هدف قطعنامه ۱۷۰۱ بین لبنان و رژیم صهیونیستی پایان درگیری‌ها بین دو طرف بود که امروز نخست وزیر لبنان به آن اشاره کرده است.

خواجویی

همشهری آنلاین؛ بعد از این که نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان اعلام کرد که ارتش این کشور آماده اجرای قطعنامه 1701 است، این سوال مطرح شده است که اصل ماجرا چیست؟ هدف از قطعنامه ۱۷۰۱ پایان دادن به درگیری‌ها بین حزب الله و رژیم صهیونیستی بود. در واقع بندهای اصلی این قطعنامه این بود که حزب‌الله لبنان نیروهایش را به پشت ساحل شمالی رود لیتانی در جنوب لبنان انتقال دهد و حد فاصل مرز بین لبنان و اسرائیل تا رود لیتانی که بین 10 تا 20 کیلومتر است، نیروهای ارتش لبنان و همینطور نیروهای سازمان ملل حضور داشته باشند؛ و به اصطلاح، آن منطقه یک وضعیت حائل داشته باشد.

البته این منطقه به طور رسمی خاک لبنان محسوب می‌شود، ولی حزب الله موظف بود که دیگر در این منطقه تحرک نظامی نداشته باشد. ضمن اینکه این قطعنامه فقط برای حزب الله تعهد نداشت بلکه اسرائیل را هم مجاب میکرد که متعهد به حاکمیت لبنان باشد و آن را نقض نکند. حزب الله اعلام کرد که به این قطعنامه پایبند است اما این قطعنامه در این سالها توسط اسرائیل به صورت زمینی و هوایی نقض شده است.

اسرائیل در طول این سال‌ها روزی نبود که حریم هوایی زمینی یا دریایی لبنان را نقض نکند، بنابراین حزب الله تعهد یکطرفه نخواهد داشت. مضافاً بر اینکه عملاً در این منطقه خیلی قابلیت تفکیک بین نیروهای مثلاً حزب الله با نیروهای عادی وجود ندارد، به دلیل اینکه بخش زیادی از این منطقه شیعیانی هستند که طرف حزب الله بوده و این حزب هم قابلیت چریکی دارد.

ضمن اینکه حزب الله هم تونل های زیرزمینی در آن منطقه دارد و ادوات حزب در آنجا مستقر است. اسرائیل بعد از ضرباتی مانند ترور اعضای حزب الله، به دنبال تثبیت یک معادله امنیتی است تا فراتر از قطعنامه ۱۷۰۱ امتیازهای بیشتری بگیرد تا تهدیدی متوجه اسرائیل نشود.

مسئله اینجاست که چون اسرائیل در حال حاضر احساس اعتماد به نفس دارد، بعد از ضرباتی که به حزب الله وارد کرده در شرایط کنونی خیلی بعید است که به قطعنامه 1701 تن دهد. طبیعتاً حزب الله و اسرائیل مطالبات بیشتری دارند. البته این نکته وجود دارد که اسرائیل برای فشار بیشتر به صورت محدود در چند روز آینده وارد خاک لبنان شود تا به مقاومت فشار وارد کند.

کد خبر 885894

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha