بیش از ۹۰ گونه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مناطق سردسیر سیبری همزمان با آغاز فصل پاییز به هرمزگان آمدند تا زمستان را مهمان زیستگاه‌های تالابی و ساحلی این استان باشند.

پرندگان سیبری

به گزارش همشهری آنلاین، معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست هرمزگان روز جمعه اظهار کرد: پرندگان مهاجر از نوع حواصیلیان، آبچلیکیان، سلیمیان، کاکاییان، باکلانیان و پرستوهای دریایی هستند که از مناطق سردسیر سیبری و آسیای میانه به تالاب‌های هرمزگان مهاجرت کرده و تا بهار سال آینده نیز در استان می‌مانند.

میثم قاسمی توضیح حداد: مسیر آفریقایی - اوراسیایی، آسیای مرکزی، شرق آسیا - استرالیایی و نیم‌کره غربی از مسیرهای اصلی پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و سواحل استان هرمزگان است.

مسیر آفریقایی - اوراسیایی، آسیای مرکزی، شرق آسیا - استرالیایی و نیم‌کره غربی از مسیرهای اصلی پرندگان مهاجر به تالاب‌ها و سواحل استان هرمزگان است.وی اضافه کرد: شمارش این گونه پرندگان مهاجر در سایت‌های سرشماری استان هرمزگان همه ساله از دی‌ماه (ژانویه) آغاز شده و تا یک‌ماه ادامه دارد.

پرندگان مهاجر چگونه مسیر سفر را تشخیص می‌دهند؟

معاون طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به اینکه در تعریف ساده امروزی، به عمل رفت و برگشت پرندگان از زیستگاه بهار و تابستان‌گذرانی به زیستگاه پاییز و زمستان‌گذرانی و بالعکس که به واسطه تغییر فصل رخ می‌دهد، کوچ گفته می‌شود، افزود: کوچ را که هنوز به عنوان یکی از اسرار دنیای پرندگان شناخته می‌شود، می‌توان، سفرهای منظمی که پرنده به وسیله آن محیط زندگی خود را تغییر می‌دهد، تعریف کرد.

قاسمی ادامه داد: براساس نظر کارشناسان جهانی این عرصه، مهاجرت به عنوان سفری خسته‌کننده، با تغییراتی در وزن، رژیم غذایی، فیزیولوژی و رفتار پرندگان همراه است.

وی بیان کرد: موقعیت جغرافیایی ایران و به طور خاص استان هرمزگان که دارای تالاب های دائمی ساحلی و پهنه‌های جزر و مدی است، موجب شده که این سرزمین بر سر سه مسیر مهاجرتی مهم جهانی قرار بگیرد، بنابراین می‌توان انواع پرندگان مهاجر را در ایران و این استان ساحلی مشاهده کرد.

معاون طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست هرمزگان عنوان کرد: تغییرات آب و هوایی، توسعه ناپایدار، خسارت زیستگاه، نشت و ریزش مواد نفتی در دریا، تولید سوخت با منشاء گیاهی و توسعه زمین‌های کشاورزی، توربین‌های بادی، دکل‌های مخابراتی، ساختمان‌های بلند و پنجره‌ها، آلودگی نوری و زباله‌ها و پلاستیک از عوامل تهدید و تاثیرگذار در روند زندگی و مهاجرت پرندگان است.

وی بیان کرد: امروز از روش‌های مشاهده مستقیم، حلقه‌گذاری و یا از دستگاه‌های رادار برای مشخص کردن مسیر پرندگان استفاده شده و آزمایشات مختلف در این زمینه نشان داده است که انتخاب مسیر مناسب در طی مهاجرت، توسط حس غریزی پرنده و حسگرهای مغناطیسی آهنی که در بیشتر پرندگان وجود دارد، انجام می‌شود.

انتخاب مسیر مناسب در طی مهاجرت، توسط حس غریزی پرنده و حسگرهای مغناطیسی آهنی که در بیشتر پرندگان وجود دارد، انجام می‌شود.وی گفت: پرندگان می‌توانند جهت‌یابی جغرافیایی را از طریق موقیت خورشید، ستارگان و با حسگرهای مغناطیسی و دریافت میدان مغناطیسی زمین انجام دهند؛ آن‌ها همچنین اطلاعاتی را از موقعیت غروب خورشید و از عوامل فیزیکی روی زمین که در طول روز دیده می‌شوند مانند کوه، روخانه و جنگل به دست می‌آورند.

قاسمی افزود: حتی شواهدی وجود دارد که حس بویایی در برخی از گونه‌ها در این خصوص نقش دارد؛ برخی از گونه‌ها، به ویژه پرندگان آبزی و درناها، مسیرهای ترجیحی را در مهاجرت سالیانه خود دنبال می‌کنند؛ به این صورت که این مسیرها اغلب به توقفگاه‌های مهمی مرتبط هستند که مواد غذایی حیاتی برای بقای پرندگان فراهم می‌کنند.

معاون طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تاکید کرد: در این ایام ممکن است شهروندان با پرنده بی‌حال، زخمی و زمین‌گیر شده‌ای مواجه شوند که در این رابطه درخواست داریم مراتب را فوراً از طریق شماره تماس ۰۷۶۳۳۶۱۳۰۶۴ به اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان و یا ادارات تابعه در شهرستان مربوطه اطلاع دهند.

از حدود یک‌هزار تالاب شناخته شده در ایران، ۸۴ تالاب دارای اهمیت بین المللی هستند و از ۲۲ تالاب بین المللی کنوانسیون رامسر، پنج تالاب بین المللی و تحت حفاظت محیط زیست شامل جزیره شیدور، خورخوران، دهانه رودخانه گز و حرا، دهانه رودخانه‌های شور، شیرین و میناب و خورآذینی در استان هرمزگان واقع شده است.

کد خبر 889614
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha