مخالفت نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی هم تا حدی عجیب بود و هم سوالات و واکنش هایی را برانگیخت.

مجلس شورای اسلامی

به گزارش همشهری‌آنلاین، رئیس‌جمهور در روز پنجم شهریورماه با صدور حکمی عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه در مجلس دوازدهم را به سمت معاون خود در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور منصوب کرد و استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس برای حضور در دولت چهاردهم در جلسه علنی ۲۵ شهریور اعلام وصول شد.

امروز و در جلسه علنی مجلس بعد از توضیحات حسین‌زاده درباره دلیل استعفایش از نمایندگی مجلس و صحبت‌های مخالفان استعفا، در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۰۷ رای موافق، ۱۲۹ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر با استعفای حسین‌زاده مخالفت کردند.

طبق تفسیر شورای نگهبان احتیاجی به استعفای حسین‌زاده از مجلس نبود

نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت که براساس تفسیر شورای نگهبان از اصل ۱۴۱ قانون اساسی احتیاجی به استعفای حسین‌زاده از نمایندگی مجلس شورای اسلامی نبود.

بنا به گزارش ایسنا، احمد بیگدلی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با استناد به اصل ۱۴۱ قانون اساسی اظهار کرد: شورای نگهبان در سال ۶۱ در پاسخ به سوالی درباره این اصل، تفسیر کرده بود که نماینده‌ای که پست دولتی می‌گیرد دیگر احتیاجی به طرح شدن استعفایش در صحن مجلس شورای اسلامی وجود ندارد.

وی ادامه داد: طبق این تفسیر اگر نماینده‌ای به واسطه پست دولتی بخواهد از مجلس شورای اسلامی برود دیگر نیازی به طرح شدن استعفایش از مجلس نیست. این تفسیر برای سال ۱۳۶۱ است و اگر نیازی وجود دارد می‌توان مجددا از شورای نگهبان تفسیر کرد.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این اخطار گفت: درباره این موضوع مفصل بحث شد و با دوستان شورای نگهبان هم براساس تفسیر صحبت کردیم آنها موافق هستند که باید رای‌گیری شود.

وی ادامه داد: در ماده ۹۰ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هم آمده که پس از تصویب اعتبارنامه هر نماینده اگر بخواهد از مقام نمایندگی برود باید استعفا داده و پذیرش استعفا از طریق مجلس شورای اسلامی هم الزامی است.

امکان طرح مجدد استعفای «حسین‌زاده» وجود دارد؟

همچنین عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره این‌که آیا امکان طرح مجدد استعفای عبدالکریم حسین‌زاده از نمایندگی مجلس شورای اسلامی وجود دارد یا خیر، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز با استعفای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه مخالفت کردند، قرار بود حسین‌زاده معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق کشور شود.

احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه علنی امروز بحث استعفای آقای عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه مطرح شد که قرار بود به عنوان معاون رئیس جمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور باشد؛ مجلس شورای اسلامی با این استعفا مخالفت کرد و اینگونه تصمیم گرفت که ایشان در مجلس مانده و ما از خدماتشان استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: با توجه به مخالفت مجلس شورای اسلامی با استعفای آقای حسین‌زاده، ایشان به عنوان نماینده مجلس خواهد بود و ما از خدمات ایشان بهره می‌گیریم.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان طرح مجدد استعفای حسین‌زاده وجود دارد، گفت: ماده ۹۲ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در این باره مسکوت است که آیا ایشان می‌توانند دوباره استعفا را به جریان بیندازد و یا این‌که در صورت ارائه نامه جدیدی از سوی رئیس جمهور امکان طرح مجدد استعفا است یا خیر؟

نادری ادامه داد: با توجه به این‌که در تاریخ مجلس شورای اسلامی این اتفاق رخ نداده که رئیس جمهور دوبار نامه دهد یا این‌که استعفا دوبار مطرح شود، آیین‌نامه در این خصوص مسکوت است و شاید در آینده ما نسبت به اصلاح آیین‌نامه اقدام کنیم ولی به هرحال اگر مجددا تقاضای استعفا با نامه جدید رئیس جمهور مطرح شود، تفسیر با هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و براساس نظر کارشناسی معاونت قوانین است؛ ما منتظر نظر دولت هستیم تا بعد از آن در این باره تصمیم‌گیری شود.

کد خبر 884509
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha