مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

مسجد ارگ در بافت تاریخی تهران قرار گرفته و از جمله مساجدی است که در همه دوران ها چه قبل از پیروزی انقلاب و چه حالا همیشه فعال بوده است.

مسجد ارگ

همشهری آنلاین-مژگان مهرابی: این مسجد از پیشینه تاریخی برخوردار است و نمای زیبای آن برای رهگذران و اهالی بازار خوب جلوه گری می کند. رفتن به آنجا نه تنها گذر زمان را چون فیلمی از جلوی نظر می گذراند بلکه حس خوبی را ایجاد می کند تا برای خلوت کردن با خدا ساعتی در آن مهمان باشید.

مســجد ارگ

معرفی:یکــی از بناهای معرفی تاریخی در بافت قدیمی پایتخت است که قدمت آن به دوره قاجار میرسد. این مسجد محل رویدادهای مهم اجتماعی بوده است.

نشانی: خیابان ۱۵ خرداد، بعد از سبزه میدان

ساعت بازدید: شنبه تا چهارشنبه از ۹ تا ۲۰

حیاتی ترین پایگاه مردمی تهران

مســجد ارگ علاوه بر فضای معنوی، وجهه تاریخی هــم دارد. ایــن مســجد در دوره پادشــاهی ناصرالدین شــاه و به درخواست مادرش مهدعلیا ساخته شــده است. بنای آن در زمان رضاشــاه آسیب دید و به توصیه آیت الله بروجردی و کمک بازاریان تهران در سال ۱۳۲۸ بازسازی شــد. نام مسجد ارگ در این زمان به مسجد داده شد. این مسجد به دلیل همجواری با بازار بزرگ تهران و قرار گرفتن در بافت تاریخی شهر در رویدادهای مهم این سالها نقش مهمی داشته است. در دوران مبارزه با حکومت پهلوی علمای بزرگی چون آیــت الله محمدتقی فلســفی در این مسجد سخنرانی می کردند. در برخی اسناد ثبت شــده که قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ از این مسجد آغاز شــده است. مسجد ارگ را به دلیل تمرکز بــر فعالیتهای مهم پیش از پیروزی انقــاب و دوران جنگ تحمیلی می توان یکــی از حیاتی تریــن پایگاههای مردمی دانست. برگزاری برنامه های فرهنگی در مناسبت های ملی و مذهبی دلیل دیگری برای پرمخاطب بودن این مسجد است.

حال و هوای دفاع مقدس در مسجد

در ســالهای دفاع مقدس که اهالی همه محله ها بــرای پشــتیبانی از رزمندگان داوطلب می شدند، نقش مساجد پررنگتر از قبــل بــود. مســجد ارگ هــم یکی از پایگاه های مهم فعالیت های پشــت جبهه محســوب می شــد؛ از تهیه و بسته بندی اقلام ضروری گرفته تــا اعزام رزمندگان و استقبال از آنها، برنامه های این مسجد در دوران دفاع مقدس حال و هــوای ویژه ای داشته است. بنای مســجد ارگ معماری ویژه ای ندارد و در ۲ طبقه ســاخته شــده است. این مسجد دارای یک صحن داخلی و یک صحن بیرونی سرپوشیده است. اگر در ایام مناسبتهای مذهبی قصد رفتن به مسجد ارگ را دارید یا باید زودتر از موعد بروید تا بتوانید نماز خود را داخل مســجد بخوانید یا فکر پیدا کردن جا را از ذهن خود بیرون کنید. سرویسهای بهداشتی مسجد در ورودی و طبقه زیرین قرار گرفته است.

کد خبر 886497
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha