چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۸
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از دیداری که روز دوشنبه کمیته ویژه مجلس با مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی داشتند و صحبت‌های او را درباره وقوع تجاوزات جنسی در بازداشتگاه‌ها شنیدند، یکی از اعضای این کمیته از تضمین‌های امنیتی روسای قوه قضاییه و قانونگذاری برای مدعیان آزار جنسی خبر داد.

فرهاد تجری با حضور در جمع خبرنگاران همچنین از دیدار اعضای کمیته ویژه مجلس با صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه خبر داد و گفت: در این دیدار گزارشی از بررسی‌های کمیته ویژه مجلس به ایشان ارائه خواهد شد.

وی عنوان کرد: ما تضمین‌های کافی ارائه کردیم تا افراد مدعی با تحقیقات کامل پزشکی ادعاهای خود را اثبات کنند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس به سابقه قضایی ‌اش در مجلس اشاره کرد و گفت: بنده و همکارانم همواره در ادعاهای افراد، ظن و گمان داریم اما ممکن است چنین ظنی در ذهن کروبی پیش نیامده باشد و ایشان حرف افراد را ملاک قرار داده باشد.

تجری با بیان اینکه سخن کروبی در مورد آزار جنسی برخی بازداشت‌شدگان را چندان مستند نمی‌داند، ادامه داد: به‌نظر من این موارد از نظر قضایی محکم نبود و صرفا ادعاهایی بدون گواهی پزشکی به شمار می‌رفت.

نماینده مردم قصرشیرین با بیان اینکه این مسائل این شبهه را ایجاد می‌کند که جریان سازمان‌یافته‌ای از شخصیت کروبی که جایگاه خاصی در مدیریت کشور داشته است، استفاده می‌کند و به‌دنبال بهره‌برداری از وی است، گفت: برخی مسائل همچون بازجویی در اتاقی در کهریزک از اساس غلط است؛ چرا که محیط کهریزک تنها یک سالن بوده و اصلا اتاقی برای بازجویی نداشته است.

وی توضیح داد: تمهیدات لازم از سوی روسای قوای مقننه و قضاییه اندیشیده شده تا نسبت به صحت و سقم ادعاها بررسی‌های لازم صورت بگیرد. تجری در پاسخ به سؤالی درباره علت عدم‌بازدید اعضای کمیته ویژه مجلس از بازداشتگاه‌های شاپور و پاسارگاد گفت: ما به‌دنبال بازدید از ساختمان‌ها نیستیم بلکه به‌دنبال بازدید از افراد هستیم.

وی تاکید کرد: وضعیت کسانی که گفته می‌شود حین بازداشت با بدرفتاری ماموران مواجه شدند بدتر از کسانی که در حوادث اخیر کشته شدند نیست و کسانی که مورد بدرفتاری قرار گرفتند می‌توانند به کمیته ویژه مجلس برای پیگیری موضوع مراجعه کنند.

نامه بازپرس ویژه قتل تهران به صادق لاریجانی

روز گذشته بازپرس ویژه‌ قتل تهران با ارسال نامه‌ای به آیت‌الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه با اشاره به حوادث  پس از انتخابات، پیشنهادهایی را به رؤسای قوه‌ قضاییه و مقننه ارائه کرد.

به گزارش ایسنا قاضی محمدحسین شاملو، که رسیدگی به چند پرونده مربوط به کشته‌شدگان حوادث اخیر را نیز به‌عهده دارد، در این نامه به حوادث پس از انتخابات و از جمله موضوع بازداشتگاه غیرقانونی کهریزک، بازداشت‌های غیرموجه و برخوردهای غیرشرعی با برخی افراد بازداشت‌شده و کشته شدن برخی افراد اشاره کرده و این مسائل را ناشی از تغافل، بی‌درایتی و مسامحه‌ برخی مسئولان دانسته است.

وی به وظیفه قوه قضاییه در راستای تدوین قوانینی به‌منظور پیشگیری از وقوع جرم اشاره و پیشنهادهایی را در 15 ماده برای جلوگیری از اقدامات غیرقانونی ارائه کرده است.

از جمله این پیشنهادها این است: نگهداری متهمان در غیر از بازداشتگاه‌های تحت نظارت سازمان زندان‌ها ممنوع است. تخلف از این ماده در حکم بازداشت غیرقانونی است. بازداشت، دستگیری و نگهداری و تحقیق از متهمان توسط غیرضابطان خاص دادگستری ممنوع است. تخلف از این ماده در حکم بازداشت غیرقانونی است.

کد خبر 88819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز