یکشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

سهیلا نیاکان: آشنایی با هنر و فعالیت در هر شاخه‌ای از این عرصه بی‌انتها می‌تواند نقش موثری در روحیات و رفتار افراد و اقشار مختلف هر جامعه ایفا کند

 به عبارت دیگر از یک فعالیت هنری، فواید و نتایج غیر قابل انکاری برای مجموعه انسان‌ها به وجود می‌آید که علاوه بر ارتقا و رشد فرهنگی جامعه موجب بروز خلاقیت‌ها و شکوفایی استعدادهای گوناگون و تعمیم و گسترش فرهنگ و هنر در میان اجتماعات انسانی می‌شود.بنابراین زمانی که می‌شنویم یک گروه از نابینایان تصمیم به اجرای کنسرت موسیقی گرفته‌اند، ناخودآگاه در نتایج و دستاوردی که چنین حرکتی می‌تواندبرای این قشر و در نهایت برای جامعه داشته باشد، تامل می‌کنیم.

کنسرت موسیقی سنتی روشندلان زنجانی که قرار است در روزهای 28 و 29 مردادماه در محل فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان برگزار شود، در راستای حمایت از این گروه و در عین توجه به تاثیر امور فرهنگی و فعالیت‌های هنری صورت می‌پذیرد.

در این برنامه که به همت انجمن نابینایان استان زنجان انجام می‌شود، 4 قطعه سنتی برگرفته از دیوان حافظ به‌صورت شاد و ملایم برای علاقه‌مندان اجرا خواهد شد و هنرمندان روشندل آن را در 2 نوبت ارائه می‌کنند.

اعظم عادلی، مسئول امور فرهنگی و هنری انجمن نابینایان استان زنجان به وجود برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت این انجمن در بخش فرهنگی اشاره می‌کند و می‌گوید: آموزش‌های کوتاه‌مدت را در بخش برنامه‌های کوتاه‌مدت داریم و آموزش موسیقی افراد نابینا نیز در بخش برنامه‌های بلندمدت انجمن قرار دارد که به‌منظور تقویت آواز این افراد، همراه با آموزش آلات موسیقی به آنها و با حضور مربی‌ها و اساتید مجرب انجام می‌شود.

عادلی تاکید می‌کند که برای آموزش موسیقی به نابینایان از بهترین اساتید زنجانی استفاده می‌شود که اغلب هم جوان هستند.
به گفته او با توجه به اینکه اعضا خود سواد موسیقی دارند، خودشان مربی‌شان را انتخاب می‌کنند و اکنون نیز گروه موسیقی این انجمن تحت آموزش مرتضی نظری است که این استاد جوان توانایی و آگاهی بسیاری در زمینه هنر موسیقی و آموزش آن دارد.

عادلی اظهار امیدواری می‌کند با رایزنی‌هایی که با هنرمندان سرشناس موسیقی کشور انجام شده است، گروه موسیقی روشندلان زنجانی بی‌قرارند در روزهای اجرای خود، شاهد حضور گرم و توجه هنرمندان مدعو باشد. اما به گفته مسئول فرهنگی انجمن نابینایان زنجان، اعضای انجمن در طول 4 ماه گذشته، 4 نمایشگاه نقاشی و کتیبه‌های دست‌ساز را در فرهنگسرای امام‌خمینی (ره) زنجان، فرهنگسرای بهمن تهران، نمایشگاه بین‌المللی کاسپین زنجان و نمایشگاه کارآفرینی «روزبه» برگزار کرده‌اند.

عادلی مجددا به بهره‌گیری از آموزش اساتید باتجربه هر رشته هنری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در رشته نقاشی به‌منظور آموزش افراد انجمن، خانم شهرزاد اصولی حضور دارد که از اساتید و هنرمندان نقاش شناخته‌شده کشور ما است. درخصوص کار کتیبه نیز، از آموزش‌های یک مهندس ساختمان و معمار استفاده می‌شٍ8ز مهمترین فعالیت‌های انجمن مذکور عنوان شده است %8اه‌آهن تهران و اداره مخابرات زنجان (آثار هنرمندان این انجمن) قرار دارند مورد تائید اساتید این عرصه همچون استاد سیدی، رحمتی و عابدینی از اصفهان، قرار گرفته است.

عادلی می‌گوید: ما درخواستی برای ایجاد یک مجتمع فرهنگی، هنری، ورزشی داده‌ایم با این منظور که بتوانیم آموزش‌های مختلف را برای نابینایان فراهم کنیم؛ آموزش‌هایی مثل تراش‌سنگ‌های زینتی برای افراد نیمه‌بینا و ایجاد بخش کارگاهی و آموزشی موسیقی تا بتوانیم نوازنده نابینا تربیت کنیم. اما لازم است حمایت‌های مردمی و نیز حمایت هنرمندان به انضمام یک موضوع مهمتر یعنی بودجه را در اختیار داشته باشیم. انجمن ما به حامیان مالی دائمی حتی کم، نیاز دارد.

 اکنون اعضای نابینای ما تحصیلکرده ولی بیکارند و با وجود چنین مراکزی، برای‌ آنها ایجاد اشتغال خواهد شد؛ به‌ویژه اینکه برخی از این افراد مسئولیت خانواده، زن و فرزند را نیز برعهده دارند. به باور این مسئول انجمن نابینایان زنجان، سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی می‌تواند کمک بسیاری درخصوص راه‌اندازی این کارگاه‌ها و اشتغال نابینایان بکند که متاسفانه پس از 4 ماه رایزنی با مسئولان این سازمان هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

تقویت اعتماد به‌نفس، ایجاد روحیه شادابی در افراد نابینا، داشتن فعالیت اجتماعی و ایجاد فرصت‌های شغلی در سطح استان زنجان از مهمترین فعالیت‌های انجمن مذکور عنوان شده است و به اعتقاد گردانندگان آن، مسئولان استانی باید در راستای حل مشکلات روشندلان اقدامات ویژه‌ای انجام دهند، چرا که این قشر در جامعه حق زندگی کردن دارند و باید از حداقل رفاه اجتماعی و حقوق انسانی برخوردار باشند.

امیدواریم ایجاد روحیه نشاط و انگیزه کار و زندگی که به‌خصوص در سایه فعالیت‌های فرهنگی -‌ هنری به‌دست می‌آید، با عنایت مسئولان و افراد مرتبط و دلسوز، شامل حال روشندلان استان زنجان و دیگر مناطق کشورمان شود.

همشهری استانها

کد خبر 88355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز