شهردار تهران با بیان اینکه به تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر تحولات منطقه گفت: یکی از مهمترین آرمان‌های انقلاب اسلامی آزادی قدس شریف و حمایت از مردم فلسطین بود. به همین جهت عملاً مسیری مخالف قرارداد کمپ دیوید در منطقه ایجاد شد.

شهردار

همشهری آنلاین - ظهر امروز- ۱۷ مهرماه ۱۴۰۳ - علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت میهمان ویژه برنامه سالگرد عملیات طوفان الاقصی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود.

در این برنامه که به همت بسیج دانشجویی برگزار شد، زاکانی با اشاره به تاریخ خاورمیانه و نقش قدرت‌های استکباری در تغییرات آن گفت: از ابتدا یکی از نقاط کانونی جهان منطقه جغرافیایی غرب آسیا و شمال آفریقا( خاورمیانه ) بود؛ برای تاثیرگذاری در این منطقه قدرت‌های جهانی به دنبال تغییرات جغرافیای سیاسی-اجتماعی خاورمیانه بودند که در قدم اول با فروپاشی عثمانی رخ داد.
وی ادامه داد: در قدم بعدی پس از جنگ جهانی دوم قدرت‌های استکباری با بهانه حق‌خواهی برای گروهی از یهودیان به سمت تشکیل رژیم جعلی اسرائیل رفتند، آنها در توسعه اسرائیل مبنایی را در نظر گرفتند که محوریت آن ایجاد جغرافیای جدید در منطقه بود؛ جغرافیای ارزشمند که قبله اول مسلمین نیز در آن قرار داشت.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رژیم صهیونیستی از ابتدای تشکیل خود در کنار حامیانش معترضینی در منطقه خاورمیانه نیز داشت اما در جنگ‌های ۱۹۶۸ و ۱۹۷۳ شرایط به سمتی رفت که با شکست اعراب پرونده این معترضین در منطقه نیز بسته شد.

وی ادامه داد: راهبرد استکبار جهانی برای منطقه خاورمیانه بر این پایه استوار شده بود که دیگر در خاورمیانه معترضی برابر اسرائیل باقی نماند. به همین جهت چندی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی قرارداد کمپ دیوید با هدف همزیستی میان مصر و اسرائیل با پشتیبانی آمریکا بسته شد.

زاکانی با اشاره به تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی بر تحولات منطقه گفت: پیروزی انقلاب اسلامی معادلات خاورمیانه را تغییر داد یکی از مهمترین آرمان‌های انقلاب اسلامی آزادی قدس شریف و حمایت از مردم فلسطین بود به همین جهت عملاً مسیری مخالف قرارداد کمپ دیوید در منطقه ایجاد شد.

شهردار تهران افزود: در این سال هایی که از پیروزی انقلاب می‌گذرد ما تجارب مختلفی از اتفاقات مرتبط با فلسطین داشته‌ایم از وعده تشکیل کشور مستقل فلسطینی یاسر عرفات تا شکل‌گیری انتفاضه مردمی تشکیل گروه‌های جهادی به اسم حماس و جنبش جهاد اسلامی.

زاکانی با اشاره به تحولات یک سال اخیر منطقه خاورمیانه گفت: در یک مقطع تاریخی که بنا بود مانند قرارداد کمپ دیوید، برخی از کشورهای اسلامی با عنوان پیمان ابراهیم روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی کنند، جنبش حماس با عملیات طوفان الاقصی معادلات منطقه را تغییر داد و عملاً پیمان ابراهیم را به شکست کشاند.


وی افزود: در طوفان الاقصی ملت فلسطین و جنبش حماس با امکانات حداقلی توانستند رژیم صهیونیستی را زمین گیر کنند. این اتفاق برای ما که تجربه نصرت الهی در انقلاب داشتیم عجیب نیست اما توفیق حماس برای جهانیان شگفت آور بود.


شهردار تهران تاکید کرد: در این مدت نه تنها نتانیاهو در عمل به وعده‌هایش موفق نبوده است بلکه رژیم صهیونیستی در عرصه‌های مختلف سیاسی، نظامی، اقتصادی، دیپلماسی و اجتماعی شکست خورده است.

زاکانی با اشاره به تغییرات جامعه فلسطینی در یک سال گذشته گفت: پس از طوفان الاقصی شاهد بازیابی هویتی در ملت فلسطین بوده‌ایم و امروز فلسطینیان به خود افتخار می‌کنند اما در جبهه مقابل جامعه اسرائیل به سمت تشتت و بی‌اعتمادی نسبت به حاکمان رفته به همین جهت مهاجرت معکوس در اسرائیل رشد فزاینده‌ای داشته است.


وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی امروز ناتوان‌تر از هر موقعی است و برای فرار از شکست سعی کرد جبهه جدیدی در لبنان باز کند تا با زمین گیر کردن حزب الله بزرگترین پشتیبان مقاومت را از بین ببرد اما در این عرصه نیز مانند یک سال گذشته شکست خورد.


زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت خاورمیانه در جغرافیای جهانی گفت: منطقه خاورمیانه در دنیا مهم است به همین جهت سال ۱۹۹۱ وقتی بوش پدر ایده نظم نوین جهانی را مطرح کرد معتقد بود نقطه کانونی این ایده خاورمیانه است. پس از وی نیز در سال ۲۰۰۱ و بعد از اتفاقات ۱۱ سپتامبر بوش پسر با حمله به افغانستان و عراق به دنبال ایجاد خاورمیانه جدید بود ‌.

وی ادامه داد: بوش پدر و بوش پسر در پیاده‌سازی اهداف خود موفق نشدند. به همین جهت سال ۲۰۰۶ و پس از حمله اسرائیل به جنوب لبنان، آنها از ایده خاورمیانه بزرگ عبور کردند و بنابر ادعای رایس وزیر خارجه وقت آمریکا، تقابل آنها با چهار کشور ایران، عراق، سوریه و لبنان صورت بندی می‌شد.


زاکانی تاکید کرد: در این مدت نیز رژیم صهیونیستی و نتانیاهو به دنبال صورت بندی جغرافیای جدیدی در منطقه بودند که در آن کشورهای محور مقاومت یک سو قرار می‌گرفت و همپیمانان اسرائیل نیز که بنا بود در پیمان ابراهیم روابطشان را با این رژیم عادی سازی کنند، در یک سمت دیگر اما طوفان الاقصی این برنامه را برهم زد.

کد خبر 888900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha