قنادباشی گفت: درحال حاضر بسیاری از کشورها در سازمان ملل همسو با دیپلماسی ایران هستند، بنابراین ما نباید تصور کنیم که دیپلماسی ما خاص و تک کشوری است و تنها ما هستیم که نسبت به موجودیت رژیم صهیونیستی و حمایت‌های غرب و آمریکا از اسرائیل موضع‌گیری می‌کنیم.

حمله حزب الله به اسرائیل

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، با اشاره به نحوه دیپلماسی ایران در سازمان ملل برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی، اظهار کرد: برای ایران ظرفیت بسیار مهمی در حوزه دیپلماسی ایجاد شده و اگر بتواند به خوبی از این ظرفیت بهره برداری کند، می‌تواند تاثیرگذاری خوبی در منطقه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل و موضع گیری او باید با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی باشد که در این ۱۱ ماه اخیر جنگ غزه حاصل شده است، ادامه داد: یکی از راهبردهای اصلی وزارت امور خارجه مسئله فلسطین است و هفته گذشته مجمع عمومی سازمان ملل بیش از ۱۲۰ کشور طی قطعنامه‌ای خواستار این شدند که اسرائیل ظرف یکسال به اشغال فلسطین پایان دهد که این اتفاق، همسو با دیپلماسی ایران است.

قنادباشی بیان کرد: همچنین چند ماه پیش، ۱۴۳ کشور به تشکیل دولت فلسطین و عضویت او در سازمان ملل رای مثبت دادند، بنابراین ما نباید تصور کنیم که دیپلماسی ما خاص و تک کشوری است و تنها ما هستیم که نسبت به موجودیت رژیم صهیونیستی و حمایت‌های غرب و آمریکا از اسرائیل موضع‌گیری می‌کنیم، اگر این تصور را داشته باشیم، طبعا ابتکار عمل را از دست می‌دهیم.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: باید بدانیم فضای سازمان ملل کاملا متفاوت با دوره های قبلی حضور روسای جمهور ایران است و درحال حاضر بسیاری از کشورها علیه اسرائیل سخن گفتند بنابراین دیپلماسی ایران پشتیبانی نخبگانی و مردمی در سراسر دنیا دارد و در جهان اسلام نیز همه با دیپلماسی ایران همسو هستند، برهمین اساس این یک ظرفیت بزرگ و بالفعل به نفع دیپلماسی ماست.

وی گفت: جلساتی که در سازمان همکاری اسلامی تشکیل شد که همه به ضرورت پایان جنگ و حمایت از فلسطین رای دادند و این نشان از رای کشورها به دیپلماسی ایران دارد. بنابراین زمانی که رئیس جمهور در سازمان ملل حاضر می‌شوند بسیاری از نخبگان جهان و دولت‌ها به دلیل شرایط منطقه‌ای ایران را نماینده خود می‌دانند.

قنادباشی ادامه داد: سخنان رئیس جمهور ایران به این معناست که به نمایندگی از بسیاری از دولت‌ها و ملت‌ها به حمایت از مردم فلسطین سخن می‌گوید. درحال حاضر بسیاری از کشورها در سازمان ملل همسو با ما هستند و رژیم صهیونیستی در منزوی ترین شرایط ممکن قرار دارد، چراکه هیچگاه این اندازه این رژیم مورد خشم و نفرت جهانیان قرار نگرفته بود، حتی دولت فرانسه هم به قطعنامه خروج اسرائیل از سرزمین اشغالی رای مثبت داده است.

کد خبر 883475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha