فصل سوم مجموعه «مهمونی» با پخش سه قسمت دیگر به پایان می‌رسد، ‌اما این آخر مهمانی نیست.

مهمونی

به گزارش همشهری آنلاین، از نوروز ۱۴۰۱ پخش مجموعه جدیدی از ایرج طهماسب شروع شد. مهمونی مطابق ساخته‌های دیگر طهماسب، ‌ مجموعه‌ای از عروسک‌هایی بود که با شخصیت‌های مختلف و عادت‌های متفاوت داستان‌هایی به وجود می‌آورند. اما یک مشکل اساسی داشت. عروسک‌های محبوب قبلی در آن حضور نداشتند و بیشتر از همه کلاه قرمزی جای خالی بزرگی در آن داشت. اما به تدریج مخاطب با این عروسک‌ها هم کم و بیش ارتباط برقرار کرد و بعضی‌هایشان مثل «بچه» و «پشه» حتی محبوب شدند. اما هرگز موفقیت کلاه قرمزی را به دست نیاوردند. این برنامه گفت وگو محور بود و هر بار یک هنرمند مهمان آقای مجری می شد، از جمله رضا کیانیان، محمد بحرانی، مهراوه شریفی نیا، آتیلا و ستاره پسیانی، پردیس احمدیه و مهرداد صدیقیان.

صداپیشه‌های این مجموعه مجموعه‌ای از کسانی بودند که پیش از این با طهماسب همکاری کرده بودند (مثل محمد بحرانی که پیش از این صداپیشه ببعی و آقای همسایه بود و این جا صدای شخصیت روحی را اجرا می کرد و کاظم سیاحی که صدایش روی شخصیت جیگر بسیار موفق بود و اینجا هم شخصیت محبوب پشه را گفت) و همینطور آنها که برای اولین بار این همکاری را تجربه می کردند (مثل هوتن شکیبا که صدای «بچه» بود). مهمونی در واقع اولین همکاری ایرج طهماسب با شبکه نمایش خانگی بود. پیش از این همیشه با تلویزیون کار کرده بود و برای چند سال متوالی کلاه قرمزی‌اش از برنامه‌های اصلی تلویزیون محسوب می شد که تماشاگران بسیاری داشت. اما هر بار هم از اواسط اسفند خبرهایی از ساخته نشدن کلاه قرمزی برای نوروز پیش رو، به گوش می رسید که دلیلش مسائل مالی عنوان می‌شد. برای دو سه سال هم کلاه قرمزی برای نوروز ساخته و پخش نشد تا این که نوروز ۱۴۰۱ طهماسب مهمونی‌اش را برای شبکه نمایش خانگی آماده کرد.

در فصل اول آقای مجری تازه به محلی اسباب‌کشی کرده بود که روبه‌رویش یک تالار عروسی بود و ماجراهایی به دلیل این این نزدیکی به وجود می آمد، از جمله سروصدای موسیقی و مهمانی که همیشه در خانه وجود داشت. با همین داستان فصل دوم مجموعه هم باز برای شبکه نمایش خانگی ساخته شد و نوروز ۱۴۰۲ به پخش رسید. در این میان اما نقدهای بسیاری هم به برنامه وارد شد. یکی از اصلی‌ترین آنها برخورد جنسیت‌زده با زنان بود. منتقدان به این اشاره کردند که زنان این مجموعه نامشان کته و قیمه است و تمام هدفشان پیدا کردن شوهر. یک حقوقدان و پژوهشگر حوزه کودک و زن هم گفته بود: «شخصیت‌ها غیررئالیستی و کاملا انتزاعی هستند؛ یعنی شخصیت‌ها ما به ازای خارجی روزآمد و مناسب با ساختار جامعه قرن ۲۱ ایران ندارند. برای مثال پرسوناژی مثل «کته» مخاطب را متوجه این موضوع می‌کند. تمام دغدغه‌ این شخصیت شوهریابی است. شخصیت «کته» هویت اجتماعی دارد و مشغول به کار است اما به تنها چیزی که فکر می‌کند شاهزاده‌ای با اسب سفید است. او دائما در حال انطباق مردهای اطرافش با این شاهزاده است و گویی زندگی او تهی از هر بعد دیگری است.» انتقاد دیگر هم به حضور یک کودک کار به عنوان عروسک اصلی مجموعه بود که بددهن بود و اگر مخاطبان مجموعه کودکان بودند، ‌ اصلا برای آنها مناسب نبود. ضمن این که این مسئله عجیب بود که اگر این کودک در خانه «آقای مجری» یا «ایرج طهماسب» زندگی می‌کند، چرا همچنان کودک کار است و در خیابان گل می فروشد؟

با همین نقدها فصل اول و دوم به پایان رسید. در فصل سوم مهمونی طهماسب دو باره به تلویزیون برگشت و این فصل را با نام «مهمانی» از نوروز امسال در شبکه نسیم روی آنتن برد. این فصل ۳۰ قسمت دارد که ۲۷ قسمت قسمت آن پخش شده و سه قسمت باقی مانده قرار است در سه روز متوالی (احتمالا چهارشنبه، ‌ پنجشنبه و جمعه) این هفته پخش شوند. اما خبر دیگر این که این سه قسمت پایان مهمانی نیستند. طبق آنچه گفته شده دکور برنامه جمع نشده و قرار است فصل جدیدی برای نوروز ۱۴۰۴ ساخته شود. هرچند سازندگان هنوز به طور رسمی و قطعی در این باره صحبت نکرده اند.

کد خبر 888903
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha