همزمان با دویست و هفتادمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، طرح «ممنوعیت افزایش کیوسک‌ها (دکه‌ها) و کاهش سالیانه دو درصد از تعداد کیوسک‌های موجود در سطح مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران» بررسی شد.

ون کافه

همشهری آنلاین- مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در دویست و هفتادمین جلسه شورا و در جریان بررسی طرح «ممنوعیت افزایش کیوسک‌ها (دکه‌ها) و کاهش سالیانه دو درصد از تعداد کیوسک‌های موجود در سطح مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران» با بیان اینکه در راستای فعالیت ون کافه ها برای سلامت شهروندان دغدغه وجود دارد و ممکن است شهروندان ضررهایی را متحمل شوند، اظهار کرد: شرطی که مدنظر بود این است که ون کافه ها از وزارت بهداشت مجوز دریافت کنند. بین ۶ ماه تا یک سال برای ون کافه ها باید تصمیم گیری شود.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: برای فعالیت ون کافه ها نیز لایحه ای به صورت جداگانه باید ارائه شود. کیوسک ها باید تعیین تکلیف شود و مابقی موارد مشابه باید در فرصتی دیگر و لایحه ای دیگر مورد بررسی قرار بگیرند.

حبیب کاشانی خزانه دار شورای شهر تهران با بیان اینکه کاهش سالیانه ۲ درصد از کیوسک ها بار حقوقی دارد، خاطرنشان کرد: با گسترش تهران اجازه دادیم دکه های یخ تغییر شکل دهند. اینکه تلاش ما ساماندهی مبلمان شهری و جلوگیری از افزایش افسار گسیخته این کیوسک هاست، اتفاق مثبتی است.

وی ادامه داد: برخی خانواده های ایثارگر مایلند دکه هایی داشته باشند و درآمدزایی صورت بگیرد اما امروز می بینیم که کیوسک ها دیگر مطبوعاتی نیستند و تبدیل به سوپرمارکت شده اند. افراد جوانی خود را در این کیوسک ها گذاشته اند و طبیعتاً قوه قضاییه هم با وجود مصوبه شورا با آن مخالفت خواهد کرد؛ لذا باید تدبیری اندیشیده شود که چگونه می خواهیم این کیوسک ها را کاهش دهیم. در سال آخر فعالیتمان نباید آه و ناله افراد را پشت سر خود داشته باشیم.

سوده نجفی رئیس کمیته سلامت شورا نیز با بیان اینکه شرایط کاهش دو درصد از کیوسک ها باید اعلام شود، تصریح کرد: وضعیت فردی که قرار است کیوسک او حذف شود، چگونه خواهد بود؟ بسیاری از کشورهای دنیا به سمت ون کافه ها رفته اند و به همین دلیل حذف ون کافه حذف درستی نیست و باید شرایطی برای آنها در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: باید شرایط خاصی برای صدور مجوز این ون کافه ها در نظر بگیریم و یا وزارت بهداشت تأییدیه ای برای ون کافه ها داشته باشد. اگر قرار است در حوزه ای مجوزی اعطا شود باید از سمت شرکت ساماندهی مشاغل باشد؛ چراکه می بینیم در مواردی شهرداری مناطق و یا سازمان بوستان ها مجوز صادر می کنند.

در ادامه مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی ون کافه ها تجهیزات تهیه کرده اند و منظور ما حذف آنها نیست، اظهار کرد: برخی خودروها همچون گاری وسط خیابان ایستاده اند و میوه می فروشند و هیچ کاری با آنها ندارند. این موارد باید ساماندهی شوند.

وی همچنین تصریح کرد: پیشنهاد بنده این بود که فعلاً مجوز ندهند تا دستور العمل تهیه شود. شستشوی ظروف ون کافه ها چگونه انجام می شود؟ آیا بهداشت رعایت می شود؟ در خیابان ۳۰ تیر یک منبع آب پیش بینی کرده بودند که ظروف را می شستند اما روال درست نبود.

چمران با بیان اینکه در کشورهای دیگر در فضاهای بزرگ ون کافه ها مستقر می شوند، خاطرنشان کرد: برای مثال در پیاده روی ۳.۵ متری یک کیوسک مستقر است و روزنامه ها در پیاده رو قرار داده شده است.

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد: سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز از آنها و پارک ها ممنوع است و شهرداری وظیفه دارد از این موارد جلوگیری و نسبت به بازگشایی معبر توسط نیروهای خود رأساً اقدام کند.

وی افزود: کیوسک هایی که پیش از قانون فعال بودند، پس از تصویب قانون، شهرداری مکلف است نسبت به برداشتن کیوسک ها اقدام کند و چنانچه صاحبان ادعای خسارت داشته باشند با نظر کمیسیون مقرر در ماده ۷۷ نسبت به جبران خسارت آنها اقدام خواهد شد. بنابراین نباید ضرری به کسی وارد شود.

چمران با تأکید بر اینکه کیوسک هایی پس از تصویب قانون راه اندازی می شوند توسط شهرداری جمع آوری خواهند شد و هیچ خسارتی نیز به آنها داده نمی شود، گفت: پیش بینی کردیم که در بودجه شهرداری خسارتی که به این ۲ درصدی ها پرداخت می شود، به گونه ای باشد که خسارت جبران و شرایط برای اشتغال آنها در عرصه ای دیگر فراهم شود.

آقامیری با بیان اینکه هزار و ۲۴۰ کیوسک داریم که اگر قرار باشد سالانه دو درصد از کیوسک ها حذف شود ۵۰ سال زمان خواهد برد، گفت: باید این مصوبه در طول ۶ تا ۷ سال اجرایی شود و شرایطی برای آن در نظر بگیریم.

ادامه دارد...

کد خبر 890179
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha