آسیب‌پذیری‌های زیرساختی اسرائیل در چند سطح قابل بررسی است. بنادر رژیم صهیونیستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارهستند که می‌تواند ورود و خروج کالاها از اسرائیل، یا به اسرائیل را تحت تأثیر قرار دهند.

موشک

به گزارش همشهری آنلاین،منصور براتی؛ کارشناس مسائل اسرائیل: آسیب‌پذیری‌های زیرساختی اسرائیل در چند سطح قابل بررسی است. بنادر رژیم صهیونیستی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارهستند که می‌تواند ورود و خروج کالاها از اسرائیل، یا به اسرائیل را تحت تأثیر قرار دهند. نمونه تأثیرگذاری‌های این چنینی را می‌توان در حملات انصارالله یمن به بندر ایلات مشاهده کرد که توانسته تقریبا این بندر را از کار بیندازد و حتی در اوایل حمله بر روی کالاهای وارداتی به اراضی اشغالی از لحاظ قیمت توانسته بود تأثیر بگذارد. گرچه اسرائیل بعدها با دور زدن از طریق بنادر دیگر توانست این موضوع را تا حدی جبران نماید.

بجز بنادر، مراکز صنعتی رژیم صهیونیستی نیز بنا به تمرکز آنان بر روی صنایع «های تک» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و ضربه به این مراکز می‌تواند چالش جدی را برای دولت صهیونیستی به وجود بیاورد. همچنین مراکز مربوط به کشاورزی و صنعت داروسازی نیز دارای حساسیت و البته اهمیت خاصی است چرا که در این حوزه ها رژیم صهیونیستی نه در حد تأمین در اراضی اشغالی بلکه در سطح جهان به عنوان یک فعال جدی شناخته می‌شود.

با این اوصاف نظام تأمینی اسرائیل اگر آسیبی ببیند بی‌شک چالش جدی و مهمی را برای صهیونیست‌ها به وجود خواهد آورد و حتی اگر اسرائیل تدابیر امنیتی را به شکل سریع پیگیری ‌کند، نتیجه بسته شدن زیرساخت‌ها و تأسیسات به نحوی که نیروی کار نتواند در آنها حضور پیدا کند، اقتصاد رژیم صهیونیستی با بحران مواجه خواهد شد.

به طور مثال، تبادل آتش در شمال اراضی اشغالی بین اسرائیل و حزب‌الله موجب ناامنی نوار مرزی شمال شده که نتیجه‌اش مهاجرت و تخلیه 66هزار شهرک‌نشین است. این افراد که در اصل اقتصاد آن منطقه را به جریان می‌انداختند با ترک این شهرک‌ها موجب تعطیلی اقتصاد در این ناحیه از اراضی اشغالی شده‌اند.

در کنار این موضوع زیرساخت‌های انرژی اسرائیل نیز برای صهیونیست‌ها قابل توجه است. دو میدان گازی لویاتان و کاریش برای اسرائیل مهم هستند. چرا که اساسا اسرائیل بعد از آنکه فهمید در دریا از منبع گازی برخوردار است، از یک وارد کننده گازی به یک صادرکننده تبدیل شد و حتی قرار بود با ایجاد یک کریدور در دریای مدیترانه، گاز خود را به جنوب اروپا نظیر ایتالیا صادر نماید که با توجه به اتفاقات اخیر این موضوع منتفی است و متوقف مانده است. در کنار این موضوع، تأسیسات آب شیرین‌کن و همچنین مراکز برقی نیز از دیگر مواضع زیرساختی به حساب می‌آید که می‌تواند ضربه به آن برای اسرائیلی‌ها چالش ایجاد کند.

از دیگر مراکز مهم رژیم صهیونیستی که می‌تواند هدف حمله و ضربه قرار بگیرد، پایگاه‌های نظامی آنان است. پایگاه نواتیم، 8200 و رامات دیوید از مهم‌ترین مراکز نظامی رژیم صهیونیستی به حساب می‌آیند که می‌تواند سیبل حملات مقاومت قرار گیرد و برای رژیم صهیونیستی بحران‌سازی کنند.

با توجه به این مسائل، نکته مهم این است که آیا اسرئیل توان دفاع از این مراکز مهم زیرساختی و تأسیاستی را دارد یا خیر؟ باید گفت این مسأله بنا به کیفیت حمله‌ای است که به سمت اراضی اشغالی می‌شود.

به طور مثال در حمله اخیر ایران به مواضع اسرائیلی که توسط موشک‌های بالستیک انجام شد؛ پدافند دفاعی آرو(پیکان) یا فلاخن داوود باید موشکهای ایران را رهگیری می کرد اما این پدافند محدودیت موشک داشت. موشک‌های ایرانی به اهداف خود برخورد کردند و دلیل آن بود که موشک‌های پدافندهای مذکور به دلیل محدودیت تمام شده بود و حدفاصل برای آماده‌سازی آن تا شلیک دوباره موجب شد که اهداف اسرائیلی مورد اصابت موشک‌ها قرار گیرد. بنابر این اگر بخواهد حمله در سطح بالایی صورت بگیرد اسرائیلی‌ها در این موضوع آسیب‌پذیر و برای ترمیم این ضعف نیازمند کمک متحدان خود هستند.

کد خبر 887935

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha