سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد کشور ما اکنون کاملا مستعد است که بیماری تب دنگی فراگیر شود و به دیگر افراد نیز منتقل شود.

تب دنگی

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر قباد مرادی، سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره وضعیت تب دنگی در کشور گفت: موارد تب دنگی در کشور ما افزایش پیدا کرده و از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۲، ۷۵ مورد بوده و از پایان سال گذشته میزان مبتلایان که همه آن وارده بوده، افزایش یافته است.

مرادی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون تعداد مبتلایان تب دنگی به ۲۲۶ مورد رسیده و بسیاری از مبتلایان وارده از کشورهای مختلف از جمله امارات، پاکستان، عمان و ... بوده است. دلیل نگرانی از کشورهای همسایه هم از این جهت است که این کشورها آلوده به تب دنگی هستند و تاکنون ۷۶ مبتلا انتقال محلی دارند یعنی کشور ما اکنون کاملا مستعد است که این بیماری فراگیر و به دیگر افراد نیز منتقل شود.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به وضعیت بیماری تب دنگی در برخی از شهرها همچون چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان اشاره گفت: در شهر چابهار بیش از ۹۰ مورد بیماری تاکنون ثبت شده است. موارد تب دنگی در استان های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده و ممکن است بخشی از موارد وارده باشد.

خطر انتقال محلی تب دنگی در خطه های شمالی و جنوبی

مرادی نگرانی ها در خصوص شیوع بیماری دنگی در خطه های شمالی و جنوبی کشور را به دلیل انتقال محلی آن جدی تر قلمداد کرد و گفت: تب دنگی از جمله بیماری های نوپدید است و صرفا منحصر به کشور ما نیز نیست و مرگ و میر بالایی ندارد و مرگ و میر آن کمتر از یک درصد است.

۷ میلیون مبتلا در جهان

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: تاکنون ۷ میلیون ابتلا به تب دنگی در سرتاسر جهان گزارش شده و ۱۴۰ کشور دنیا درگیر این بیماری هستند و از این حیث این آمار را ارائه می کنم که فقط کشور ما درگیر این بیماری نیست و در کشور ما در بین کشورهای همسایه، انتقال محلی تب دنگی دیرتر به وقوع پیوست.

او بر هوشیاری همه دستگاه ها در خصوص شیوع و گسترش تب دنگی تاکید و تصریح کرد: مردم و دولت باید فضاهای مستعد رشد لارو این پشه را از جمله گودال های آب، فاضلاب های روباز و حتی ظروف گلدان ها را پاکسازی کنند.

به گفته این مسئول علائم شایع این بیماری تب، بدن درد، کوفتگی و خستگی است و ممکن است در برخی موارد وخیم تر شود و به شکل سیستماتیک آنها را درگیر و سبب نارسائی برخی ارگان ها شود.

بیشتر بخوانید

مرادی با اشاره به دوره کمون تب دنگی در بدن بیمار گفت: از وقتی که بیماری وارد بدن می‌شود تا وقتی که علائم شروع می‌شود بین ۴ تا ۷ روز است و بین ۷ تا ۱۰ بیماری در بدن می ماند.

وضعیت قرمز چابهار در تب دنگی

مرادی تاکید کرد: یکی از نقاط انتقال تب دنگی شهر چابهار بوده و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند. شاهد انتقال محلی این بیماری هستیم و چون عامل انتقال همچون بیماری مالاریا، پشه است، تاکنون بیش از ۷۰۰ نقطه از مناطق عامل این بیماری شناسایی شده است. در مواجهه با این بیماری، شناسایی سریع بیماران و تحت مراقبت و درمان قرار دادن آنها امری ضروری است و نباید بیماران در فضای باز قرار بگیرند چرا که ممکن است بدن آنها توسط پشه گزیده شود و به بدن سایر افراد انتقال یابد.

به نقل از پایگاه خبری وزارت بهداشت، سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس اطلاعات واصله، بیماری یابی بسیار وسیعی در چابهار صورت گرفته و تا شعاع ۵۰۰ متری محل زندگی فرد بیمار را به وسیله مه باشی ترکیبی از سم و گازوئیل پاکسازی می کنند و اطرافیان فرد بیمار نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

او ادامه داد: تاکنون آموزش های اختصاصی برای مردم و برای مدیران و مسئولین در منطقه چابهار داده شده و مدیرکل آموزش و بهداشت وزارت بهداشت نیز چهارمین بازدید خود را از منطقه چابهار انجام داده است تا موارد را از نزدیک بررسی کند. آموزش های عمومی از جمله اینکه چگونه لباس بپوشند و آب های راکد را چگونه پاکسازی کنند و چگونه پشه بند ببندند نیز به مردم داده شده است.

کد خبر 889607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha