بستنی یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌هایی است که از کودکان تا بزرگسال و کهنسال طرفدارش هستند و پای ثابت دورهمی‌ها و مجالس است.

image-20241008160205-1.jpeg

خوشمزه‌ترین و راحت‌ترین بستنی‌ها بدون نیاز به ثعلب

حتی در فصول سرد سال هم با انواع رسپی‌ها و طعم‌های مختلف قابل تهیه و استفاده است؛ اما تا به حال فکرش را کرده‌اید که در خانه، بستنی‌های متنوع و ارگانیک درست کنید؟

یا در آن واحد بتوانید از یک ماده بستنی چند نوع و طعم مختلف بستنی ایجاد کنید؟ یکی از دشواری‌هایی که در تهیه بستنی وجود دارد افزودن ثعلب به بستنی‌ست تا قوام مورد نظر به دست آید؛ اما نگران نباشید در ادامه به شما طرز تهیه بستنی بدون ثعلب را به شما آموزش می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی زعفرانی در خانه

خوشمزه‌ترین و راحت‌ترین بستنی‌ها بدون نیاز به ثعلب

طرز تهیه بستنی سنتی بدون ثعلب

بهتر است در ابتدا برای اینکه برای‌تان واضح شود که اصلاً ثعلب چیست و چه نیاز است که در تهیه بستنی از آن استفاده شود، این ماده را به شما معرفی کنیم تا شما بدانید علت اهمیت این موضوع در بستنی‌سازی چیست و چه جایگزینی باید برای آن پیدا کرد:

ثعلب نوعی ماده گیاهی پودری سفید رنگ است که از ریشه خشک شده گیاه به دست می‌آید. ثعلب به دلیل داشتن نشاسته و مواد ژله‌ای، خاصیت غلیظ کننده و کش‌دار ایجاد می‌کند. از همین رو در طرز تهیه بستنی هم از موادی است که نام برده می‌شود؛ ولی در این مقاله طرز تهیه بستنی بدون ثعلب را برایتان شرح می‌دهیم. مواد اولیه‌ای که در ادامه می‌گوییم برای ۴ الی ۶ نفر با حجم بستنی یک تا یک و نیم لیتر مناسب است. پس برای تهیه بستنی سنتی بدون ثعلب نیاز داریم به:

شیر پرچرب

یک لیتر

شکر

یک پیمانه

گلاب

یک چهارم پیمانه

خامه پرچرب

۲۰۰ گرم

پودر هل

یک دوم قاشق چای‌خوری

زعفران و خلال پسته

به میزان دلخواه

نشاسته ذرت یا پودر ژلاتین

به میزان کافی

نکته: از آنجایی که ثعلب یکی از مهم‌ترین مواد جهت تهیه برخی شیرینی‌ها و به خصوص بستنی است، به همین دلیل نمی‌توان بدون هیچ جایگزینی آن را حذف کرد. برای همین در طرز تهیه بستنی بدون ثعلب، از نشاسته ذرت یا پودر ژلاتین برای قوام دادن به بستنی استفاده می‌شود. حالا به سراغ طرز تهیه مرحله به مرحله بستنی سنتی بدون ثعلب می‌رویم.

  1. ابتدا شیر را بجوشانید. البته با دمای ملایم نه شعله زیاد.
  2. حالا به شیر جوشیده، شکر اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود.
  3. سپس نشاسته ذرت یا پودر ژلاتین را اضافه کنید و هم بزنید تا به بافتی نرم و غلیظ برسید.
  4. در ظرفی جداگانه خامه را هم بزنید تا بافتش باز شود. سپس در فریزر قرار دهید و بعد آن را به تکه‌های کوچک خرد کنید.
  5. زعفران دم کرده، هل و گلاب را هم به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید. سپس مایع را در ظرفی مناسب ریخته و در فریزر قرار دهید.
  6. هر نیم الی ۴۵ ساعت به مدت ۶ بار بستنی را خارج کرده و هم بزنید و دوباره در فریزر قرار دهید. حالا شما یک بستنی سنتی بدون ثعلب دارید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی خانگی | با ۴ روش ساده بستنی وانیلی درست کنید

خوشمزه‌ترین و راحت‌ترین بستنی‌ها بدون نیاز به ثعلب

طرز تهیه بستنی وانیلی بدون ثعلب

حالا که یکی از انواع بستنی یعنی بستنی سنتی بدون ثعلب را برایتان شرح دادیم، به سراغ نوع دیگر و پرطرفدار از انواع بستنی می‌رویم. یعنی بستنی وانیلی!

در طرز تهیه بستنی بدون ثعلب وانیلی برای ۴ الی ۶ نفر، شما نیاز دارید به:

شیر پرچرب

دو پیمانه

خامه پرچرب

یک پیمانه

وانیل (ترجیحاً عصاره وانیل)

یک قاشق چای‌خوری

نشاسته ذرت

یک قاشق غذاخوری

  1. ابتدا شکر و نشاسته ذرت را با هم ترکیب کنید.
  2. بعد شیر و خامه را در ظرفی جداگانه روی حرارت قرار دهید و آرام آرام هم بزنید. نباید بجوشد، فقط گرم شود.
  3. سپس مخلوط شکر، نشاسته ذرت، خامه و شیر را با هم ترکیب کنید و آرام آرام هم بزنید تا شکر کامل حل شود و مایع غلیظی به دست آید.
  4. حالا اسانس وانیل را اضافه کنید و یک تا دو دقیقه خوب هم بزنید. قابلمه را از روی حرارت بردارید و در یخچال قرار دهید به مدت یک تا دو ساعت تا کامل خنک شود.
  5. بعد از این مرحله مایع بستنی را در فریزر قرار دهید و هر نیم الی ۴۵ دقیقه خارج کنید و دوباره هم بزنید تا بافت نرمی داشته باشد حدود ۵ الی ۶ بار بعد از ۴ الی ۵ ساعت بستنی وانیلی شما آماده است.

طرز تهیه بستنی میوه‌ای بدون ثعلب

بعد از بستنی سنتی و وانیلی، نوبت تهیه بستنی میوه می‌رسد. از پرطرفدارترین بستنی‌هاست و با هر نوع میوه قابل تهیه است. شما برای تهیه این بستنی نیاز دارید به:

میوه تازه به دلخواه

دو پیمانه

شکر

یک دوم پیمانه

خامه پرچرب

یک پیمانه

شیر پرچرب

یک پیمانه

وانیل

یک قاشق چای‌خوری

آب لیمو

برای اینکه میوه بهتر طعم خود را آزاد کند

نشاسته ذرت

یک قاشق غذاخوری

آماده‌سازی این نوع بستنی بدین شرح است:

  1. ابتدا میوه‌ها را به خوبی بشویید و به پوره تبدیل کنید. سپس شکر را با میوه‌ها ترکیب کرده و آب لیمو را هم اضافه کنید تا طعم میوه‌ها بهتر شود
  2. در مرحله دوم ترکیب شیر و خامه را در یک قابلمه ریخته روی حرارت ملایم قرار دهید تا گرم شود؛ ولی نباید جوش بیاید.
  3. در مرحله سوم مخلوط میوه و شکر را به شیر و خامه اضافه کنید. خوب هم بزنید تا با هم ترکیب شوند. وانیل را هم در همین مرحله اضافه کنید.
  4. حالا قابلمه را از روی حرارت بردارید و بعد از اینکه به دمای محیط رسید حدود یک الی دو ساعت داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود، بعد مایع بستنی را درون فریزر بگذارید و مانند دستورالعمل‌های قبلی هر نیم الی ۴۵ دقیقه از فریزر خارج کنید هم بزنید و دوباره داخل فریزر قرار دهید تا بافتی نرم و خوشمزه داشته باشد.

خوشمزه‌ترین و راحت‌ترین بستنی‌ها بدون نیاز به ثعلب

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی رولی در خانه | چطور رولی های یخی در خانه آماده کنیم

طرز تهیه بستنی یخی میوه‌ای و فالوده‌ای بدون ثعلب

به سراغ طرز تهیه بستنی بدون ثعلب یخی و فالوده‌ای می‌رویم که بتوانیم این مدل بستنی‌ها را هم بدون ثعلب؛ ولی در عین حال خوشمزه و با بافتی نرم درست کنیم.

از بستنی یخی یا فالوده‌ای می‌توانید به عنوان دسر هم استفاده کنید. مواد لازم برای تهیه این بستنی برای ۴ الی ۶ نفر:

میوه تازه

دو پیمانه

شکر

یک دوم پیمانه

آب

یک دوم پیمانه

آبلیمو

یک قاشق غذاخوری

می‌بینید که فقط به چند قلم مواد نیاز داریم. برای روند تهیه هم:

  1. ابتدا باید میوه‌ها رو خوب شسته و خرد کنید یا پوره کنید.
  2. بعد مخلوط شکر و آب را در یک قابلمه مناسب ریخته و هم بزنید تا زمانی که شکر به خوبی حل شود. اجازه دهید این شربت مقداری خنک شود.
  3. حالا میوه‌ها و شربت را با هم ترکیب کنید و آب لیمو را هم اضافه کنید. سپس در قالبی مناسب ریخته و داخل فریزر بگذارید بستنی یخی شما بدون نیاز به ثعلب آماده است.

برای فالوده بدون ثعلب هم نیاز به رشته‌های فالوده به اندازه ۲۰۰ گرم آب یک لیتر شکر یک پیمانه آب لیمو یک چهارم پیمانه گلاب ۲ قاشق غذاخوری و یخ خرد شده به مقدار لازم دارید

  1. رشته‌ها را ۵ الی ۷ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا نرم شود تا از چسبندگی آنها جلوگیری شود.
  2. برای شربت فالوده هم شکر و نصف یک لیتر آب را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید شکر کاملاً حل شده و شربت شفاف شود. در این مرحله می‌توانید آب لیمو و گلاب را هم اضافه کنید.
  3. حالا رشته‌ها و شربت را با هم ترکیب کنید و در یخچال قرار دهید تا کامل خنک و سرد شود. فالوده شما آماده است. می‌توانید با هر سس و شربتی که دوست دارید آن را سرو کنید.

طرز تهیه بستنی چوبی با روکش شکلات

برای اینکه سردرگمی در تهیه بستنی چوبی با روکش شکلات بدون ثعلب برای‌تان ایجاد نشود؛ ابتدا مواد داخلی بستنی را متناسب با دستورالعمل طرز تهیه بستنی بدون ثعلب وانیلی که کمی قبل توضیح دادیم آماده کنید و اجازه بدهید بستنی‌های وانیلی‌تان خیلی خوب خود را خودشان را بگیرند.

حالا مقداری شکلات تخته‌ای یا چیپسی به صورت تلخ، شیرین یا کاراملی تهیه کنید و به روش بن‌ماری ذوب کنید. بنابر سلیقه‌تان، داخل شکلات‌های ذوب شده می‌توانید پسته، بادام یا فندق خرد شده هم اضافه کنید. بعد از اینکه بستنی‌ها را در فریزر خیلی خوب خوب بسته شدند، بستنی را در ظرف کاکائویی که از داغی خارج شده قرار دهید و بعد از آغشته کردن مناسب به شکلات، آن را داخل فریزر بگذارید تا شکلات سفت شود.

نکته: استفاده از مقداری روغن در شکلات ذوب شده می‌تواند بستنی‌هایتان را براق‌تر کند.

خوشمزه‌ترین و راحت‌ترین بستنی‌ها بدون نیاز به ثعلب

جمع‌بندی

برای جمع‌بندی هم باید این نکته را بگوییم که در تهیه هر کدام از دستورالعمل‌ها می‌توانید قالب مناسب و متناسب با سلیقه خودتان را تهیه کنید یا از چوب بستنی استفاده کنید. یک سری قالب‌های بستنی آماده هم وجود دارد که می‌توانید آنها را برای راحتی بیشتر تهیه کنید. به عنوان یک پیشنهاد این را هم می‌توانیم بگوییم که در تمام این دستورها، به جای شکر می‌توانید از استویا که یک شیرین کننده ارگانیک و مختص افراد دیابتی هست نیز استفاده کنید. نظر شما در رابطه با طرز تهیه بستنی بدون ثعلب که گفتیم چیست؟ آیا شیوه دیگری برای تهیه بستنی بدون نیاز به ثعلب سراغ دارید؟ برای ما هم بنویسید.

کد خبر 888937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha