نخستین آزمایشگاه مرجع صنعت ابزار طی آیینی در روز دوشنبه دوم مهر در کارخانه آروا در شهرک صنعتی شمس‌آباد افتتاح شد.

نخستین آزمایشگاه مرجع صنعت ابزار

آزمایش‌هایی که کیفیت ابزار را متحول می‌کند

در این آیین محمدامین مصلایی‌پور یزدی مدیرعامل آروا، حمید مصلایی‌پور یزدی قائم مقام این شرکت، حجت‌الاسلام والمسلمین اندرزگو، مدیران و کارشناسان شرکت، فعالان صنعت ابزار و نمایندگان رسانه‌ها حضور داشتند و ضمن بازدید از خط تولید کارخانه آروا، با شیوه کار دستگاه‌های تست ابزار آشنا شدند. در این آیین محمدامین مصلایی‌پور یزدی مدیرعامل شرکت آروا با تاکید بر ثاتیر کیفیت محصول بر مدت گارانتی گفت: در آغاز تولید محصولات درصدی از هزینه‌ها را به خدمات پس از فروش اختصاص داده و ۱۲ ماه برای گارانتی محصولات تعیین کردیم. سپس با گزارش‌هایی که از خدمات مشتریان گرفتیم مدت گارانتی را به ۲۴ ماه افزایش دادیم. ولی باز هم این درصد پر نشد و مدت گارانتی را به 36 ماه افزایش دادیم. سپس متوجه شدیم که اگر دستگاه‌ها را دزد نبرد یا از ارتفاع خیلی بالا سقوط نکنند، آسیب نمی‌بینند و احتمال بازگشت آن‌ها به خدمات پس از فروش بسیار پایین است. بنابراین مدت گارانتی را به ۷۰ ماه افزایش دادیم. این کار با تیم تولید قوی، مهندسان خوب و آزمایش‌های دقیقی که روی محصولات انجام می‌شود، میسر شد.

ارمغان آزمایشگاه ابزار به صنعت ابزار کشور

آیین افتتاح آزمایشگاه صنعت ابزار با نشست دوستانه مدیرعامل، قائم‌مقام و مدیران ارشد آروا با خبرنگاران دنبال شد. در این نشست حمید مصلایی‌پور یزدی درباره اهداف راه‌اندازی آزمایشگاه گفت: مهمترین عامل این تصمیم این بود که صنعت ابزار ایران تاکنون برنامه‌ای برای به‌روز شدن و ورود تکنولوژی تولید نداشت. ما صنعت ابزار و نحوه ساخت آن، خط تولید و شیوه کنترل کیفیت را وارد کردیم. ابزار تولیدی باید کنترل شده و کیفیت آن در خور نیاز مشتری باشد. علاوه بر الزامات استانداردی، کیفیت و کارکرد آن منطبق با نیاز مشتری بومی باشد. در این سال‌ها الزامات استانداردی و کیفی مورد نظر خود را از طریق آزمایشگاه‌های خارج از کشور یا آزمایشگاه‌های داخل ایران که متاسفانه متمرکز نیستند، انجام می‌دادیم و هر تست در یک آزمایشگاه انجام می‌شد. پس در فکر راه‌اندازی آزمایشگاهی مرجع و منطبق با الزامات استانداردی دنیا بودیم. اکنون در این آزمایشگاه کلیه ابزارآلات حتی اگر تولید آروا نباشد با انواع تست‌ها آزمایش می‌شود.

قائم‌مقام آروا درباره تاثیر این آزمایشگاه بر کیفیت محصول بیان کرد: از آغاز تولید کالا، کیفیت و قیمت مناسب دستگاه برای ما بسیار مهم بود که به کمک مهندسان دستگاه‌هایی تولید کردیم که الزامات استانداردی را برآورده و گارانتی را پشتیبانی کند تا جایی که به جرات ۷۰ماه گارانتی به محصول بدهیم.
این به واسطه دقت در انتخاب مواد مصرفی، نحوه ساخت دستگاه و توجه به نیاز کاربران است. اکنون از نظر استاندارد و کیفیت قابلیت رقابت با برندهای جهانی را داریم و ادعا می‌کنیم که اگر روزی یکی از برندهای جهانی وارد بازار ایران شود یا خط تولید راه‌اندازی کند، تنها کارخانه ابزارآلات که می‌تواند شریک و پارتنر آن‌ها باشد، آروا است.

محصولاتی برای تمام فصول

مصلایی‌پور یزدی به استفاده از توان داخلی در ساخت آزمایشگاه اشاره کرد و افزود: راه‌اندازی آزمایشگاه تماما توسط نیروهای متخصص داخلی انجام شد ولی آن‌ها چنین آزمایشگاهی نساخته یا تجهیز نکرده بودند پس از مشاوران خارجی هم کمک گرفتیم. اکنون تیم داخلی آروا توانایی این را دارد که دانش به دست آمده در تولید ابزار، تست محصول، مواد مصرفی و... را در اختیار فعالان صنعت قرار دهد. آزمایشگاه نیز می‌تواند کلیه تست‌های بررسی کیفیت ابزارآلات برقی همچون تست جوش در دماهای مختلف، تست طول عمر، سقوط و... را انجام دهد.
او درباره مزیتی که این آزمایش‌ها به ابزارها اضافه می‌کنند، گفت: بالاتر از الزامات استانداردی، کیفیتی است که مشتری از یک ابزار انتظار دارد. مثلا در نوسانات برق آسیب نبیند، در دمای منفی ۲۰ درجه یا بالای ۵۰ درجه و شرجی کار کند و چند ساعت پیوسته روشن باشد. کیفیت متناسب با ذائقه مشتری باعث شد ۷۰ ماه گارانتی به محصولات بدهیم. یک دستگاه جوش بطور متوسط ۵ میلیون تومان است. هر بار که این دستگاه در خدمات گارانتی باز، تعمیر یا تعویض قطعه شود، یک تا یک میلیون و نیم برای شرکت هزینه دارد. اگر دستگاه در مدت گارانتی ۴بار به شرکت برگردد، هزینه خدمات با قیمت آن برابری می‌کند. ولی کیفیت ابزار آروا نیاز به خدمات گارانتی را کاهش می‌دهد.

حمید مصلایی‌پور یزدی درباره الزامات استانداردی ورود یک محصول به بازارهای جهانی نیز گفت: در ایران سازمان ملی استاندارد و در اروپا استانداردCE استانداردهای پایه هستند ولی هر شرکت می‌تواند برای خود استانداردهای قوی‌تر تعیین کند.

نخستین آزمایشگاه مرجع صنعت ابزار در کارخانه آروا افتتاح شد

در ادامه نشست، قائم‌مقام آروا با اشاره به ارزیابی کیفیت برخی قطعات وارداتی افزود: برای خرید قطعات و مواد اولیه، پیمانکاران و سطح کار آن‌ها و کیفیت قطعات تولیدی را ارزیابی می‌کنیم و در صورت لزوم کنترل کیفیت از مبدا انجام داده یا آن‌ها را آموزش می‌دهیم تا قطعه موردنظر ما را تولید کنند. هیچ الزامی نداریم که صفر تا صد محصول را خودمان تولید کنیم. اگر شرکت یا کارخانه‌ای بخواهد صفر تا صد محصول را تولید کند بی‌شک یا شکست می‌خورد یا بی‌کیفیت‌ترین کالا را تولید می‌کند.

هر 58 ثانیه یک محصول

او درباره تیراژ بالای تولید در آروا و مشکلات آن بیان کرد: بر اساس آخرین برآورد ما در هر ۵۸ ثانیه یک دستگاه در آروا تولید و بسته‌بندی می‌شود. تولید در ایران بسیار سخت است و آنگونه که از بیرون دیده می‌شود، از جایی حمایت نمی‌شود. ما اگر واردکننده بودیم، یک واحد خرید، یک واحد مهندسی برای بررسی استاندارد دستگاه و یک واحد بازاریابی فروش نیاز داشتیم. ولی تولید نه سود بیشتری دارد و نه ارزش افزوده کوتاه مدتی ایجاد می‌کند. اگر در واردات، محصولی را از یک کشور وارد می‌کردیم الان باید صدها قطعه یا مواد اولیه را از صدها تولیدکننده بخریم و محصولات خود را تولید کنیم. همه این‌ها به موقع باید وارد کارخانه شوند و این نیاز به یک تیم جنگنده دارد. اگر یک پیچ به موقع نرسد خط تولید می‌خوابد. اکنون در آروا نزدیک به 850 نیرو مشغول به کار هستند و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ به هزار نفر برسیم و تا پایان سال ۱۴۰۵ این تعداد به ۱۵۰۰ نفر برسد.

قائم‌مقام آروا سپس به چالش‌های صنایع با دولت پرداخت و گفت: ارتباط صنایع با دولت چالش بسیاری دارد. از گرفتن انواع مجوزها مانند تاسیس کارخانه، مجوزهای محیط زیستی، دریافت ارز و... مشکلات داریم. در مسیر مجوزها بارها درخواست کردیم که از کارخانه بازدید کنند ولی مقاومت می‌کردند. در نهایت به آن‌ها ثابت کردیم که یک کارخانه تولیدی هستیم نه وارد کننده.

ضرورت تغییر رویکرد نمایشگاه ابزارآلات

او با اشاره به افتتاح نخستین آزمایشگاه مرجع صنعت ابزار با نمایشگاه صنعت و ابزارآلات بیان کرد: امیدوارم در این نمایشگاه تاکید بر توسعه صنعت باشد نه فروش کالا و به مشتریان این انتخاب را بدهد که وقتی وارد نمایشگاه می‌شوند فقط یک ابزار را نبینند. بلکه تاریخچه‌اش را ببینند و بدانند پشت آن ابزار چه خدماتی هست و چه تیمی همراهی‌اش می‌کنند. ولی متاسفانه نمایشگاه‌های ما برای نمایش کالا است. به‌ویژه در صنعت ابزار که تنوع حرف اول را می‌زند و انتظار می‌رود یک برند همه کالاها را داشته باشد. درحالی که هریک از برندهای بزرگ دنیا روی یک محصول متمرکز هستند. مثلا شرکت بوش بر لوازم برقی و شرکت مولر بر دستگاه‌های جوش و برش تمرکز دارد. به نظر من تولید در ایران هم به جای دنبال کردن تنوع و بزرگی شرکت، باید متمرکز باشد. داشتن یک کالای با کیفیت بهتر از این است که چندین کالا داشته باشیم ولی کیفیت کافی را نداشته باشد. امیدوارم صنعت ابزار هم بر کیفیت و استانداردها حساس باشد و هر برندی وارد نمایشگاه نشود. شرکت‌های حاضر نیز فناوری ساخت، کیفیت تولید و استانداردها را نشان دهند و تنها به دنبال نمایش نباشند.
او درباره ورود ابزارهای آروا به بازارهای جهانی گفت: مهم‌ترین استانداردهای جهانی CE اروپا است که آن را برای محصولات اینورتر گرفته‌ایم. استانداردهای جهانی آنچنان پیچیده نیستند و بجز برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس که اکنون صادرات داریم، ورود به بازارهای روسیه، عراق و افغانستان در برنامه سه سال آینده است. برای این کار تحقیقات بازار را انجام می‌دهیم و در نمایشگاه‌ها فناوری و تکنولوژی ساخت را به مشتری نشان می‌دهیم. ولی مشکل صادرات این است که ناگزیر باید برخی مواد اولیه را از کشورهای دیگر وارد کنیم و هزینه‌های گمرک، حمل و جابجایی قیمت تمام شده را در کشورهایی که خود این قطعات را تولید می‌کنند، بالاتر می‌برد. با افزایش تیراژ و بومی‌سازی خرید مواد اولیه تلاش کردیم بهای تمام شده را رقابتی کنیم ولی وقتی موضوع ارزش پول ملی باشد، توان رقابت نداریم. بانک‌ها سود خود را تا ۳۴درصد افزایش داده‌اند و در این زمینه هم 34درصد عقب‌تر هستیم. ولی در کشورهای دیگر سوبسید صادرات هم به تولیدکنندگان تعلق می‌گیرد.

کد خبر 884464

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha