صهیونیست‌ها در عملیات وعده صادق ۲ طعم تلخ موشک فتاح را چشیدند؛ موشکی که شرایط عجیبی را برای صهیونیست‌ها به ارمغان آورده است.

موشک فتاح

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان بامداد ۱۰ مرداد بود که رژیم صهیونیستی در اقدامی جنایتکارانه و خلاف تمامی قوانین بین‌المللی مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران، «اسماعیل هنیه» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس را در تهران ترور کرد. تروری که نقض حاکمیت کشورمان بود و در مجامع بین المللی با محکومیت صهیونیست‌ها مواجه شد.

پس از این جنایت ناجوانمردانه تمامی مسئولان کشورمان از لزوم پاسخگویی به این جنایت صهیونیست‌ها سخن گفتند حتی مقام معظم رهبری در پیامشان با بیان این جمله که خونخواهی این شهید عزیز را وظیفه خود می‌دانیم حجت را بر تمامی مسئولین و مردم تمام کردند که انتقام جمهوری اسلامی ایران حتمی است.

انتقامی که از همان ابتدا خواسته مردم کشورمان نیز بود و اکثریت مردم از لزوم پاسخگویی، آن هم هر چه سریعتر می‌گفتند و درخواست داشتند که پاسخ نیروهای مسلح ما بنا بر گفته رهبری سخت‌ترین شکل ممکن و در کوتاهترین زمان ممکن باشد. اما نیروهای مسلح کشورمان که تجربه موفق عملیات وعده صادق را پشت سر گذاشته بود و می‌دانست که در آن شرایط صهیونیست‌ها آمادگی برای مقابله با موشک‌های ایران را داشتند، زمان را برای خود مدیریت کرد و با تیزهوشی فراوان از حتمی بودن مجازات صهیونیست‌ها گفت؛ مجازانی که حتمی بود، اما زمان آن را ایرانی‌ها انتخاب می‌کردند.

زمانی که شاید کمی برای عموم مردم ایران و جبهه مقاومت طولانی گذشته، اما عاملی شد که عملیات وعده صادق ۲ نمایشی از شکست و تحقیر صهیونیست‌ها را برا جهانیان ثبت کند. نمایشی که نقش اصلی و پیروز آن جبهه مقاومت و در راس آن جمهوری اسلامی ایران بود.

موشک باران سرزمین های اشغالی

ایرانی که پس از عملیات وعده صادق ۱ عنوان کرده بود که در صورت ادامه جنایت‌های صهیونیست‌ها با شدت بیشتری و با استفاده از تجهیزات مهمتری جوابی دندان‌شکن را به صهونیست‌ها خواهد داد.

موضوعی که عملی شد. فارغ از پاسخ چند شب گذشته نیروهای مسلح کشورمان به صهیونیست‌ها و با وجود سانسور رسانه‌ای آنها در مشخص شدن میزان تلفات و آسیب‌های وارده فیلم‌هایی که از شب حمله موشکی سپاه پاسدان پخش شده است، علاوه بر شکست گنبد آهنین صهیونیست‌ها نمایشی دلپذیر از موشکی قدرتمند و عحیب را به جهانیان نشان داده است. موشکی که در وعده صادق ۱ از آن استفاده نکرده بودیم، اما همه می‌دانستیم آن را مخصوص صهیونیست‌ها ساخته ایم.

موشک هایپرسونیک، موشکی به نام فتاح. این موشک به دلیل فناوری به کار رفته در آن از پیشرفته‌ترین و مهمترین موشک‌های کشورمان بوده و با نظر مسئولان نیروهای مسلح کشورمان در عملیان وعده صادق ۱ استفاده نشد.

اما در وعده صادق ۲ صهیونیست‌ها طعم این فناوری پیچیده را کامل چشیدند. موشکی که با وجود فیلم‌هایی که در فضای مجازی پخش و لحظه اصابت و آتش سوزی آن را ثبت کرده است شرایط عجیبی را برای صهیونیست‌ها به ارمغان آورده است. اما موشک هایپرسونیک فتاح چه فناوری را به نام خود ثبت کرده است؟

به طور کلی یک موشک هایپرسونیک با سرعتی برابر با ۵ ماخ و بالاتر حرکت می‌کند که ۵ برابر بیش از سرعت صوت (بیش از ۶،۱۷۳ کیلومتر بر ساعت) است که حدود ۱.۶ کیلومتر در ثانیه برآورد می‌شود (سرعت صوت در سطح دریا ۱،۲۲۵ کیلومتر بر ساعت و در ارتفاع ۳۵،۰۰۰ پایی نیز ۱،۰۶۷ کیلومتر بر ساعت است). جت‌های مسافربری با سرعت زیر ۹۶۶ کیلومتر بر ساعت پرواز می‌کنند در حالی که سرعت موشک‌های هایپرسونیک بیش از ۵،۶۳۳ کیلومتر بر ساعت است.

موشک فتاح

موشک هایپرسونیک فتاح هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد؛ همچنین این موشک با برخورداری از سرعتی معادل ۱۳ ماخ (۱۶۰۰۰ کیلومتر بر ساعت)، قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور و این سامانه‌ها را منهدم کند.

این موشک از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانورپذیری فوق‌العاده، توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است. استفاده از نسل جدید سوخت جامد، و کلاهک مخروطی انفجاری از دیگر ویژگی‌های موشک هایپرسونیک فتاح اعلام شده است.

موشک‌های هایپرسونیک (ابرفراصوت) جزو جدیدترین و پیشرفته‌ترین تسلیحاتی هستند که تا پیش از این فقط کشورهای آمریکا، روسیه، چین و کره شمالی به فناوری ساخت آن دست یافته بودند.

مهم‌ترین قابلیت‌های برجسته موشک هایپرسونیک فتاح سپاه، توانایی مسدود کردن امواج رادار دشمن و تغییر مداوم مسیر است که امکان رهگیری آن توسط سامانه‌های دفاع موشکی را به شدت دشوار می‌سازد. این ویژگی‌ها به فتاح امکان می‌دهد از سامانه‌های دفاعی پیشرفته مانند گنبد آهنین عبور کند.

سرجنگی: طراحی سرجنگی فتاح-۲ از پیکربندی موشک‌های کروز هایپرسونیک الهام گرفته است. روی کلاهک آن عبارت HCM (مخفف Hypersonic Cruise Missile) حک شده که نشان‌دهنده ماهیت آن است.

شباهت طراحی: شکل و ترکیب کلاهک این موشک شباهت‌هایی با موشک هایپرسونیک کروز X-۵۱ دارد، اما تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد.

سیستم پیشرانش: برخلاف X-۵۱ که از موتور رم جت استفاده می‌کند، فتاح-۲ از موتور راکتی سوخت مایع بهره می‌برد. این تغییر در طراحی، نیاز به ورودی هوا را حذف کرده است.
قابلیت مانور: فتاح-۲ به عنوان نوعی موشک بالستیک پیشرفته، مجهز به سرجنگی با قابلیت گلاید کنندگی (HGV) است. این ویژگی به موشک امکان می‌دهد مسیرهای غیرقابل پیش‌بینی را طی کند.

موشک هایپرسونیک فتاح

موشک هایپر سونیک فتاح-۲ نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجه در فناوری موشکی ایران است و می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر موازنه قدرت در منطقه داشته باشد. با این حال، ارزیابی دقیق قابلیت‌ها و تأثیرات استراتژیک آن نیازمند اطلاعات بیشتر و مشاهدات عملیاتی است.

در زمان رونمایی از موشک فتاح که چندان زمان زیادی نیز از آن نمی‌گذرد. شعاری به با عنوان ۱۲ دقیقه تا اسرائیل بر سر زبان‌ها افتاد و اصولا یکی از قابلیت‌های این موشک پیمودن این مسیر طولانی در چنین زمانی است.

صهیونیست‌ها حالا پس از وعده صادق ۱ و وعده صادق ۲ با این تجهیزات که مدت ها بود از رونمایی آن‌ها گذشته بود آشنا شده اند، آشنایی که البته کاری در مقابل آن نمی‌توانند بکنند و نکته آنجاست که صهیونیست همانطور که مسئولان نیروهای مسلح ما گفتند نیز باید بدانند که در صورت ادمه جنایت‌ها و حماقت‌های خود در منطقه علیه ایران این بار نه با استفاده از تجهیزات مشخص و پیشرفته کنونی بلکه با استفاده از تجهیزاتی که حتی فکرش را هم نمی‌کنند و هنوز خبری از آن‌ها منتشر نشده است تقابل خواهند داشت. تقابلی که تنها یک احمق به استقبال آن می‌رود.

کد خبر 887644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تل ابیب IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۴
    0 1
    یک عدد از اینا لطفا