مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۹
۰ نفر

روز ملی قم مصادف با ۲۳ ربیع الاول (۶ مهر)  سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم از ۶ سال پیش به تقویم کشور اضافه شد و هر سال از این روز تا ۱۰ ربیع الثانی (۲۳ مهر)  روز ولادت امام حسن عسکری (ع) به عنوان ایام معصومیه معرفی شده و در این مدت قم میزبان ویژه برنامه‌های متعددی برای قمی‌ها و گردشگران است.

قم

به گزارش همشهری آنلاین شعار ایام معصومیه امسال با عنوان «قم، جهان شهر تمدنی اهل بیت (ع) » انتخاب شده و بیشتر ویژه برنامه‌های شاد و متنوع از سوی سخنرانان، مداحان در این ایام اجرا می‌شود. استان قم به برکت وجود آستان مقدس بانوی کرامت، مسجد مقدس جمکران و حرم مطهر امامزادگان در طول سال از ۲۰ میلیون زائر ایرانی و غیرایرانی میزبانی می‌کند که یک میلیون نفر از این زائران عراقی هستند.
بیشتر مسافرانی که استان قم را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند، قصدشان زیارت حضرت معصومه (س) است تا در حرم نورانی ایشان استخوانی سبک کنند. از این جهت هم قم یک شهر مذهبی است، اما اماکن گردشگری قم هم کم و دیدن‌شان خالی از لطف نیست.

گشت و گذار در قم + تصاویر

پایتخت انگشتر ایران

وجود معادن سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی موجب شده است تا قم از ظرفیت بسیار بالایی در حوزه انگشتر برخوردار باشد و از این رو در سال ۱۳۹۹ قم به عنوان شهر ملی انگشتر ثبت ملی شد. در قم برای ساخت انگشتر با سنگ‌های قیمتی کمتر از ماشین‌آلات استفاده می‌شود و هنرمندان صنعت انگشتر با هنر دست خود به این کار مشغولند. تولید انگشتر در قم علاوه بر بازار داخلی در بازارهای جهانی و به‌ویژه در حوزه کشورهای خلیج‌فارس خواهان زیادی دارد. در استان قم بیش از ۸۰۰ کارگاه تولید زیورآلات سنتی فعال است.

گشت و گذار در قم + تصاویر

بافت تاریخی

بافت‌های تاریخی مجموعه‌ای از گذرها، کوچه‌ها، خانه‌ها، مساجد، مکتب‌خانه‌ها، طاق‌ها و ساباط‌ها، سرمایه‌ فرهنگی به‌شمار می‌روند. بافت تاریخی قم ۳۱۵ هکتار است و در هسته مرکزی شهر واقع شده و شامل ۱۰ محله اصلی است که از دوره قاجار شکل‌ گرفتند. محله‌های گذرخان، اسحاقیه، الوندیه، عشقعلی، مسجد جامع، چهارمردان و باغ پنبه، سیدان و گذر ننه‌عباس از مهم‌ترین این محله‌ها هستند. سرای ملاحسین از آثار دوره قاجار است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. بازار کهنه شهر قم نیز عمری بیش از ۶۰۰ سال دارد و قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه بازمی‌گردد که کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله سراجی (زین‌سازی)، خراطی (چوب‌تراشی)، نجاری، کاشی‌کاری، آهنگری، آبکاری و سفیدکاری مس، رنگرزی سنتی، گیوه‌دوزی، منبت‌کاری و… را در خود جای ‌داده است. بازار کهنه هم ثبت ملی شده‌است.

گشت و گذار در قم + تصاویر

تالاب بهشت معصومه

قم یکی از استان‌های کشور که بیشترین تالاب‌ را دارد. این استان دارای ظرفیت‌های عظیم زیست محیطی است و هر ساله پرندگان مهاجر زیادی به سوی این تالاب‌ها مهاجرت می‌کنند تا مناظر دیدنی وصف‌ناپذیری خلق کنند. تالاب بهشت معصومه قم یکی از تالاب‌های زیبای قم و از جاذبه های طبیعی و گردشگری است که در شمال شهر قم در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان در ۳ کیلومتری حاشیه شرقی اتوبان قم تهران قرار گرفته که وسعت آن به ۵هکتار می‌رسد. این تالاب علاوه بر ورود آب‌های سطحی فصلی، در واقع مجموعه چشمه‌های کویری است که آب این چشمه ها به هم می‌پیوندند و آبگیرهای دائمی را ایجاد می‌کنند.

گشت و گذار در قم + تصاویر

دیر گچین، مادر کاروانسراهای ایران

قدمت کاروانسرای دیر گچین به دوران حکومت ساسانیان باز می‌گردد و در دوران سلجوقیان، صفویان و قاجاریان مرمت شده است. شکل کنونی آن متعلق به دوران صفویه و یکی از بزرگ‌ترین کاروانسراهای ایران با مساحت ۱۲ هکتار است و مادر کاروانسراهای ایران لقب گرفته. محل قرار گرفتن دیر گچین در راه باستانی ری به اصفهان از دیرباز کانون تجمع خطوط ارتباطی میان شرق و غرب بوده و راه‌های مناطق شمالی، غربی، جنوبی و شرقی به ری، در این نقطه تلاقی می‌کردند. شبستان، حمام، مسجد، آسیاب، اصطبل، برج و دیوارهار کنگره‌ای دارد. این مجموعه جهانی به عنوان بیستمین و هفتمین اثر جهانی کشور شناخته می‌شود.

گشت و گذار در قم + تصاویر

کوه خضر نبی

کوه خضر نبی در ۶ کیلومتری جنوب قم قرار دارد و شهر قم از فراز این کوه دیده می‌شود. ۳ هزار سال پیش بر قله این کوه غاری بوده که امروز مسجد کوچکی است و گفته می‌شود محل زیارت خضر نبی بوده‌است. مسجد جمکران نیز در نزدیکی این کوه قرار دارد. کوه خضر نبی یکی از مقاصد کوهنوردی است. در دامنه این کوه چند شهید گمنام به خاک سپرده شده‌است.

گشت و گذار در قم + تصاویر

قمرود، رودی که از زاگرس به قم می‌آید

رودخانه قمرود که آن را به اسم اناربار هم می‌شناسند با طول ۲۹۰ کیلومتری‌اش جلوه‌ای دیدنی از طبیعت گرم و کویری قم است. قمرود از چشمه‌های کوه‌های زاگرس در لرستان، در مسیرش به استان‌های مختلفی سر می‌زند و در نهایت خودش را به شهر قم می‌رساند. قمرود در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی قم در ناحیه پل دلاک با رودخانه قره چای یکی و راهی دریاچه نمک استان قم می‌شود. قمرود محلی برای تفریح خانواده‌هاست.

گشت و گذار در قم + تصاویر

دریاچه نمک قم

دریاچه نمک قم در واقع بخشی از کویر مرکزی ایران است که قسمتی از یک دریاچه باستانی را تشکیل می‌دهد و نام‌های دیگری مثل دریاچه نمک کاشان، دریاچه نمک قم، دریاچه قم و دریاچه آران نام‌های دیگر آن هستند. آب دریاچه قم بسیار شور و در تابستان قطعات نمک روی آن شناور است. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است.
در زمان بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات زاگرس، دریاچه‌ پر از آب شور است و زمانی که هوا گرم‌تر می‌شود، آب دریاچه تبخیر شده و نمک نمایان می‌شود. دریاچه نمک در ۶۲ کیلومتری قم واقع شده‌است. حیات‌وحش دریاچه نمک قم بسیار منحصربه‌فرد و دیدنی است. هوبره، انواع کبوتر، پرندگان مهاجر نظیر غاز خاکستری، آنقوت، لک لک، انواع عقاب و بسیاری پرنده غیربومی دیگر از دیدنی‌ترین‌های حیات وحش قم هستند.

گشت و گذار در قم + تصاویر

روستاهای گردشگری

قم روستاهای هدف گردشگری هم دارد که آب وهوای خوش و جاذبه‌های دیدنی دارند. روستاهای کرمجگان، وشنوه، کهک، آغلک و پلنگ دره قم از این دسته هستند. روستای سرسبز و خوش آب و هوای ونان نیز یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری در یکی از غربی‌ترین مناطق استان قم است که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. جمعیت این روستا حدود ۶۰۰ نفر است و ساکنان روستا بیشتر به‌صورت فصلی در روستا سکونت دارند. آش گندله، آش ویشیل، اشکنه و شله سفید از غذاهای محلی این روستا هستند.

بیشتر بخوانید:
این تونل های سنگی در ایران مقصد گردشگری هستند + تصاویر
سرگذشت صنعت کبریت در ایران

کد خبر 884949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار قم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha