قدم زدن در بازاری تاریخی و تماشای حجره‌ها و مغازه‌های رنگارنگ، گردشگران را به سفر در تاریخ و دیدن شور و حال بازارهای قدیمی مهمان می‌کند. برای تجربه این لذت حتما لازم نیست راهی بازار تهران یا بازارهای قدیمی شهر بروید. در یکی از مدرن‌ترین مراکز خرید پایتخت می‌توانید به بازاری تاریخی سفر کنید.

بازار سنتی ایران مال

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: مرکز خرید ایران‌مال به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید پایتخت بخش‌های متنوعی دارد که بازار سنتی یکی از آنهاست.

نام مقصد: بازار سنتی

نشانی: انتهای بزرگراه شهید خرازی طبقه دوم G۲

معرفی: با اینکه بخش‌های مربوط به خرید در ایران‌مال، مدرن و امروزی طراحی شده‌اند، وجود بازار سنتی در این مجموعه شما را به حال و هوای بازارهای تاریخی می‌برد.

تیمچه علی‌اکبر

تمیچه‌ علی‌اکبر، بازاری سنتی است که در دل بازاری مدرن قرار دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار سنتی ایران‌مال، نمایش گوشه‌ای از معماری ایرانی- اسلامی است که می‌توانید با قدم زدن در میان راسته‌های آن، آن را مشاهده کنید. در طراحی ساخت معماری‌های سنتی تیمچه حاج علی‌اکبر از بازارهای تبریز، قم، کاشان، قزوین، شیراز و... الهام گرفته‌اند و از استادان و هنرمندانی متخصص در عرصه معماری‌های سنتی استفاده کرده‌اند. بازار سنتی از راسته‌ اصلی، گنبد مرکزی و چهارسوق تشکیل شده است. این تیمچه با انواع تزئینات معماری مانند مقرنس، کاربندی، قطار مقرنس، یزدی‌بندی، گچبری، کاشی‌کاری و نقش‌های متنوع آذین‌بندی شده است و معماری ویژه، یکی از دلایل جذابیت آن برای گردشگران محسوب می‌شود. برای رسیدن به این بازار باید راهی بخش غربی ایران‌مال شوید و خودتان را به طبقه‌ دوم تجاری برسانید.

سراهای سنتی

ساختار بازار سنتی مشابه بازارهای قدیمی ایران، از ۲ راسته اصلی و فرعی عمود بر هم تشکیل شده که محل تلاقی آن چارسو نامیده می‌شود. همچنین ۲ سنگاب، یکی در چارسو و یکی در ورودی شمالی بازار قرار دارد که این عنصر نیز از معماری سنتی ایرانی بهره گرفته است. بازار سنتی ایران‌مال شامل تالار آیینه، شربت‌خانه، راسته بازار، حجره‌ها و چهارسو است. ۴ سرا دارد که در هر یک از آنها می‌توانید صنایع‌دستی و اشیای مورد نظرتان را بخرید.

سرای فیروزه: تالار هنر و صنعت ایرانی نیز نام دارد و در آن صنایع‌دستی مانند ظرف‌های میناکاری‌شده، سفال، خاتم‌کاری و آیینه‌کاری به فروش می‌رسد.

سرای زمرد: سرای فرش اصیل و دستبافت ایرانی است.

سرای عقیق: برای دیدن اشیا و صنایع‌دستی قدیمی و عتیقه است.

سرای الماس: در این سرا گستره متنوعی از سوغات ایران را می‌توانید پیدا کنید.

در جنوب بازار سنتی، می‌توانید خودتان را به نوشیدن یک نوشیدنی خنک محلی در شربت‌خانه مهمان کنید. در طراحی بخش شربت‌خانه از هنرهایی مثل کاشی‌کاری، تنگ‌بری، گچبری و نقاشی استفاده شده است که نمونه‌های اصیلی در تاریخ معماری ایران را تداعی می‌کند.

گشت و گذار در تیمچه علی اکبر

کد خبر 886099
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha