سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: موضوع نرخ گذاری دستوری به معنای دستکاری در بازار و نظام طبیعی عرضه و تقاضا است.

سهام عدالت

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الله صیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه خود، در جمع خبرنگاران در رابطه با توان بازار سرمایه برای تحرکات و رشد گفت: بازار بورس پتانسیل رشد و توسعه را دارد.

وی همچنین گفت: موضوع نرخ گذاری دستوری به معنای دستکاری در بازار و نظام طبیعی عرضه و تقاضا است.

صیدی در تشریح برنامه‌های خود برای بازار بورس بیان کرد: تلاش می‌کنیم در رابطه با تدوین لایحه بودجه در کمیته وزارت امور اقتصادی و دارایی شرکت فعال داشته باشیم، با ریاست محترم کمیسیون بودجه در مجلس شورای اسلامی و همچنین با ریاست سازمان برنامه و بودجه هماهنگی و رایزنی انجام داده‌ایم تا مواردی که به صورت مستقیم به بازار سرمایه مربوط است و همچنین مواردی که به صورت غیر مستقیم به این بازار مربوط می‌شود را مشورت دهیم تا در نهایت خروجی آن هم به نفع بازار سرمایه و هم به نفع اقتصاد کشور تمام شود.

نرخ گذاری دستوری دستکاری در نظام طبیعی عرضه و تقاضا است

وی در پاسخ به سوالی مبنی اثرات نرخ گذاری دستوری در بازار سرمایه گفت: به صورت کلی ما مخالف موضوع نرخ گذاری دستوری هستیم؛ چراکه به معنای دستکاری بازار است و نظام طبیعی عرضه و تقاضا را تغییر می‌دهد. بنابراین از طریق رایزنی و تعامل با دستگاه‌های مربوطه و وزارت خانه‌هایی مثل صمت، کشاورزی و نفت که مسئول این کار هستند، چه در رابطه با قیمت گذاری‌های نهاده‌های تولید مانند نفت خام و خوراک پتروشیمی‌ها و چه در مورد کالاهای عرضه شده در بازار، تلاش می‌کنیم تا از فضای نرخ گذاری دستوری که تقریباً به ضرر اقتصاد کشور تمام شده و ضربه‌های بسیاری به اقتصاد وارد کرده، خارج شویم.

بازار بورس پتانسیل‌های رشد و توسعه را دارد

رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بی شک با وجود تعداد بالای بنگاه‌های فعال اقتصادی بزرگ در بورس و همچنین بنگاه‌های کوچک مقیاس بورسی که به صورت میانگین در هر سال بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان فروش دارند و همچنین از طریق بنگاه‌های موفق اقتصادی بسیاری در حوزه صنعت، نفت و گاز و پتروشیمی که هنوز به بورس وارد نشده‌اند، می‌توانیم جهت در بازار بورس را رقم بزنیم چراکه این بازار پتانسیل‌های رشد و توسعه را دارد.

صیدی ادامه داد: اگر تلاش شود تا ریسک بازار را کاهش و میزان کارایی بازار را افزایش دهیم به صورت خودکار، تمایل خرید و فروش در بازار افزایش پیدا می‌کند و در صورت تحقق آن حتماً به ارزش واقعی بازار می‌رسیم، اما باید تاکید کرد که تحقق این هدف یک روند آرام و تدریجی است و اینگونه نیست که بازار سرمایه یک شبه به هدف مورد نظر برسد.

وی به موضوع شفافیت اطلاعاتی و لزوم افشای اطلاعات در راستای پیش بینی پذیر کردن بازار اشاره کرد و گفت: در رابطه با افشای اطلاعات و شفاف سازی اطلاعات باید از تمام ظرفیت‌ها و مواد قانونی استفاده کرد تا عمق شفافیت در بازار سرمایه افزایش پیدا کند. وظیفه ما در سازمان بورس این است که موضوع افت بازار در اردیبهشت ۱۴۰۲ را به جد دنبال کنیم تا این اتفاقات دوباره رخ ندهد و احیاناً اگر جابجایی منابع و منافع خارج از قاعده صورت گرفته باشد، باید بازگردانده شود.

باید فرآیند تشکیل سرمایه تسهیل شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بورس باید اداره و مدیریت شرکت‌ها (حاکمیت شرکتی) از استانداردهای لازم برخوردار باشد. ما با نحوه مدیریت شرکت‌های اقتصادی و مالی کاری نداریم، اما شرکت‌هایی که در بورس فعال هستند باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند که مهم‌ترین محور آن حاکمیت شرکتی است. علاوه بر این، انتشار اطلاعات قابل اتکا، به موقع و با کیفیت را پیگیری می‌کنیم تا اعتماد به بازار بیشتر شده و فرایند تشکیل سرمایه تسهیل شود.

واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا

صیدی درباره واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا گفت: هر زمانی که دولت قصد عرضه سهام دولتی این دو شرکت خودروسازی را داشت، ما در سازمان بورس شرایط و فضا را برای عرضه بلوکی سهام آماده کرده و شرایط را برای خریداران نیز در رابطه با این موضوع آماده می‌کنیم؛ چراکه به هر میزانی که شرکت‌های بزرگ صنعتی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و مالی، پراکنده‌تر و حرفه‌ای تر باشند، بی شک کارایی آن شرکت‌ها نیز بیشتر می‌شود و ما در سازمان بورس برای تحقق این موضوع تلاش می‌کنیم که با رعایت موارد قانونی، این فرآیندها تسهیل شود.

بی شک نرخ سود بانکی و فاصله ارز در بازار بورس اثرگذار است

وی در پایان به رابطه نرخ سود بانکی و همچنین فاصله میان ارز نیما و بازار آزاد و نقش سازمان بورس برای حل این مشکل گفت: بی شک نرخ سود بانکی و فاصله ارز در بازار بورس اثرگذار است، ما تلاش می‌کنیم که اثرات آن را در بازار بورس مدیریت کنیم؛ چراکه بازار سرمایه نمی‌تواند نرخ بورس را تعیین کند بنابراین یکی از کارهایی که دنبال می‌کنیم، هماهنگی بین بازار پول و بازار سرمایه در سیاست گذاری‌های پولی و مالی است که امیدواریم بتوانیم از این طریق به نتیجه برسیم.

تعیین تکلیف و آزادسازی سهام عدالت

وی در خصوص تعیین تکلیف و آزادسازی سهام عدالت گفت: به زودی در خصوص آزادسازی سهام عدالت و تعیین تکلیف آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد و نتیجه آن را اعلام می‌کنیم.

کد خبر 882351

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha