برخی خودروهای افسانه‌ای عمری بسیار فراتر از حد معمول پیدا می‌کنند. یک وب‌سایت آمریکایی در مطلبی به ماجرای تولید رنو پی‌کی در ایران پرداخته است.

رنو پی کی

به گزارش همشهری‌ آنلاین: برخی از خودروها، پس از پایان عمر معمول خود، به کشور دیگری پناه می‌برند و موفق می‌شوند در آنجا به‌طور مخفیانه زندگی جدیدی را آغاز کنند. فولکس‌واگن بیتل یکی از این خودروها بود که مدت‌ها پس از ناپدید شدن از خیابان‌های اروپا و آمریکا، در مکزیک و برزیل همچنان تولید شد. سیتروئن ۲CV نیز در قالب مدلی با نام IES سوپر آمریکا در آرژانتین برای چند سال تولید شد. خودرویی که به‌تازگی یافتم اما به‌طور ویژه‌ای هیجان‌انگیز است زیرا ترکیبی از دو خودروی کاملاً متفاوت است که در اتحادی نامبارک اما شگفت‌انگیز، در ایران به هم پیوستند.

به نقل از پدال، خودروی اصلی بحث ما، نسل اول رنو ۵ است. یکی از اولین هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت واقعی که پیشگام برخی جزئیات طراحی بود که تا امروز در خودروهای مدرن می‌بینیم. خودروی دیگر هم کیا پراید است که در آمریکا با نام فورد فستیوا عرضه می‌شد؛ اما ارتباط این دو ماشین چیست و چه ربطی به ایران دارند؟

در سال ۱۹۷۶، رنو به یک شرکت ایرانی بنام سایپا جواز تولید رنو ۵ را با نام سپند به‌صورت تحت لیسانس داد (نویسنده جریان تولید سپند در ایران را کاملاً اشتباه بیان کرده است). سپند مثل رنو ۵ خیلی خوب فروخت اما رفته‌رفته قدیمی شد و سایپا هم سراغ انعقاد قرارداد با رنو برای تولید نسل دوم رنو ۵ نرفت. این یعنی رنو ۵ متعلق به سال ۱۹۷۲ همچنان در دههٔ ۹۰ در ایران تولید می‌شد.

نسل دوم رنو ۵

از سوی دیگر، در سال ۱۹۹۳ سایپا جواز تولید کیا پراید را دریافت کرد و درنتیجه، این شرکت پراید را جایگزین رنو ۵ قدیمی کرد. بااین‌حال، سایپا خط تولید رنو ۵ را به یک شرکت ایرانی دیگر بنام پارس‌خودرو فروخت و تولید سپند همچنان ادامه یافت. در سال ۲۰۰۰ اما رنو به دلایل ژئوپلیتیکی، رابطۀ خود را با پارس‌خودرو قطع کرد و بنابراین، واردات قوای محرکه و سیستم تعلیق رنو ۵ از فرانسه متوقف شد. در همان دوران، سایپا پارس‌خودرو را تصاحب کرد و حالا دو شرکت به هم پیوستند. در این شرایط، پارس‌خودرو باید چه کار می‌کرد؟ آن‌ها خط تولید بدنهٔ رنو ۵ را داشتند اما هیچ‌کدام از قطعات فنی را در اختیار نداشتند. بااین‌حال، پارس‌خودرو حالا بخشی از سایپا بود و به پیشرانه و پلت‌فرم کیا پراید دسترسی داشت. نتیجهٔ این معادله چه می‌شود؟!

نتیجه، ساخت خودرویی ترکیبی با پلت‌فرم و پیشرانهٔ پراید ولی با بدنهٔ رنو ۵ بود! البته تفاوت‌های زیادی بین این دو خودرو وجود دارد. نسل اول رنو ۵ هرچند خودرویی دیفرانسیل جلو بود ولی پیشرانهٔ طولی داشت درحالی‌که پراید از ترکیب مدرن‌تر دیفرانسیل جلو با موتور عرضی استفاده می‌کرد. علاوه بر این، فاصلهٔ عرضی چرخ‌های جلو در پراید حدود ۱۰ سانتی‌متر و در عقب حدود ۱۵ سانتی‌متر بیشتر از رنو ۵ بود. به همین دلیل، برای خودروی جدید که سپند پی‌کی نام گرفت، بچه گلگیرهای پلاستیکی طراحی شد تا بیرون‌زدگی چرخ‌ها را پوشش دهد. پیشرانهٔ برگرفته از پراید حدود ۶۲ اسب بخار قدرت داشت اما مهم‌تر اینکه موتور جدید امکان تجهیز به سیستم تهویه را هم فراهم می‌کرد که در کشوری مثل ایران آپشن مهمی محسوب می‌شود.

بازتاب جهانی تولید رنو با موتور پراید در ایران!

از دید من، بچه گلگیرهای پلاستیکی مشکی و حالت عریض‌تر پی‌کی، به این خودرو ظاهری اسپرت و تهاجمی بخشیده که تا حدودی یادآور رنو ۵ توربوی افسانه‌ای است. من واقعاً این نسخهٔ عجیب از رنو ۵ را دوست دارم و موضوع باورنکردنی اینکه تولید این خودرو با به‌روزرسانی‌های مثل چراغ‌های عقب جدید، تا سال ۲۰۰۸ همچنان ادامه پیدا کرد.

منبع: خبرآنلاین

کد خبر 883601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • بهروز خمسه IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    29 3
    ماشین رنو ۵ یک ماشین اقتصادی بود و سایپا واقعا توان فنی لازم را برای کوتاه کردن پلوسهای پراید نداشت که تن به اضافه کردن سپر پلاستیکی که چهره آنرا زشت کرده بود والا این کار مشکلی نبود بهرحال تولید این خودرو یکی از بیسوادی مهندسان سایپا را نشان میده چرا اصلا ساخت بلوک موتور رنو ۵ چی دشواری داشت که شرکت مگاموتور آن تکنولوژی ها که در اختیار دارد آنرا تولید نکرد جای تعجب و خفت است
  • سیا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    25 1
    عقب گرد وسی قهقرا یی ویژه صنایع ایران هست
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    35 2
    حیف صنعت کشور دست چه کسانی افتاده
  • مهراب معظمی IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    27 2
    باید پیشرفت کنیم یا پست رفت باید جدیدترین ومقاوم تمرین ماشینها درست کنیم نه ماشین مثل پفک نمکی
  • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    11 0
    خوب بلدید شرکتهای خارجی را بی آبرو بکنید وبا استفاده نام رنو پراید بی کیفیت ساخته وبه نام رنو یا ال نود به مشتریان بتوانید.
    • امین IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      9 0
      البته فرانسوی ها همچین هم علیه السلام نیستند خودشون آخر م...اما این حرف هم درسته که مافیای خودرو ایران به هر چی خودرو باکیفته گند زده..
  • نادر IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    5 1
    زشت تربن ماشین ،رنو ویا pk است .هم خودت میبرد .هم آبروی راننده.بی کلاس ترین ماشین قرن .نه جای خودت است نه جای مسافر .گاری سوارشو...رنو سوار نشو
    • حمید رضا ووررمضان DE ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
      7 2
      بله اینجانب سی سال خودرو سازی انجام وظیفه کردم ولی صنعت خودرو سازی ایران حتا یک اکسوز خودرو توان تولیدش را ندارد و خیلی متاسم که اسم این گاراژها رو خودرو سازی نام دارند
  • محمد IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    6 0
    خجالت آور هستش ما باید با کشورهای مدرن برابری کنیم متاسفانه داریم با کشور پاکستان و هندوستان برابری میکنیم
  • رضا IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۲
    4 1
    پی کی و آردی ماشین های ناقص الخلقه هستند پراید رو با رنو ترکیب کنی یا پژو رو با پیکان ترکیب کنی هیچ جای دنیا نمیبینی الانم که ال نود بدبخت رو با موتور تی یو فایو قاطی کردن یه نقص جدید!!
  • حمید IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
    3 1
    بنظر من رنو ۵ در دوران خودش ماشینی درون شهری برای خرید بود. هم ارزان هم خوش رکاب.اما PK شاهکار شرکت سایپا بود و باید از این خلافیت در کتاب رکوردهای گینس نام برده شود.برای جبران سبکی اتاق نسبت به موتور ، کف شاسی اتاق سرب می ریختند....ههه ههه
  • ایران اوغلی.تبریز IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۶
    0 0
    خبرنداره که خودروسازی ما دردنیا واقعا عجیبه. اتاق پیکان با موتور پژو ۵۰۴. وگل سرسبد اتاق پژو ۴۰۵ با موتور پیکان بنام پژو RD اتاق مزدا وانت با موتور پیکان ووووو