سه‌شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
۰ نفر

برانکو ایوانکوویچ. مربی کروات ۱۶سال پیش می‌توانست روی نیمکت آبی‌ها بنشیند.

چراغ سبز برانکو برای بازگشت به پرسپولیس

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

در روزهایی که گمانه‌زنی پیرامون انتخاب سرمربی جدید استقلال بسیار زیاد بوده است، یک نام غیرمنتظره هم سر زبان‌ها افتاد؛ برانکو ایوانکوویچ. سرمربی کروات پیشین پرسپولیس و تیم ملی ایران، این روزها هدایت تیم ملی چین را بر عهده دارد و عالم و آدم هم می‌دانند وضعش مطلوب نیست. نه خود برانکو خوب عمل کرده و نه گروه بسیار سخت این تیم اجازه جولان به تیم شرق آسیایی را می‌دهد و در نتیجه برانکو در آستانه اخراج قرار گرفته و به‌زودی بیکار خواهد شد. شاید همین مسئله باعث شد شایعه کوچ او به اردوگاه آبی‌ها سر زبان‌ها بیفتد. روشن نیست این موضوع در استقلال چقدر جدی بوده اما یک مسئله تقریبا قطعی به‌نظر می‌رسد؛ اینکه از همه نظر برای چنین وصالی دیگر خیلی دیر شده.

مذاکرات ۱۶سال پیش

برانکو ایوانکوویچ ۲دوره هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشت و با پایان کارش در جام‌جهانی۲۰۰۶از این تیم رفت. بدرقه تلخ مربی کروات، جمله پایانی عادل فردوسی‌پور در انتهای گزارش بازی ایران و آنگولا بود: «خداحافظ جام‌جهانی و شاید خداحافظ برانکو ایوانکوویچ.» به این ترتیب پای مربیان ایرانی به تیم ملی باز شد و سایر قضایا که خودتان بهتر می‌دانید. این اتفاق، بهار سال۱۳۸۵رخ داد. پس از آن برانکو هدایت دینامو زاگرب را در کشورش بر عهده گرفت و ۲فصل پیاپی قهرمان لیگ کرواسی شد. در تابستان۱۳۸۷هم مرد کروات هدایت شاندونگ را بر عهده گرفت که آن تجربه نیز برایش قهرمانی در لیگ چین را به همراه آورد. با این حال در تمام این سال‌ها علی فتح‌الله‌زاده ادعا کرده در فاصله کوچ برانکو از کرواسی به چین، در حال مذاکره با او بوده و فقط ۲ماه با عقد قرارداد فاصله داشته است. بخشی از مصاحبه‌های پرتکرار فتح‌الله‌زاده در این زمینه را بخوانید: «سال۱۳۸۷شخصا با آقای برانکو مذاکره کردم تا به ایران بیاید و سرمربی استقلال شود. حتی بحث مالیات او را هم دنبال می‌کردم ولی در شهریور همان سال من را کنار گذاشتند و این مذاکرات نیمه‌تمام ماند. اگر ۲ماه بیشتر مدیرعامل بودم، برانکو سرمربی استقلال می‌شد.»

حضور تاریخ‌ساز در پرسپولیس

به هر جهت ۷سال بعد از تاریخ ادعایی فتح‌الله‌زاده، برانکو در نخستین روزهای سال۱۳۹۴هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت و چنان که می‌دانید، دوران موفق و مؤثری در تیم داشت؛ هم از جهت نتیجه‌گیری و هم از حیث تغییر طرز تفکر حاکم بر این باشگاه. شاید اگر این مربی در آن مقطع به جای پرسپولیس روی نیمکت حریف سنتی می‌نشست، تغییر بزرگی در معادلات دوران معاصر فوتبال ایران رخ می‌داد اما به هر حال این اتفاق رخ نداد.

دیگر دیر است

بعید می‌دانیم کل ماجرا چندان جدی باشد اما واقعا برای چنین حضوری دیگر دیر شده است. برانکو امروز ۷۰سال دارد و بسیاری بر این باورند که دوران فروغش در مربیگری را پشت سر گذاشته. ناکامی‌های اخیر هم احتمالا همین فرضیه را تأیید و تشدید می‌کنند. از سوی دیگر جبهه‌ای که در این سال‌ها از سوی برخی هواداران استقلال علیه مربی کروات گرفته شد، فضایی را به‌وجود آورده که حتی اگر برانکو جوان‌تر و موفق‌تر هم بود، پیشنهاد به او را سخت می‌کرد.

کد خبر 890908
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • جواد IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
    3 0
    برانکو بهتر از مربی برا استقلال بهتره چون آشنایی کامل با تیمای ایرانی آسیایی دا ره تا یکی که آشنایی نداره فقط باید دو موبی جوان در کنارش باشه مثل سهراب زرینچه قربانی یا جباری
  • یک ایرانی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
    0 0
    برانکویی که عمان وچین رو به جایی نرسونده حالا تبلیغش میکنند برا استقلال
  • امیر IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۴
    0 0
    برانکو عاشق پرسپولیس بود محاله بیاد استقلال....