بررسی مقاصد صادراتی محصولات صنعتی ایران در بهار ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که همچنان دو همسایه غربی و شرقی کشور یعنی عراق و افغانستان، بزرگ‌ترین مشتریان کالای ایرانی و تولیدات صنعتی کشورمان هستند.

صادرات سیمان

به گزارش همشهری آنلاین، صادرات بخش صنعت ایران در بهار امسال یک‌میلیون و ۷۹۷ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۱۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ازنظر وزن ۹ درصد و ازنظر ارزش ۱۱ درصد رشد داشته است.

بررسی آمارهای تجاری نشان می‌دهد در بهار امسال، کالاهای صنعتی صادر شده از ایران شامل محصولات پلیمری، صنایع غذایی، شیمیایی، نساجی، پوشاک و کفش، ماشین‌سازی و تجهیزات، لوازم‌خانگی، صنایع برق و الکترونیک، محصولات سلولزی، خودرو و نیرومحرکه، دارو، صنایع ورزشی و خلاق و تجهیزات پزشکی بوده است.

بررسی صادرات صنعتی ایران در بهار امسال به تفکیک مشتریان عمده حاکی از این است که در این بازه زمانی، ۴۳ درصد صادرات بخش صنعت کشور به عراق، ۱۰ درصد به افغانستان، ۷ درصد پاکستان، ۷ درصد امارات متحده عربی، ۶ درصد ترکیه، ۴ درصد فدراسیون روسیه، ۴ درصد آذربایجان، ۲ درصد ترکمنستان انجام شده و ۱۷ درصد صادرات بخش صنعت به سایر کشورها تعلق داشته است.

در بازه زمانی، بیشترین صادرات در به محصولات پلیمری و کمترین صادرات مربوط به تجهیزات پزشکی اختصاص داشته است. صادرات محصولات پلیمری در بهار امسال ۵۰۵ میلیون دلار بوده که ۸ درصد ازنظر آرش و ۱۰ درصد ازنظر وزن نسبت به بهار سال قبل رشد داشته است.

همچنین ارزش صادرات صنایع غذایی در بهار امسال ۴۷۲ هزار تن به ارزش ۴۷۵ میلیون دلار بوده که در مقایسه با بهار سال قبل ۸ درصد به لحاظ ارزشی و ۴ درصد به لحاظ وزنی افزایش داشته است.

در این میان ارزش صادرات محصولات پتروشیمی در بهار امسال ۲۷۳ میلیون دلار بوده که نسبت بهار سال گذشته به لحاظ ارزش ۳۵ درصد و به لحاظ وزنی ۲۰ درصد نسبت به بهار سال ۱۴۰۲ رشد داشته است.

ارزش صادرات محصولات نساجی، پوشاک و کفش ۱۸۲ میلیون دلار بوده که صادرات این محصولات نسبت به بهار سال گذشته به لحاظ ارزش یک درصد و به لحاظ وزنی ۵ درصد کاهش داشته است.

همچنین صادرات لوازم‌خانگی در ۳ ماهه ابتدای امسال ۱۲۰ میلیون دلار، صنایع برق و الکترونیک ۸۵ میلیون دلار، محصولات سلولزی ۶۳ میلیون دلار، خودرو و نیروی محرکه ۵۵ میلیون دلار، دارو ۱۹ میلیون دلار، صنایع ورزشی و خلاق ۱۳ میلیون دلار و تجهیزات پزشکی ۳ میلیون دلار بوده است. از میان ۱۲ کالای حوزه صنعت صادرات ۵ کالا در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی کاهشی بوده است.

کد خبر 890006
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha