انفجار پیجر به دلیل تماس نزدیک با بدن می‌تواند شبیه شلیک مستقیم عمل کند و منجر به آسیب یا کوری چشم، نفود ترکش‌ها به بدن، سوختگی صورت و پوست بدن یا حتی پارگی ریه و عروق شوند.

پیجر لبنان

به گزارش همشهری آنلاین، عصر امروز چند دستگاه ارتباطی پیجر در ضاحیهٔ جنوبیِ بیروت منفجر شده و بر اثر آن ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت درباره این که چطور انفجار پیجرها می‌تواند منجر به آسیب شدید و حتی مرگ در افراد شود، به همشهری آنلاین می‌گوید: به نظر می‌رسد که این موج انفجاری در بازه زمانی چند ۱۰ دقیقه‌ای رخ داده است. البته کارشناسان فنی در این باره اظهارنظر بهتری می‌توانند ارائه کنند اما پیجرها به دلیل باطری بزرگی که دارند، در زمان بروز انفجار می‌توانند آسیب‌رسان و حتی منجر به مرگ هم باشند.

او ادامه می‌دهد: به نوعی انفجار پیجر شبیه به بمب کنترل شده عمل می‌کند و با افزایش دمای باطری به مرحله انفجار می‌رسد. این در حالی است که این وسیله هم به مانند گوشی‌های همراه به بدن افراد نزدیک است و در چنین شرایطی می‌تواند مستقیما باعث مصدومیت شدید هم شود.

جهانپور با بیان این که پیجرها باطری لیتیومی دارند و به دلیل حجم شان در فاصله نزدیک قطعا باعث آسیب هستند، عنوان می‌کند: شدت انفجار در این وسایل به گونه‌ای است که حتی در فاصله کمی دورتر از بدن هم می‌توانند عامل بروز آسیب سطحی بشوند اما در شرایط نزدیک یا چسبیده به بدن شبیه شلیک از نزدیک عمل می‌کنند و با توجه به اتصال و فاصله نزدیک می‌توانند باعث آسیب یا کوری چشم، نفود ترکش‌ها به بدن، سوختگی صورت و پوست بدن یا حتی پارگی ریه و عروق شوند.

به گفته این پزشک در صورت که پیجرها در نقطه‌ای از بدن نزدیک به شکم و لگن قرار داشته باشند، در زمان انفجار علاوه بر جراحات پوستی به عروق بزرگ هم صدمه وارد می‌کنند که می‌تواند همراه با خونریزی شدید هم باشد.

کد خبر 882457
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha