راه شیری کهکشانی است که شامل منظومه شمسی می‌شود، با نامی که ظاهر کهکشان را از زمین توصیف می‌کند. یک نوار مه‌آلود از نور که در آسمان شب دیده می‌شود از ستارگانی تشکیل شده است که با چشم غیرمسلح نمی‌توان آنها را به‌صورت جداگانه تشخیص داد.

کشف دورترین کهکشان شبیه راه شیری که تابه‌حال مشاهده شده است

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: راه شیری مجموعه عظیمی از ستاره‌ها، غبار و گاز است. این کهکشان مارپیچی نامیده می‌شود، زیرا اگر بتوانید آن را از بالا یا پایین مشاهده کنید، مانند یک چرخ در حال چرخش به نظر می‌رسد که خورشید نیز بر یکی از بازوهای مارپیچی و در فاصله ۲۵۰۰۰ سال نوری از مرکز کهکشان قرار دارد.

کشف دورترین کهکشان شبیه به راه شیری




دورترین کهکشان شبیه راه شیری

REBELS-۲۵، کهکشانی شبیه کهکشان راه شیری که در کیهان اولیه یافت شد، با ساختار منظم خود از مدل‌های سنتی سرپیچی می‌کند که نشان‌دهنده تکامل سریع کهکشانی است.

اخترشناسان دورترین کهکشان شبیه راه شیری را که تابه‌حال مشاهده شده است به نام REBELS-۲۵ کشف کردند. این کهکشان دیسکی مانند کهکشان‌های امروزی منظم به نظر می‌رسد. باوجود این، قدمت آن به زمانی برمی‌گردد که کیهان تنها ۷۰۰ میلیون سال قدمت داشت. این کشف، نظریه‌های رایج شکل‌گیری کهکشان‌ها را به چالش می‌کشد که نشان می‌دهد چنین کهکشانی‌هایی باید ساختارهای آشفته‌تری از خود نشان دهند .

شکل‌گیری اولیه کهکشان ها

کهکشان‌هایی که امروز می‌بینیم از همتایان پرهرج‌ومرج و توده‌ای خود که اخترشناسان معمولاً در کیهان اولیه مشاهده می‌کنند فاصله زیادی گرفته‌اند. ژاکلین هاج، اخترشناس دانشگاه لیدن هلند و یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: طبق درک ما از شکل‌گیری کهکشان‌ها، انتظار داریم اکثر کهکشان‌های اولیه کوچک و ظاهری آشفته داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

تبدیل بزرگ‌ترین کهکشان‌ها به کوتوله

همه چیز درباره لکه قرمز روی مشتری | چرخش در یک‌ کاسه ژلاتین

REBELS-۲۵؛ یک ناهنجاری کیهانی

گاهی کهکشان‌های کثیف و اولیه با یکدیگر ادغام و سپس با سرعتی فوق‌العاده آهسته به اشکال صاف‌تری تبدیل می‌شوند. تئوری‌های کنونی نشان می‌دهند برای منظم بودن یک کهکشان مانند کهکشان راه شیری ما، باید میلیاردها سال از تکامل آنها سپری شده باشد. باوجود این، شناسایی REBELS-۲۵ این مقیاس زمانی را به چالش می‌کشد.

کشف موارد غیرمنتظره: چرخش منظم REBELS-۲۵

به گزارش سایت scitechdaily در این مطالعه که قرار است در اطلاعیه‌های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم منتشر شود، ستاره‌شناسان دریافتند REBELS-۲۵ دورترین کهکشان دیسکی با چرخش قوی است که تاکنون کشف شده است. نوری که از این کهکشان به ما می‌رسد، زمانی که کیهان تنها ۷۰۰ میلیون سال سن داشت، چرخش منظم REBELS-۲۵ را غیرمنتظره کرد.

لوسی رولند، دانشجوی دکترا در لیدن می‌گوید: دیدن کهکشانی با چنین شباهت‌هایی به کهکشان راه شیری ما که به‌شدت تحت تسلط چرخش است، درک ما از سرعت تکامل کهکشان‌های کیهان اولیه به کهکشان‌های منظم کیهان امروزی را به چالش می‌کشد.

کشف دورترین کهکشان شبیه به راه شیری

رصدهای آینده با وضوح بالاتر

REBELS-۲۵ ابتدا در مشاهدات قبلی توسط همان تیم شناسایی شد، همچنین با ALMA که در صحرای آتاکامای شیلی قرار دارد، انجام شد.

این کشف در آن زمان، یک کشف هیجان‌انگیز بود که نشانه‌هایی از چرخش را نشان می‌داد. اما وضوح داده‌ها به‌اندازه کافی خوب نبود تا مطمئن شویم. برای تشخیص درست ساختار و حرکت کهکشان، تیم رصدهای بعدی را با ALMA با وضوح بالاتر انجام دادند که ماهیت رکوردشکنی آن را تایید کرد.

رنسک اسمیت، محقق دانشگاه جان مورز لیورپول در بریتانیا و همچنین یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید: ALMA تنها تلسکوپ موجود با حساسیت و وضوح برای دستیابی به این هدف است.

مفاهیم کیهان‌شناسی و مشاهدات آینده

یافتن شواهد بیشتر از ساختارهای تکامل‌یافته‌تر یک کشف هیجان‌انگیز خواهد بود، زیرا این کهکشان دورترین کهکشان با چنین ساختارهایی است که تا به امروز مشاهده شده است.

این مشاهدات آتی REBELS-۲۵، در کنار سایر اکتشافات کهکشان‌های در حال چرخش اولیه، به طور بالقوه درک ما را از شکل‌گیری کهکشان‌های اولیه و تکامل کیهان در کل تغییر خواهد داد.

کد خبر 890697

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha