با شروع فعالیت مدرسه‌ها، مسئله استفاده یا ممنوعیت تلفن‌های همراه پررنگ شد اما به دلیل نبودن یک مصوبه شفاف در رابطه با این موضوع هنوز هم دستورالعمل یکسانی برای مدرسه‌ها وجود ندارد، موضوعی که معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش وعده داد تا پایان سال تعیین تکلیف شود.

موبایل در مدرسه

همشهری آنلاین-لیلا شریف: آیین نامه اجرایی شورای عالی آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰، به عنوان تنها مرجع مرتبط با این موضوع شناخته می‌شود. در بخش فناوری این آیین نامه به موضوع استفاده از موبایل در مدارس پرداخته شده است و تصمیم گیری در این رابطه را برعهده شورای مدارس گذاشته،‌ موضوعی که موجب تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای در مدارس شده است.

با توجه به اینکه آیین نامه اجرایی شورای عالی آموزش و پرورش تا سه سال به شکل آزمایشی اجازه اجرا دارد، در این روزها باید تصمیم جدیدی برای این آیین نامه و نکات مهمی همچون استفاده از تلفن همراه در مدرسه گرفته شود.

موسی الرضا کفاش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتگو با همشهری به تشریح آخرین تصمیم‌ها پرداخته است:

*دستورالعمل اجرایی مدارس در سال ۱۴۰۰ تصویب شد تا سه سال به صورت آزمایشی اجرا شود، اکنون که در پایان سه سال به سر می‌بریم، چه تغییراتی در رابطه با استفاده موبایل در مدارس قرار است اعمال شود؟

در دبیرخانه شورای عالی چند جلسه در مورد استفاده از موبایل در مدرسه و کلاس درس برگزار و از مدیران مدارس هم دعوت کردیم. در آیین نامه اجرایی مدارس، بحث استفاده از فناوری‌های نوین را در آن حدی که صدمه‌ای به مسائل آموزشی و پرورشی مدرسه نزند به شورای مدرسه واگذار شده است. شورای مدارس با توجه به اقتضائات و شرایط مدرسه می‌توانند در رابطه با این موضوع تصمیم بگیرند و ما به طور مطلق، موضوع استفاده دانش آموزان از موبایل را نه تأیید و نه رد کردیم.

*این جلسه در چه زمانی برگزار شد؟

دو ماه پیش این جلسه را داشتیم. بیشتر مدیران مدارس معتقد بودند که ورود موبایل به کلاس درس، مخل برنامه‌های آموزشی است و گفتند که تا حد امکان از موبایل نباید استفاده شود، چون موجب حواس پرتی و از بین رفتن تمرکز دانش آموزان می شود.

بنابراین برخی از مدیران مدارس به شدت مخالف این موضوع بودند. در مقابل این نگاه، تعدادی هم گفتند چون فاصله محل زندگی تا مدرسه دانش آموزان زیاد است،‌ باید شرایطی مهیا شود که دانش آموز موبایل را با خود به مدرسه بیاورد، در همان ابتدا یکی از مسئولان مدرسه، موبایل‌ها را جمع آوری و هنگام خروج به دانش آموزان تحویل دهد،‌ در این صورت شرایط بهتری برای رهسپار شدن دانش آموز به منزل مهیا می‌شود و خانواده‌ها هم نگرانی کمتری خواهند داشت.

*با توجه به تجربه‌ای که مدیران داشتند و نگرانی که خانواده در مورد فاصله مدرسه تا خانه دارند، بهتر نیست که یک مصوبه شفاف در رابطه با استفاده موبایل در شورای عالی تصویب شود؟ چرا که این تصمیم‌های سلیقگی موجب آشفتگی بیشتر می‌شود.

ما برای مدرسه و ارکان آن، مرجعیت قائل هستیم، شورای مدرسه هم یکی از ارکان مدرسه است که در آیین نامه اجرایی برای آن وظایفی تعیین شده است. براساس این نگاه تا حد امکان، مدرسه باید برای برنامه‌های آموزشی و تربیتی خود تصمیم بگیرد.

ممکن است که برخی از مدارس غیردولتی با توجه به امکاناتی که دارند و براساس نظر شورای مدرسه از موبایل در کلاس‌های درس استفاده کنند. این امکانات زمانی ایجاد مشکل می‌کنند که مخل برنامه‌های آموزشی و تربیتی باشد.

*بیشتر مدیران مخالف استفاده موبایل از کدام مدارس بودند؟

مدیران مدارس دولتی بیشتر مخالفت کردند ونسبت به ورود موبایل به کلاس درس نظر مثبت نداشتند.

*شما مجموع نظرها را رصد کردید، چنین اشرافی موجب نمی‌شود که یک مصوبه شفاف و مشخص از شورای عالی خارج شود؟

آیین نامه اجرائی فعلی از سال ۱۴۰۰ به مدت سه سال و به شکل آزمایشی اجرا می‌شود، با توجه به اینکه بازه زمانی اجرای آزمایشی به پایان رسیده است، ما در حال بازنگری در این آیین نامه هستیم اما هنوز به ماده مربوط به موبایل نرسیده‌ایم. امیدواریم در ادامه بررسی‌ها، آن جمع خبرگانی که در حال حاضر برای اصلاح آیین نامه اجرایی نظر می‌دهند، به یک جمع بندی مناسب برسیم.

*پیش بینی شما چیست؟

نقطه نظرها مدیران بدون شک مدنظر خواهد گرفت و در نهایت تصمیم می‌گیریم که تصمیم همچنان در اختیار شورای مدرسه باشد یا با یک مصوبه مشخص، تعیین تکلیف شود.

*فکر می‌کنید بررسی آیین نامه اجرایی چه زمانی به پایان برسد؟

امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ نهایی شود.

کد خبر 890582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود میرزایی IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
    0 1
    بنظرم باید حتما ورود موبایل به مدرسه ممنوع بشه چون باعث نابودی دانش اموز میشه من شاهد اثار مخرب اوردن گوشی به مدرسه بودم وکار بسیار زشت ونا پسندانه ای هست
  • Utopia IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
    1 0
    این قبول نیست چون گوشی و دماغ ها واسه ۱۰ سال قبله😅😆😁