علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران که روز گذشته مهمان تحریریه همشهری بود، توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران میراث ارزشمند مدیریت شهری ششم برای مردم پایتخت است. او می‌گوید اگر همت شهردار تهران و مساعدت شورای شهر نبود، قطعا این مهم محقق نمی‌شد. با سخنگوی شورای شهر تهران درباره سایرموضوعات هم صحبت کردیم.

بازدید نادعلی عضو شورای شهر +موسسه همشهری

همشهری آنلاین- زینب زینال‌زاده: بهبود و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مطالبه اصلی شهروندان و نیاز کلانشهر تهران است و جبران عقب‌ماندگی ۱۰ساله، مستلزم عزم جدی مدیریت شهری. حالا ناوگان حمل‌ونقل عمومی روی مدار توسعه، بهبودی و نوسازی قرار دارد و به‌گفته علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران که روز گذشته مهمان تحریریه همشهری بود، توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران میراث ارزشمند مدیریت شهری ششم برای مردم پایتخت است. او می‌گوید اگر همت شهردار تهران و مساعدت شورای شهر نبود، قطعا این مهم محقق نمی‌شد. با سخنگوی شورای شهر تهران درباره سایر موضوعات هم صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

برای توسعه حمل‌ونقل،کفش آهنین پوشیده ایم

* تحولات رخ‌ داده در ناوگان

ترافیک و آلودگی هوا معضلات اصلی تهران هستند و اصلی‌ترین راه برون‌رفت از چالش‌ها، توسعه و بهبود و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده و هست. همه اعضای شورای شهر تهران در این موضوع اتفاق‌نظر داشته و دارند. ازاین‌رو در برنامه چهارم توسعه و بودجه شهرداری، حمل‌ونقل عمومی در اولویت قرار گرفت و امروز شاهد افزایش ایستگاه‌های مترو، ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان، برقی‌سازی تاکسی و فعال‌شدن قرارداد واگن‌های چین و... هستیم. کارهایی که زمینه‌ساز تحولات بزرگ در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده‌اند.

* سنگ‌اندازی در حوزه حمل‌ونقل

اگر کمی منصف باشیم و وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی این دوره را با دوره گذشته مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که اقدامات ارزشمندی در این حوزه صورت‌گرفته است. متأسفانه برخی از این موضوع خوشحال نیستند و کفش آهنین به پا کرده‌اند و به دلایل و دغدغه‌های شخصی، تلاش می‌کنند تا بهبود و توسعه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی رخ ندهد. گرچه ما هم عقب‌نشینی نمی‌کنیم و کفش آهنین به پا کرده‌ایم و تمام توان و سعی خود را به‌کار می‌بریم تا اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.

برای توسعه حمل‌ونقل،کفش آهنین پوشیده ایم

* تحقق مردمی‌سازی حکمرانی شهر

مشارکت شهروندان در امور شهر، رویکرد مدیریت شهری این دوره بوده و هست. برای نظام‌مندشدن مردمی‌سازی حکمرانی شهر، طرح نظام‌نامه مشارکت محله‌ای تهیه شده و در مراحل نهایی قرار دارد. با عملیاتی‌شدن این طرح می‌توان از ظرفیت‌های معتمدان، هیأت‌امنای محلات و همچنین شهروندان در شناسایی مشکلات و نیازهای شهر و محله‌ها استفاده کرد. در واقع این طرح به‌نوعی احیای شورایاری‌ها به شکل متفاوت است. البته که در این میان شهرداری باید به وظایف ذاتی و مأموریت‌های خود عمل و در حوزه مردمی‌سازی امور شهر هم تسهیلگری کند.

* انتفاع شهروندان از مجموعه‌های ورزشی

سازمان ورزش شهرداری تهران، مجموعه‌هایی در اختیار دارد که هدف از راه‌اندازی آنها انتفاع شهروندان است. ازاین‌رو تلاش کردیم تا تقسیم‌بندی مجموعه‌های ورزشی به‌گونه‌ای باشد که شهروندان بیشترین انتفاع ببرند. مجموعه‌های بزرگ در اختیار سازمان و مجموعه‌های کوچک در اختیار مناطق قرار گرفته‌اند. البته که نظارت کلی به‌عهده سازمان ورزش است و در این دوره هم با تلاش‌های صورت‌گرفته تعداد زیادی از مجموعه‌های تعطیل شده، اورهال و به مدار خدمت‌رسانی بازگشتند.

برای توسعه حمل‌ونقل،کفش آهنین پوشیده ایم

* تعیین تکلیف سازمان گردشگری

تشکیل سازمان گردشگری، مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است؛ اما در این موضوع که این سازمان ذیل کدامیک از سازمان‌های شهرداری تهران راه‌اندازی شود، به نتیجه نرسیده‌ایم. به‌هرحال باید پذیرفت ظرفیت‌های فرهنگی، میراثی، تاریخی و گردشگری زیادی در تهران وجود دارد که با استفاده درست از آنها می‌توان پایتخت را به قطب گردشگری تبدیل کرد. البته به‌دلیل هماهنگ نبودن و نداشتن مدیریت یکپارچه این موضوع محقق نشده است و در این دوره تلاش می‌کنیم تشکیل سازمان گردشگری تعیین‌تکلیف و محقق شود.

* مشکل حقوقی پروژه آیینی

مرکز آیینی صبا ازجمله پروژه‌های مهم فرهنگی است که ساخت آن به اوایل دهه۹۰ بازمی‌گردد. باتوجه‌به فناوری نوین نمایشی و هنری که در آن استفاده شده اگر در همان اوایل دهه۹۰ بهره‌برداری می‌شد قطعا در خاورمیانه بی‌نظیر یا کم‌نظیر بود. موضوع در این دوره پیگیری شد و گویا مشکل حقوقی میان شهرداری و شریک مانع از اتمام این پروژه می‌شود. البته که کار نشد ندارد و حتما نیاز به پیگیری‌های بیشتری دارد و امیدواریم در این دوره با رفع مسائل حقوقی، پروژه تعیین تکلیف شود.

* عقب‌ماندگی در حوزه نظافت شهر

اعضای کمیسیون‌ها نسبت به جمع‌آوری پسماند و تنظیف شهر انتقاد دارند. به‌صراحت می‌توان گفت در ۴سال انتظاری که از نظافت و پاکی شهر داشتیم، محقق نشده و در این حوزه عقب‌ماندگی داریم. البته نمی‌توان گفت اقدامی صورت نگرفته، اما راه‌حل‌ها پاسخگو نبودند و کارها باید با سرعت بیشتری پیگیری شود. استفاده از تجارب موفق شهرهای دنیا هم در این موضوع کمک‌کننده است. همچنین نباید از آموزش شهروندان در تفکیک از مبدأ غفلت کرد.

* اتمام پروژه‌ها تا پایان دوره

یکی از انتقادات ما به دوره گذشته، به نتیجه نرسیدن پروژه‌ها بود؛ بنابراین به‌دنبال این هستیم تا تمام پروژه‌های شهر که در این دوره شروع یا تکمیل آنها آغاز شده است، به اتمام برسد و بهره‌برداری شوند. در واقع نمی‌خواهیم پروژه ناتمامی را تحویل مدیریت شهری دوره بعد بدهیم. البته قصد نداریم افتتاح پروژه‌ها صوری باشند، بلکه باید بهره‌برداری از آنها کامل صورت بگیرد و وارد مدار خدمت‌رسانی شود.

کد خبر 890013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۱
    0 0
    کفش آهنین بپوش مسئول محترم ، خونه خودت رو داری آباد می کنی ، آباد کردن ایران ، آباد کردن خونه خودته .