نوشیدنی هایی که بسیاری از ما در زندگی روزمره خود می نوشیم، می توانند خطر ابتلا به اولین سکته مغزی ایسکمیک را افزایش دهند.

سکته مغزی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل عصرایران، بر اساس پژوهش‌های جدید صورت گرفته توسط یک تیم بین‌المللی از محققان، نوشیدنی‌هایی که بسیاری از ما در زندگی روزمره خود می‌نوشیم، می‌توانند خطر ابتلا به اولین سکته مغزی ایسکمیک یا خونریزی داخل مغزی (ICH) را افزایش دهند.

این تجزیه و تحلیل‌ها شامل نوشیدنی‌های گازدار، آب میوه‌ها، نوشیدنی‌های میوه‌ای صنعتی و بیش از چهار فنجان قهوه در روز می‌شوند که همگی خطر سکته مغزی یا ICH را افزایش می‌دهند.

داده‌هایی که تحلیل‌ها بر اساس آن‌ها انجام شد، یک مطالعه بزرگ بین‌المللی تحت عنوان INTERSTROKE بود که نتایج آن برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. این مطالعه شامل ۲۶۹۵۰ نفر از ۳۲ کشور بوده است. گفتنی است که تحلیل‌داده‌های INTERSTROKE به طور مشترک توسط محققان دانشگاه مک مستر در انتاریو، کانادا و دانشگاه گالوی در ایرلند انجام شده است.

در تجزیه و تحلیل‌های جدید، خطرات مرتبط با نوشیدنی‌ها تا حدی بسته به موقعیت جغرافیایی و فاکتورهای جمعیت شناختی متفاوت هستند.


بر اساس تحلیل‌های انجام شده:

- نوشیدنی‌های گازدار شیرین شده با شکر و یا شیرین کننده‌های مصنوعی، مانند نوشابه‌های گازدار، با افزایش احتمال سکته اولیه یا ICH تا ۲۲ درصد همراه هستند. لازم به ذکر است که این ارتباط در آفریقا، اروپای شرقی و مرکزی، خاورمیانه و آمریکای جنوبی قوی‌تر بوده است.

- آب میوه و نوشیدنی‌های میوه‌ای صنعتی خطر ابتلا به ICH را تا ۳۷ درصد افزایش می‌دهند و زنان نیز در معرض خطر بیشتری نسبت به مردان قرار دارند. دو عدد از این نوشیدنی‌ها در روز، خطر مذکور را تا سه برابر بالا می‌برد. محققان توضیح می‌دهند که این مسأله ممکن است به دلیل شکر و سایر مواد افزوده شده به نوشیدنی‌های میوه‌ای باشد که بر خواص مفید آن‌ها غلبه می‌کند.

- نوشیدند بیش از چهار فنجان قهوه در روز خطر اولین سکته مغزی را تا ۳۷ درصد افزایش می‌دهد.

شایان ذکر است که مصرف متوسط روزانه قهوه؛ کمتر از چهار فنجان، با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط نبود. در تجزیه و تحلیل‌های جدید مشخص شد که چای در آمریکای جنوبی و چین اثر محافظتی در برابر سکته مغزی دارد. محققان همچنین دریافتند که نوشیدند بیش از هفت فنجان آب در روز خطر سکته مغزی را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد.

مطالعه نوشیدنی‌های گازدار و آب میوه‌ها و سایر نوشیدنی‌ها در مجله سکته مغزی مغزی منتشر شده است. پژوهش مرتبط با قهوه و چای نیز توسط مجله بین‌المللی سکته مغزی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. مطالعات مشابه دیگر نیز از طریق مجله انجمن قلب آمریکا قابل دسترسی هستند.


نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های میوه‌ای

چه نوشیدنی‌هایی خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند؟

این نتیجه‌گیری که نوشیدنی‌های گازدار و به خصوص انواع نوشابه‌ها سالم نیستند، به هیچ وجه تعجب‌آور نیست.

کریستوفر یی، جراح عروق در مرکز پزشکی مموریال کر که در این مطالعه شرکت نداشتت، مشکل را در مورد نوشابه‌های گازدار شیرین بدید صورت شرح داد: «محتوای قند زیاد در نوشیدنی‌های گازدار معمولی می‌تواند به چاقی، دیابت و فشار خون بالا منجر شود که همگی از عوامل خطر اصلی برای سکته مغزی ایسکمیک و ICH هستند.»

او اضافه کرد: «به طور مشابه، افزودنی‌های قندی به نوشیدنی‌های میوه‌ای می‌توانند باعث افزایش سریع سطح قند خون و انسولین شوند که در ادامه ریسک التهاب و اختلال عملکرد اندوتلیال را بالا برده و خطر ICH را افزایش خواهند داد.»

مقایسه قهوه، چای و آب

یی درباره نوشیدند قهوه می‌گوید: «مانند بسیاری از مواد غذایی که هر روزه مصرف می‌کنیم، اعتدال از افراط بی‌خطرتر است.»

در حالی که کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث افزایش فشار خون و خطر سکته شود، قهوه همچنین حاوی پلی فنل‌های مفید است.

یی اشاره کرد که پلی فنل‌ها & quot ; خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارند که می‌توانند تصلب شرایین را کاهش دهند و عملکرد عروق را بهبود ببخشند. & quot ;

یی با توجه به نتایج متفاوتی که توسط مطالعات گوناگون در زمینه قهوه به دست آمد است‌اند، این فرضیه را مطرح کرد: «تنوع بین نتایج مطالعات مختلف می‌تواند تحت تاثیر عواملی مانند ویژگی‌های جمعیت شناختی، روش‌های تهیه قهوه و عوامل مخدوش کننده سبک زندگی باشد.»

بدید ترتیب داده‌های قهوه در مطالعات مختلف یکنواختی قطعی ندارد. در مقابل داده‌های چای همواره تکرارپذیرتر و سازگارتر بوده‌اند. به طور خاص، نشان داده شده است که چای سبز و سیاه خطر سکته را کاهش می‌دهند.

چه نوشیدنی‌هایی خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهند؟

در مناطقی که چای با کاهش خطر سکته مغزی همراه بوده است، انواع چای‌اثرات متفاوتی داشته‌اند. سه تا چهار فنجان چای سیاه در روز، خطر سکته مغزی را تا ۲۹ درصد کاهش می‌دهد. همین تعداد فنجان چای سبز این خطر را تا ۲۷ درصد کاهش خواهد داد.

تصور می‌شود که این اثر به دلیل مقادیر زیاد آنتی اکسیدان موجود در چای باشد. کاتچین‌ها و اپی کاتچین‌ها می‌توانند التهاب رگ‌های خونی و آسیب اکسیداتیو را کاهش دهند که هر دو از عوامل خطرساز سکته مغزی هستند. چای همچنین با کاهش فشار خون و بهبود عملکرد اندوتلیال عروق خونی مرتبط است و در نتیجه خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که افزودند شیر به چای اثر مفید آن را در برابر سکته کاهش می‌دهد، شاید به دلیل مهار اثرات آنتی‌اکسیدانی آن.

و اما نقش آب در کاهش کم آبی بدهند که یک عامل خطر جدی برای سکته مغزی است: کم آبی بدهند باعث افزایش احتمال لخته شدن خون می‌شود. خون رقیق‌تر راحت‌تر به تمام قسمت‌های بدهند از جمله مغز جریان می‌یابد و فرد را از خطر ایجاد لخته و سکته محافظت می‌کند. کم آبی بدهند همچنین می‌تواند منجر به فشار خون بالا شود، زیرا بدهند در تلاش برای تنظیم مجدد فشار خون است. فشار خون بالا یک عامل خطر مهم برای سکته مغزی است. این در حالی است که جریان بدون مشکل و راحت خون برای تنظیم فشار خون ضروری است.

کد خبر 890078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha