شهید سید حسن نصرالله فرماندهی نظامی و معنوی بود که توانست که حزب الله لبنان را به خار چشم صهیونیست‌ها تبدیل کند.

سیدحسن نصرالله

همشهری آنلاین: یک دسته نظامی را به یک ارتش آماده تبدیل کرد، طوایف مختلف لبنان را حول مقاومت متحد کرد و مهر و عشقش در دل مسلمانان و آزادی خواهان سراسر جهان از لبنان تا آمریکا و برزیل نشست تا شهادت را به عنوان بزرگترین پاداش خود در راه حمایت از مظلومان در آغوش بگیرد، آن هم شهادت بدست خونریزترین‌، قصاب‌ترین‌ و کودک‌کش ترین‍‌ها؛ شهادتی که با دست خون آلود صهیونیست‌ها بوسیله بمب چند تنی آمریکایی بر سر ۶ بلوک خانه مسکونی در قلب ضاحیه بیروت، پایتخت لبنان رقم خورد.

بعدازظهر روز شنبه، پس از ساعت‌ها عملیات آواربرداری ساختمان‌ها در ضاحیه بیروت، حزب الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای رسمی تائید کرد که «سید حسن نصرالله»، دبیرکل این سازمان به شهدای بزرگ و جاویدالاثر هم رزم خود پیوسته است.

بیانیه رسمی حزب الله لبنان

سازمان حزب الله لبنان در بیانیه خود پس از «بسم الله الرحمن الرحیم»؛ خبر رسمی شهادت سید حسن نصرالله را با توصیفات اخلاقی دبیرکل حزب الله آغاز و بیان کرد که جناب سید حسن نصرالله، سید مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهیدی بزرگ، رهبری شجاع، دلاور، مؤمنی حکیم، بصیر و مؤمن در جوار پروردگار و رضوان او حرکت کرده و به قافله شهدای جاویدان کربلای نورانی در مسیر الهی ایمانی و در مسیر پیامبران و ائمه شهدا ملحق شد.

اشاره به کارنامه شهید نصرالله: جناب سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان به صف رفقایش، شهدای بزرگ و جاویدانی پیوست که مدت سی سال آنها را از پیروزی به پیروزی رهبری کرد. ایشان جانشین سید شهداء مقاومت در سال ۱۹۹۲ شد و آزادی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و پیروزی الهی در سال ۲۰۰۶ و دیگر نبردهای شرافت و ایثار شد و نبرد یاری و ملت فلسطین و غزه و ملت مظلوم فلسطین را رهبری کرد.

تسلیت به بزرگان: این مصیبت وارده را به صاحب عصر و زمان (رضوان الله تعالی علیه)، ولی امر مسلمین حضرت سید علی خامنه ای دام ظله، مراجع عظام، مجاهدین، مؤمنین امت مقاوم و ملت صبور و مبارز لبنان، امت اسلامی و مستضعفان دنیا و خانواده شریف و صبور ایشان تسلیت عرض می نماییم.

تبریک به شهید نصرالله: به جناب سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله رضوان الله علیه، نائل شدن به بالاترین درجه الهی یعنی مدال امام حسین (ع) و برآورده شدن گرانبهاترین آرزوها و بالاترین مراتب ایمان و اعتقاد خالصانه و شهادت در راه قدس و فلسطین را تبریک می گوییم. همچنین به رفقای شهیدش که به کاروان پاک و مقدس بر اثر حمله ناجوانمردانه به ضاحیه بیروت پیوستند، تبریک و تسلیت می گوییم.

عهد حزب الله: رهبری حزب الله با بالاترین، مقدس ترین و گرانقدرترین شهید در سفری آکنده از جانفشانی و شهدا عهد می بندد که به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمایت از غزه و فلسطین و دفاع از لبنان و استوار و شریف آن ادامه دهد. ای رزمندگان و مجاهدان شریف، و قهرمانان مقاومت اسلامی پیروز و ظفرمند، شما امانت شهید عزیز هستید و شما برادران او هستید که سپر تسخیر ناپذیرش و تاج دلاوری و جانفشانی ایشان بودید رهبر ما جناب سید حسن همچنان با اندیشه و روح و خط و رویکرد مقدس خود در میان ماست و شما بر سر عهد وفاداری و پایبندی به مقاومت و جانفشانی تا پیروزی هستید.

شکست نقشه تغییر خاورمیانه

حمله اخیر رژیم صهیونیستی به ضاحیه بیروت، اولین حمله صهیونیست‌ها به لبنان نیست. اسرائیل مدت‌هاست که تلاش دارد از طریق حمله به لبنان زمینه تغییر منطقه و تولد خاورمیانه جدید را که هدف ایده آل آمریکاست، فراهم کند. با این حال تا کنون این هدف برای صهیونیست‌ها میسر نشده است، همان گونه که در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ نیز صهیونیست‌ها به ناچار شکست را در برابر حزب الله لبنان پذیرفتند. با توجه به تنش‌ها و بمباران لبنان توسط رژیم صهیونیستی می توان نگاهی به شکست قبلی اسرائیل در سال ۲۰۰۶ در برابر نیروهای مقاومت لبنان داشت. نبردی که به فرماندهی شهید نصرالله ضربه کاری را متوجه اسرائیل کرد:

خسارات و تلفات اسرائیل در جنگ ۳۳ روزه
۶۵ نظامی اسرائیل در حمله حزب‌الله به بندر حیفا کشته شدند
۴۳ شهرک نشین صهیونیست در عملیات ۳۳ روزه حزب‌الله کشته شدند
۱۴۱ نظامی اسرائیلی در مجموع عملیات جنگ سال ۲۰۰۶ به هلاکت رسیدند
۴ نیروی دریایی اسرائیل در پی حمله موشکی سی۸۰۲ حزب‌الله به ناوچه ساعر ۵ کشته شدند
۱۲۴۱ نظامی این رژیم زخمی شدند
۴۲۶۲ صهیونیست در پی حمله حزب‌الله لبنان به سرزمین‌های اشغالی زخمی شدند
۵ تانک مرکاوای منهدم شده در منطقه مارون الراس
۳۰۰ هزار شهرک نشین و یک میلیون اسرائیلی به پناهگاه‌ها رفتند
۳۹۷۰ راکت و موشک بین ۱۲ ژوئیه تا ۱۴ اوت توسط حزب‌الله به سرزمین های اشغالی اصابت کرد
۱۲۰۰۰ ساختمان در حملات موشکی حزب‌الله لبنان به شدت آسیب دید
یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خسارت به اسرائیل در پی حملات موشکی حزب‌الله
یک میلیارد و ۱۱۴ میلیون دلار خسارت جنگ به صنعت گردشگری اسرائیل
۱۲۸۰۰ هکتار زمین در اراضی اشغالی در پی حملات راکتی حزب‌الله نابود شد
۶۳۰ کارخانه در اسرائیل تعطیل شد
۱.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل کاهش یافت

ناکامی تل آویو در اهداف جنگ

قبل از شروع جنگ ۳۳ روزه، منابع صهیونیستی اهدافی را برای خود تعریف کرده بودند، اما به هیچکدام از این اهداف نرسیدند:

خلع سلاح حزب الله: اسرائیل خواستار خلع سلاح و نابودی حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ بود، اما به این هدف نرسید.

آزادی اسرا: رژیم صهیونیستی خواهان آزادی دو اسیر خود بود، اما در جنگ ۳۳ روزه در این هدف خود نیز ناکام ماند.

اشغال لبنان: همچنین صهیونیست‌ها خواهان تصرف بخش‌هایی از لبنان تا محدوده رودخانه لیتانی بودند، اما در این مرحله نیز ناموفق شدند.

تن دادن به آتش بس: تل آویو پس از ناکامی در اهداف خود، در نهایت قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را پذیرفت که براساس آن ارتش لبنان و نیروهای سازمان ملل متحد از مرز اسرائیل تا رودخانه لیتانی مستقر شدند.

شکست ارتش پیشرفته اسرائیل در برابر نیروهای چریکی

نکته مهم جنگ ۳۳ روزه آن است که ارتش اسرائیل در برابر نیروهای چریکی حزب الله لبنان متحمل شکست سنگین شد. اسرائیلی‌ها با بیش از ۴۰ هزار نظامی وارد این جنگ شدند، در حالی که به لحاظ نیروی هوایی، دریایی و سلاح‌های زرهی زمینی بسیار برتر از نیروهای حزب‌الله بودند و ارتش اسرائیل خود را ششمین ارتش بزرگ جهان می‌خواند. در مقابل اما حزب‌الله از مدل جنگ چریکی استفاده می‌کرد. حزب‌الله در جنوب لبنان تونل‌های بسیاری ساخته بود و در طول جنگ از آن‌ها استفاده بسیار برد.

غافلگیری‌های حزب الله

حمله به ناوشکن ساعر: حزب‌الله توانست در روزهای ابتدایی جنگ با حمله موشکی، ناوچه پیشرفته اسرائیلی ساعر۵ را مورد حمله قرار دهد.

حمله موشکی به حیفا: از سوی دیگر حزب‌الله در آن سال برای نخستین بار آنبه بندر مهم حیفا حمله موشکی کرد و پس از مدتی مناطق و شهرک‌های دورتر از حیفا را نیز مورد حمله خود قرار داد.

نابودی افسانه مرکاوا و هلی کوپترهای اسرائیل: ارتش اسرائیل مسلح به تانک مرکاوا بود و آن را دژی مستحکم برای خود می‌دانست. حزب‌الله توانست با موشک‌هایی این تانک‌ها را نابود کند و تلفات بسیاری از این طریق از دشمن خود بگیرد. حزب‌الله همچنین هلی‌کوپتر اسرائیل را نیز نابود کرد.

اعتراف به شکست در جنگ ۳۳ روزه

پس از شکست صهیونیست‌ها در جنگ ۳۳ روزه، کمیسیون وینوگراد به عنوان یک کمیته تحقیق دولتی و مستقل در تل آویو برای بررسی عملکرد صهیونیست‌ها در جریان جنگ با اختیارات تام تشکیل شد. انتشار گزارش این کمیته ۱۸ ماه پس از پایان جنگ صورت گرفت و در این گزارش به موارد ذیل اشاره شده بود:

این جنگ یک شکست بزرگ و جدی بود و اشتباهات فاحشی در سطوح عالی سیاسی و نظامی درقبال این جنگ صورت گرفت.

وارد شدن اسرائیل به جنگ بدون در نظر گرفتن استراتژی خروج، یک اشتباه وحشتناک بود.

عملیات نظامی زمینی در لبنان نتوانست به اهدافش دست یابد.

کد خبر 885457
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha