بوستان‌های مناطق ۲۲گانه هر هفته در قالب پویش «دوشنبه‌های سالمندی» میزبان موسپیدان هستند.

دوشنبه های سالمندی

همشهری- زینب زینال زاده: در گذر زمان موهایشان را سپید کرده‌اند و به قول خودشان «آرد خود را بیخته و الک را آویخته» ‌اند؛ اما همچنان سرزنده و شادند. این موضوع در دوشنبه‌های سالمندی کاملا مشهود است؛ برنامه‌ای که فرصت دورهمی و با هم بودن به جهان‌دیدگان می‌دهد و آنها با شرکت در برنامه‌های ورزشی، تفریحی، بازی و... حال خوب و ساعات خوش را تجربه می‌کنند. در بوستان شهدای گمنام (منطقه۲۱) مهمان‌شان می‌شویم تا از حس‌وحال شادی به سبک سالمندی بنویسیم.

آهسته‌آهسته می‌آیند
دقایقی به ساعت ۱۰صبح مانده‌است و کم‌کم مقابل آلاچیق بوستان شهدای گمنام جمع می‌شوند. آسمان اندکی ابری و آفتابی است. برخی لباس گرم به تن دارند و تعدادی هم لباس گرم همراه آورده‌اند. به‌دلیل کهولت سن آهسته‌آهسته قدم برمی‌دارند. هر لحظه جمع‌شان بزرگ‌تر می‌شود و منتظر می‌مانند تا سایر دوستان هم از راه برسند.

نوه‌ها همراه می‌شوند
چند بچه قدونیم‌قد همراه مادربزرگ‌شان وارد آلاچیق می‌شوند. توپ‌های رنگی نظر یکی از آنها را جلب می‌کند و در طرفه‌العینی به سمت سطل توپ‌ها می‌رود و آنها را روی زمین می‌ریزد. مادربزرگ با لحن مهربان می‌گوید: «مامانی توپ‌ها رو به‌هم نریز.» پسرک اندکی صبر می‌کند و یکی از توپ‌ها را برمی‌دارد و دوباره مشغول بازی می‌شود.

همه رفیق شده‌اند
دور هم که می‌نشینند، مشغول احوالپرسی می‌شوند. چنان با هم رفیق شده‌اند که گویا سال‌هاست یکدیگر را می‌شناسند. در همین معاشرت‌هاست که خبرهای خوبی از ازدواج دخترها و پسرها و نوه‌هایشان می‌دهند یا متوجه می‌شوند که یکی از دوستان کسالت داشته و غیبت کرده است. به قول اکرم رضایی، بانوی ۶۰ساله به همین رفاقت‌ها دلخوش هستند.

ساعت خوش سالمندی | دوشنبه ها در بوستان ها چه خبر است؟



بازی با توپ‌های رنگی
ایجاد تعادل بین جسم و ذهن در دوران سالمندی اهمیت زیادی دارد. مربی توپ‌های رنگی را در میان سالمندان توزیع می‌کند و انجام حرکت‌های ساده مانند انداختن توپ به بالا و گرفتن آنها یا حرکت دست‌وپا با توپ‌ها شروع می‌شود. توپ‌ها بالا می‌روند و وقتی روی زمین رها می‌شوند، می‌خندند و لحظات شادی خلق می‌شود.

برپایی ایستگاه تندرستی
بخش زیادی از برنامه‌های دوشنبه سالمندی بنا به درخواست موسپیدان اختصاص به ورزش دارد. با نظم و ترتیب در صف می‌ایستند. حرکات ورزشی توسط مربی انجام می‌شود و سالمندان در حد توان سعی می‌کنند حرکات را تکرار کنند. به‌گفته علی‌اکبر ربیعی، ۸۵ساله، انجام همین حرکات ساده ورزشی باعث شادی و نشاط می‌شود.

ساعت خوش سالمندی | دوشنبه ها در بوستان ها چه خبر است؟

پویش دوشنبه‌های سالمندی با چه اهدافی برگزار می‌شود؟

بهبود کیفیت زندگی سالمندان
تبدیل تهران به شهر دوستدار سالمندان
ایجاد فضای مشارکتی میان سالمندان
شناسایی توانمندی سالمندان
ایجاد نشاط و همدلی و معرفی کانون سالمندان به شهروندان
ایجاد حال خوب برای سالمندان

چه برنامه‌هایی در اینجا پیش‌بینی شده‌است؟

مسابقات ورزشی و تفریحی

بازی‌های بومی

ارائه خدمات مشاوره روانشناسی

انجام تست قند و فشارخون

برپایی دورهمی‌های خودمانی

برگزاری جلسه خاطره‌گوی

برپایی نمایشگاه دستاوردهای سالمندان

برگزاری کارگاه‌های آموزشی سلامت‌محور

برپایی تورهای تفریحی و گردشگری

همنشینی سالمندان

  • دورهمی با همسالان

حمید صاحب، مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران: باید پذیرفت که هرم سنی کشور به سمت سالمندی میل کرده‌است؛ بنابراین ضرورت توجه به این گروه از شهروندان بیش‌ازپیش احساس می‌شود و باید زمینه ارتباط سالمندان با یکدیگر و همچنین با نسل امروز فراهم شود. دوشنبه‌های سالمندی فرصت خوبی برای همنشینی با همسالان و قصه‌گویی برای نسل امروز است. سالمندان در قالب این پویش می‌توانند به بازی و تفریح بپردازند و در رقابت‌های ورزشی با همسالان شرکت کنند.

کد خبر 888252
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha