سریال طوبی بر اساس نظرسنجی صداوسیما سریال پرمخاطب تابستان معرفی شده است.

طوبی

به گزارش همشهری آنلاین، سریال طوبی به کارگردانی سعید سلطانی در نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما در نیمه اول شهریور و بعد از پخش ۲۹ قسمت ۵/۳۱ درصد مخاطب داشته است. آماری که البته چندان برای یک سریال و برای تلویزیون عدد بالایی نیست.

این سریال که از ۱۳ مرداد روی آنتن رفته است، یک سریال اقتباسی است و بر اساس رمان اربعین طوبی نوشته محسن امامیان ساخته شده است. رمان که سال ۹۵ نوشته شده در باره دختری به ‌نام طوبی است که در دهه ۱۳۳۰ به عراق می‌رود و آنجا ازدواج می‌کند. حوادث متعدد میان ایران و عراق بر زندگی او تأثیر عمیقی می‌گذارد و در نهایت او که بعد از سال‌ها بی‌خبری از فرزند مفقودالاثرش، تصمیم می‌گیرد پای پیاده به کربلا برود در راهپیمایی اربعین داستان زندگی اش را برای نوه‌هایش تعریف می‌کند. کتاب ۴۰ گام یا بخش دارد و در هر گام نوجوانی، جوانی و میان سالی او که روایت می‌شود و در این روایت قرار است بخشی از تاریخ ایران و عراق و روابط این دو کشور روایت شود. طوبی دختری نوجوان است که در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ پدرش را از دست می‌دهد و در روزگار یتیمی‌ به ازدواج تاجری عراقی در می‌آید و مجبور می شود با هووی بداخلاقش زندگی کند. اوضاع زندگی بر وفق مراد نیست اما طوبا تصمیم می‌گیرد به جای فرار بماند و فرزندانی تربیت کند که افتخار همسرش عبدالله باشند. رمان در چند فصل به جنگ ایران و عراق هم می‌پردازد. پسران طوبا باید به ارتش ملحق شوند اما طوبا جنگیدن با ایران را برای فرزندانش حرام می‌کند.

ساخت دکور عراق در شهرک غزالی

سعید سلطان پور پیش از این سریال‌های پس از باران و ستایش را ساخته و این بار سراغ یک اقتباس رفته است. فیلمنامه طوبی را سیدحسین امیرجهانی نوشته که نویسنده سریال نجلا هم بوده است. سریال صحنه‌های زیادی در عراق دارد که برای کمتر شدن هزینه، دکورهای بخش عراق در شهرک غزالی ساخته شده است. بخش مهمی‌از سریال هم سال گذشته و در راهپیمایی اربعین تصویربرداری شده است. نکته دیگر در باره این سریال این است که علیرضا زرین‌دست فیملبردار صاحب سبک بعد از مدت‌ها دوری از تلویزیون، ‌ با این سریال دوباره با تلویزیون همکاری کرده است. بازیگران شبنم قربانی، رحیم نوروزی، فریبا متخصص، پرویز فلاحی پور، هومن برق نورد، امین زندگانی، فرهاد آییش، شبنم قربانی، رامین راستاد، مهدی سلوکی و سودابه بیضایی از بازیگران این سریال هستند.

آنچه در باره سریال نوشته شده است

سریال پرمخاطب تابستان البته با نقدهای منفی بسیاری هم روبه رو بوده است. به خصوص با رسیدن به بخش‌های عراق این نقدها بیشتر هم شده است. علاوه بر نقدهایی که به دکوپاژ و کارگردانی شده، در مورد روند داستانی هم صحبت‌ها زیاد است. از جمله این که چطور طوبی بدون هیچ گذرنامه و مدرکی وارد عراق می‌شود و چطور می‌تواند کار پیدا کند. خانه مجلل فخرالدین هم در نقدهایی بیشتر به دکور نمایش‌های لاله زاری تشبیه شده است. ضمن این که با چند قدم به دریا و چند قدم تر آن طرف تر به بیابان می‌رسد. منتقد دیگری هم آن را هم بیشتر یک فانتزی از جنس علی بابا و چهل دزد بغداد دانسته است.

کد خبر 884546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    87 20
    برنامه های صدا و سیما را حتی رئیس سازمان هم نگاه نمی کند ، چه برسد به دیگران ،
  • فاطمه IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    81 22
    صدا و سیما را قشر افراطی جامعه هم نگاه نمیکنند.
  • ارش IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    15 59
    متاسفانه اقای جبلی این کاره نیست وصدا وسیما افتضاحه ولی بعضی فیلمهاش قشنگ هستن ماکه ماهواره رو حرام میدونیم تلوزیون را تماشا میکنیم چندتا خوبی هم داره یکی مثبت چهارده نمیزاره دوم شبکهای استانی دوبلورهای معروف ومهم تراز همه جو راسیاه نمیکنه
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    79 18
    من که هر موقع می‌خوام یه فیلم از آپ تی وی دانلود میکنم نگاه می کنم، کی حوصله غم و اندوه سریالهای ایرانی رو داره
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    68 18
    مگر عید 82 صدام توسط آمریکا از قدرت کنار نرفت؟پس چطور دیشب نوشت 1382 شمسی وهنوز بعثیون در قدرت بردند؟؟!!سوتی بزرررگ
  • ایران IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    67 16
    صدا و سیما حالا خیلی برنامه داره این شده پرمخاطب عامو برو جمعش کن با این سریالهای استرس زا . غم و اندوه به خدا ضعف اعصاب گرفتم با این سریالها
  • ایران IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    67 15
    خیلی سریالها بیخوده همش دعوا قتل بکش بکش طلاق شکست عشقی گریه داد فریاد
  • ناشناس IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    68 17
    سریال مزخرفی است و بودجه رو حیف و میل کردن
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    66 6
    ببخشیدا ولی سی ویک درصد برای سریالی که هنوز تموم‌نشده خیلیم خوبه یعنی از ۵ح قسمت نصفش این قد مخاطب داشته حب نصفش دیگرم به این اضافه بشه مخاطب دوبراب بالای ۶۰ در صد میشه وخیلی زیاده.از سرزمین مادری که کلش بیست ویک خورده ای درصد بود بیشتره.
  • صادق IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    11 63
    سریال جالب و دیدنی است . هر چنذ که تلخی های فراوان در آن دیده میشود ولی تصویری از تاریخ ایران و عراق را به نمایش می گذارد . این سریال در ژانر درام ساخته شده و بنظر من روند داستان جذاب هست . گرایش به واقعیت در داستان هم نکته خوبی است .
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    85 14
    مگر در ایران صدا وسیما داریم من فکر کنم چندین سال ه که اصلا تلویزیون با برنامه های بی محتوا وکسل کنند نگاه نکردم
  • Borzoo NO ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    48 7
    وقتی جبــلی رئیس صدا و سیما باشه غـــم و اندوه هم هست
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۵
    17 2
    تو زندگی واقعی طوبی سال ۵۸ طوبی تهران فوت میشه پس چرا دیشب کودتای سال ۸۲ زنده بود