هواپیماساری بوئینگ آمریکا که سال گذشته 171 هزار نفر در سراسر جهان استخدام کرده بود، حال برای بازیابی جایگاه خود در بازار و کاهش هزینه‌ها می‌خواهد چندین هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کند.

هواپيماي بويينگ 737 مكس

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرعامل شرکت بوئینگ، در پیامی به کارکنان اعلام کرد این شرکت آمریکایی قصد دارد حدود ۱۰ درصد از نیروی کار خود را کاهش دهد؛ زیرا این شرکت با تأخیر برنامه‌ها و اعتصابات کارگری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

کلی اورتبرگ، با تأکید بر تأثیر اعتصاب طولانی‌مدت که شامل ۳۳ هزار کارگر ساعتی بود، اظهار کرد: کسب‌وکار ما در موقعیت سختی قرار دارد و مقابله با چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم دشوار است.

بیانیه اورتبرگ، تعداد دقیقی از کاهش مشاغل را مشخص نکرد، اما با توجه به استخدام ۱۷۱ هزار نفری بوئینگ در سراسر جهان در ابتدای سال، این کاهش برنامه‌ریزی شده می‌تواند هزاران نفر را تحت تأثیر قرار دهد.

جهش فروش خودروهای برقی در چین

بر اساس داده‌های انجمن خودروهای مسافری چین، فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی در این کشور ۵۰.۹ درصد افزایش یافته و ۵۲.۸ درصد از فروش کلی بازار خودروی این کشور را به خود اختصاص داده است.

فروش در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان در ماه سپتامبر به ۲.۱۱ میلیون دستگاه رسید که نسبت به ۲.۰۴ میلیون دستگاه در سال گذشته افزایش داشت در ۹ ماه اول سال، فروش نسبت به سال گذشته ۱.۹ درصد افزایش داشته است.

این سومین ماه متوالی بود که تعداد خودروهای باتری‌دار ازجمله پلاگین‌ها از فروش خودروهای بنزینی در چین بیشتر شد.

کاهش تولید نفت عراق زیر سهمیه اوپک‌پلاس

یک مقام عراقی با اشاره به تلاش کشورش برای افزایش پایبندی به سهمیه تولید نفت، اعلام کرد که عراق در ماه سپتامبر حدود ۶۰ هزار بشکه کمتر از سهمیه ۴ میلیون بشکه‌ای توافق‌شده با اوپک پلاس تولید کرده است.

البته رقم اعلام‌شده این مقام عراقی که نخواست نامش فاش شود، با یافته‌های نظرسنجی رویترز در تضاد است. نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که عراق در ماه سپتامبر ۹۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سهمیه توافق‌شده نفت تولید کرده است.

افزایش کسری مالی رژیم صهیونیستی

داده‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد: هزینه نظامی و غیرنظامی بالاتر برای تأمین مالی جنگ با مبارزان فلسطینی و تشدید جنگ علیه حزب‌الله لبنان، کسری مالی این رژیم در سپتامبر به ۸.۵ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

برای ششمین ماه متوالی است که کسری مالی بالاتر از نرخ هدف‌گذاری شده ۶.۶ درصد تولید ناخالص داخلی برای سال ۲۰۲۴ می‌شود. کسری بودجه رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۳، به ۴.۲ درصد تولید ناخالص داخلی رسید و این رژیم در تلاش است تا آن را در سال ۲۰۲۵، به چهار درصد برساند.

راهکار اندونزی برای خودکفایی غذایی

پرابوو سوبیانتو، رئیس‌جمهور منتخب اندونزی، قصد دارد مناطق کاشت محصولات غذایی را به میزان سه میلیون هکتار در پنج سال آینده گسترش دهد تا محصولات اصلی را در یک برنامه خودکفایی غذایی کشت کند.

پرابوو که در انتخابات ریاست جمهوری فوریه پیروز شد، متعهد شده است که پس از روی کار آمدن خود در ۲۰ اکتبر، در چهار سال آینده به خودکفایی غذایی دست یابد.

داده‌های دولتی اندونزی نشان می‌دهد که اندونزی در حال حاضر ۷.۴ میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد که ۸.۵ درصد در مقایسه با ۸.۰۸ میلیون هکتار در سال ۲۰۱۵ کاهش یافته که به دلیل تبدیل زمین برای مناطق مسکونی و صنعتی است.

صندوق بین‌المللی پول، هزینه استقراض اعضا را کاهش می‌دهد

کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: اقدامات تصویب‌شده هزینه‌های استقراض صندوق بین‌المللی پول برای اعضا را تا ۳۶ درصد یا حدود ۱٫۲ میلیارد دلار در سال کاهش می‌دهد.

به گفته او با این اقدام تعداد مورد انتظار کشورهایی که در سال مالی ۲۰۲۶ مشمول هزینه‌های اضافی می‌شوند از ۲۰ به ۱۳ کاهش خواهد یافت.

امسال، صندوق بین‌المللی پول تصمیم گرفت برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ سیاست خود را در مورد هزینه‌ها و فوق هزینه‌های اضافی بازنگری کند؛ زیرا نرخ‌های بهره بالاتر در سطح جهانی باعث افزایش هزینه‌های استقراض شده است.

کد خبر 890382
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha