کارنامه ۳ساله‌اش دفاع کرد و چند روز پیش جلسه‌ای با حضور مدیران سینمایی برگزار کرد که از آن به‌عنوان مهمانی خداحافظی یاد شده است. این اتفاق‌ها در روزهایی رخ داد که برخی رسانه‌ها از احتمال ماندگاری خزاعی در سازمان سینمایی خبر داده بودند.

از تلویزیون تا سینما
محمد احسانی از مدیران تلویزیون که در دوران ضرغامی در مقطعی مدیر طرح و برنامه و قائم مقام شبکه تهران بود، سال۹۲ به دعوت حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی دولت اول تدبیر و امید، از تلویزیون به سازمان سینمایی آمد و معاون نظارت و ارزیابی شد. تنها یک سال در این پست باقی ماند و به تلویزیون بازگشت و مدیر شبکه یک سیما شد. او که آذر۹۳ از ارشاد به تلویزیون رفته بود در آذر۹۴ با مدیریت شبکه یک سیما هم خداحافظی کرد. احسانی که در ابتدای حضور محمد سرفراز در صداوسیما به تلویزیون بازگشته بود در پی اختلاف‌نظرهایی که پیش آمد از مدیریت شبکه یک کنار رفت. در دوران ریاست عبدالعلی علی‌عسگری بر صداوسیما، احسانی مدیر شبکه نسیم شد. در سال‌های حضور احسانی در شبکه نسیم برنامه‌های پرمخاطبی روی آنتن این شبکه رفت. احسانی سال۱۴۰۰ از شبکه نسیم رفت‌ و پس از ۳سال حاشیه‌نشینی قرار است سکاندار کشتی سینمای ایران شود.

ششمین رئیس سازمان سینمایی
نخستین‌بار خبرگزاری فارس ۸ شهریور در گزارشی نام احسانی را کنار دیگر گزینه‌ها قرار داد. گزینه‌هایی که هر یک به‌دلیلی کنار رفتند تا محمد احسانی بخت جدی‌تری برای نشستن روی صندلی ریاست سازمان سینمایی را داشته باشد. ظاهراً عسگرپور خود تمایلی به پذیرش این مسئولیت نداشته است. رئیس هیأت مدیره خانه سینما برای حضور در سازمان سینمایی البته مخالفانی هم در یک تشکل تهیه‌کنندگی داشته است. ‌داروغه‌زاده به‌دلیل بازنشسته شدن از فهرست کنار گذاشته شده است. محمد حمیدی‌مقدم از مدیران سینمایی ۲ دولت روحانی و رئیسی هم جزو گزینه‌هایی بود که شخصاً تمایلی به حضور در ساختمان بهارستان نداشته و ترجیح می‌داده در فاصله ۳ ‌ماه مانده تا برگزاری هجدهمین جشنواره سینماحقیقت، ماموریتش در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را به سامان برساند. محمدمهدی طباطبایی‌نژاد نیز که سابقه مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و حضور در معاونت نظارت و ارزیابی را در کارنامه دارد نیز بازنشسته شده است. با کنار رفتن این چهره‌ها محمد احسانی گزینه نهایی ریاست سازمان سینمایی شد. هر چند در روزهای گذشته گفته می‌شد او حاضر به پذیرش ریاست سازمان سینمایی نیست ولی در نهایت گفت‌وگوهای سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد با احسانی به نتیجه رسید تا یک مدیر قدیمی صداوسیما پس از جواد شمقدری، حجت‌الله ایوبی، محمدمهدی حیدریان و محمد خزاعی ششمین رئیس سازمان سینمایی شود.
محمد احسانی در رشته مبانی حقوق اسلامی مدرک دکتری دارد. مدیر شبکه یک سیما، مدیر گروه اجتماعی شبکه سه سیما، مدیر طرح و برنامه و قائم‌مقام شبکه تهران، مدیرکل طرح و برنامه معاونت سیما، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری، مشاور و عضو شورای راهبردی شبکه سه، مدیر کل مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی سازمان، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله مسئولیت‌های محمد احسانی بوده است.

کد خبر 882338
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha