روبات‌ها به برنامه‌های فضایی ایلان ماسک هم نفوذ کردند. پنجمین پرواز آزمایشی موشک استارشیپ متعلق به شرکت اسپیس ایکس به مالکیت ایلان ماسک با موفقیت به پایان رسید و البته یک اتفاق تاریخی را هم رقم زد.

استارشیپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، تقویت‌کننده مرحله اول این موشک برای نخستین بار با استفاده از بازوهای مکانیکی غول‌پیکر به سکوی پرتاب تگزاس بازگشت و به یک شاهکار مهندسی جدید دیگر در تلاش این شرکت برای ساخت وسیله نقلیه قابل استفاده مجدد در مریخ و ‌ماه معرفی شد.

تقویت‌کننده مرحله اول موشک با نام سوپر هوی «Super Heavy» از تاسیسات پرتاب اسپیس ایکس در بوکا شیکا واقع در تگزاس بلند شد و مرحله دوم موشک استارشیپ را قبل از جدا شدن در ارتفاع تقریبا ۷۰کیلومتری به سمت فضا فرستاد. جسورانه‌ترین بخش این پرتاب آزمایشی، شروع بازگشت بوستر به زمین با کمک بازوهای روباتیک بود. این در حالی است که ماسک قبلا گفته بود احتمال موفقیت این فناوری، ۵۰درصد است.

برای فرود موفق و استثنایی، تقویت‌کننده Super Heavy سه موتور از ۳۳موتور رپتور خود را دوباره روشن کرد تا فرود سریع خود را به محل پرتاب اسپیس ایکس کاهش دهد و سکو و برجی که از آن پرتاب شده بود را هدف قرار دهد. سوپرهوی با غرش موتورهایش، از ارتفاع ۷۱متری به بازوهای محصور برج پرتاب افتاد و با میله‌های ریز و بیرون زده زیر چهار باله رو به جلو که برای هدایتش به سمت هوا استفاده شده بود، در جای خود قرار گرفت. پس از این اتفاق، ماسک در پلتفرم ایکس نوشت: برج، موشک را گرفت.»

بیشتر بخوانید:

روش جدید فرود و گرفتن مرحله بوستر موشک، آخرین پیشرفت در توسعه فضایی اسپیس ایکس است که با هدف وسایل نقلیه فضایی قابل استفاده مجدد برای ارسال محموله‌های بیشتری به مدار، انتقال انسان به‌ ماه برای ناسا و در نهایت رسیدن به مریخ فعالیت می‌کند.

کد خبر 890751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha