شهروندان مسلمان هندی از تبعیض و سرکوب سازماندهی شده دولتی رنج می برند.

حمله هندی های افراط گرا به مسلمانان

همشهری آنلاین: «افراد نفوذی»، «دارای فرزندان بیش از حد زیاد» و برخی دیگر از توصیفات تحقیر کننده تنها بخشی از آزار و اذیت دولت هند در دوره «نارندرا مودی»، نخست وزیر فعلی هند علیه مسلمانان است. مسلمانان بیش از ۲۰۰ میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی هند را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر حدود ۱۵ درصد از جمعیت هند را شهروندان مسلمان این کشور تشکیل می‌دهند، اما برخورد دولت هند با این ۱۵ درصد از شهروندان هندی مانند برخورد با افراد خارجی است. از تخریب مساجد تا اعمال قوانین تبعیض آمیز تنها بخشی از رفتار ضدحقوق بشری دولت مودی با مسلمانان کشورش در سال‌های گذشته است. رفتاری که باعث نگرانی مقام معظم رهبری شده و در این گزارش به این مسئله اشاره خواهیم کرد که نگرانی مقام معظم رهبری از وضعیت مسلمانان هند ناشی از چیست؟

از قدردانی تا نگرانی

وقتی به سال‌های گذشته نگاه می کنیم، متوجه خواهیم شد که مقام معظم رهبری در همه سال‌های گذشته به وضعیت مسلمانان هند توجه خاصی داشته‌اند و در مقاطعی نیز ایشان از دولت وقت هند بدلیل توجه به مسلمانان این کشور قدردانی کرده‌اند. در واقع وضعیت مسلمانان هند موضوع تازه‌ای برای رهبر معظم انقلاب نیست و ایشان همواره نگاه ویژه‌ای به شرایط مسلمانان هندی داشته‌اند:

قدردانی نسبت به حفظ حقوق مسلمانان: ۳۱ شهریور۱۳۷۲: حضرت‌ آیت‌الله‌ خامنه‌ای‌ رهبر انقلاب‌ اسلامی‌ در جریان دیدار با «ناراسیمها رائو»، نخست‌وزیر وقت هند با تأکید بر اهمیت‌ حفظ حقوق‌ مسلمانان‌ هند، از خانم‌ «ایندیرا گاندی‌«، نخست‌ وزیراسبق‌ هند به‌ سبب‌ ابراز اهتمام‌ نسبت‌ به‌ حفظ حقوق‌ مسلمانان‌ در کشور هند و مهار کردن‌ احساسات‌ خصمانه‌ هندوهای‌ تندرو به‌ نیکی‌ یاد کردند.

نگرانی از وضعیت مسلمانان هند: ۲۶ شهریور ۱۴۰۳: آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود در دیدار جمعی از علما، امامان جمعه و مدیران مدارس علمیه اهل سنت کشور به وضوح بیان می‌کنند که نمی‌توان خود را مسلمان دانست و از رنج مسلمانان در جاهای مختلف از جمله میانمار، غزه و هند غافل بود. ایشان تأکید کردند که این بی‌توجهی نه تنها امکان‌پذیر نیست، بلکه برخلاف تعالیم و اصول اسلامی است.

دیگران درباره مسلمانان هند چه می گویند؟

نگاهی به گزارش‌های بین المللی و حتی در داخل هند نشان می‌دهد که برخی چهره‌ها و یا کارشناسان و نهادهای بین المللی حقوق بشر نیز اظهارات نگران کننده‍ای درباره مسلمانان هند ابراز کرده‌اند:

اعتراض «حزب کنگره ملی هند» علیه دولت مودی: حزب کنگره ملی هند، بزرگترین جریان اپوزیسیون در این کشور اسفندماه سال گذشته اظهارات نارندرا مودی، در خصوص مسلمانان را غیرقابل قبول و تفرقه افکن توصیف کرد و خواستار رسیدگی به اظهارنظرهای مودی علیه مسلمانان شد.

«اسدالدین اویسی»، نماینده حیدرآباد در مجلس هند: این نماینده مجلس هند در تیرماه امسال با انتقادات شدید علیه دولت مودی تاکید کرد مودی تنها به دلیل نفرت از مسلمانان و حمایت از افراط گرایان هندو توانسته در مقام نخست وزیری باقی بماند.

پنل کارشناسان بین‌المللی مستقل در هند: مسلمانان هندی به دلیل سیاست‌های دولت مودی با محرومیت از امکانات اولیه زندگی، بازداشت های خودسرانه، شکنجه ظالمانه و تحقیرآمیز، خشونت و تبعیض دولتی روبرو هستند.

« شورای روابط آمریکایی-اسلامی»، بزرگترین سازمان حقوق مدنی و مدافع مسلمانان در کشور آمریکا: از وزارت امور خارجه آمریکا می‌خواهیم تا هند را به عنوان کشور نقش کننده حقوق بشر در ارتباط با مسلمانان وارد فهرست ناقضان حقوق بشر کند.

نهاد دیده‌بان حقوق بشر در شهر نیویورک آمریکا: مودی به طور مکرر از طریق ادعاهای نادرست علیه مسلمانان به اسلام هراسی در میان هندوها دامن زده است.

عفو بین الملل در انگلیس: تعدادی زیادی از دانشجویان و فعالان مسلمان در هند از سال ۲۰۲۰ به بعد بدون محاکمه تحت بازداشت قرار گرفته‌اند و دولت هند نسبت به مسلمانان سوءظن زیادی دارد.

موارد سیستماتیک نقض حقوق بشر علیه مسلمانان هندی

نقض حقوق بشر علیه مسلمانان هند یک رویه سیستماتیک از سوی دولت این کشور است که با راه‌های مختلفی انجام می‌شود:

تحمیل قوانین تبعیض آمیز: اصلاحیه قانون شهروندی(CAA) توسط دولت مودی یک مسیر سریع دریافت شهروندی برای هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها، مسیحی‌ها، جین‌ها و پارسیان است، اما در این قانون نامی از مسلمانان نیامده است. این قانون مسلمانان را از دریافت شهروندی محروم کرده است.

تخریب مساجد مسلمانان: مقامات هندی به بهانه‌های مختلف همواره بدنبال تخریب مساجد مسلمانان هستند و به تازگی نیز «گیریراج سینگ» وزیر کشور هند ادعا کرده است که ۳۰۰ هزار مسجد در سراسر هند در معرض تخریب احتمالی قرار دارند.

دستگیری ها و بازداشت های خودسرانه: براساس گزارش عفو بین الملل ده‌ها ده‌ها فعال دانشجوی مسلمانان به اتهامات واهی ضد امنیتی در زندان‌ها به سر می‌برند.

تبعیض در زمینه اشتغال، تحصیل و مسکن: بسیاری از مسلمانان هند برای دستیابی به قدرت سیاسی و موقعیت اقتصادی با موانعی روبرو هستند و به مراقبت های بهداشتی و خدمات اولیه دسترسی کافی ندارند.

۱۵ درصد: جمعیت مسلمانان هند

۵ درصد: سهم مسلمانان هند از کرسی‌های پارلمان هند

مصادیق خشونت علیه مسلمانان در هند

مصادیق بسیاری از موارد سرکوب و نقض حقوق انسانی مسلمانان در هند را می توان برشمرد:

کشته شدن سه مرد حامل گاو: چند سال پیش در شهر رایپور، پایتخت چاتیسگر، سه مرد مسلمان که گاوها را حمل می‌کردند به عنوان قاچاقچی گاو معرفی شدند و توسط گروهی موسوم به مراقبان گاو کشته شدند.

ضرب و شتم مرد مسلمان: در شهر علیگر، یک مرد مسلمان به اتهام دزدی تا حد مرگ مورد ضرب و شتم قرار گرفت، اما سرقت او نیز در هیچ دادگاهی ثابت نشد.

تخریب ۱۵ خانه پس از کشف گوشت گاو: سال گذشته نیز در ماندلا، ایالت مدیا پرادش، یازده خانه مسلمانان در عرض ۲۴ ساعت پس از گزارش‌های ادعایی مبنی بر کشف گوشت گاو از یخچال‌هایشان تخریب شد.

تخریب خانه‌ هزاران خانوار: چند سال پیش نیز در اکبرنگر لکنو، منطقه‌ای مسلمان‌نشین، خانه‌های بیش از هزار خانواده برای ساخت و ساز حاشیه رودخانه با بولدوزر تخریب شد.

اعتراض به واگذاری خانه به زن مسلمان: دو سال پیش نیز هندوهای افراطی در اعتراض آشکار به اعطای آپارتمان به یک زن مسلمان در یک مجتمع مسکونی مخصوص اقشار کم درآمد در طرح حمایتی مسکن وزیر ارشد در گجرات به او اهانت کردند و تلاش کردند تا به محل سکونت او آسیب بزنند.

غارت مغازه مسلمانان: پارسال نیز در شهر نهان هیماچال پرادش، مغازه یک مسلمان پس از ادعای قربانی کردن یک گاو در عید قربان غارت و تخریب شد و همه ۱۶ صاحب مغازه مسلمان دیگر در این شهر به دنبال این حادثه مجبور به فرار شده اند.

کد خبر 882444

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha