متانول موجود در نوشیدنی‌های الکلی علاوه بر مسمومیت الکلی به شکل انتخابی، گرایش به سلول‌های شبکیه چشم دارد و آسیب‌هایی از جمله کوری یا کم‌بینایی ایجاد می کند. در میزان بیشتر هم این مسومیت الکلی افزایش و حتی منجر به از دست رفت جان فرد می شود.

مسمومیت الکلی

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها دوباره خبر فوت و نابینایی مصرف‌کنندگان نوشیدنی‌های الکلی دوباره داغ شده است. آمار قربانیان مسمومیت با نوشیدنی‌های آغشته به متانول در همدان،زنجان، گیلان و مازندران رو به افزایش است. تنها در استان مازندران ۳۴۴ نفر به علت مسمومیت با الکل پذیرش و از این تعداد ۹۰ نفر دیالیز شده، ۵ نفر در ICU بستری هستند و ۴ نفر هم نابینا شدند و تعدادی هم جانشان را از دست داده‌اند.

دکتر مجتبی بوربور، داروساز و نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره مهم‌ترین دلیل آسیب‌زا بودن نوشیدنی‌های الکلی به همشهری آنلاین می‌گوید: مهم‌ترین دلیل آلودگی این نوشیدنی‌ها، متانول است. البته پایه تولید الکل اتانول است که به سرعت سرعت جذب می‌شود و به راحتی از کلیه سیستم‌های بدن از جمله پرده مغزی با راحتی عبور می‌کند. اما متانول ملکول کوچکتری از اتانول است که میزان آلودگی آن به سرعت پخش می‌شود به همین دلیل عوارض آن به سرعت بروز می‌کند.

به گفته بوربور متانول به شکل انتخابی، گرایش به سلول‌های شبکیه چشم دارد که عامل اختلال در فعالیت‌ آنها و آسیب به چشم از جمله کوری یا کم‌بینایی است.

او با تاکید بر این که متانول می‌تواند منجر به فوت مصرف‌کنندگان هم شود، ادامه می‌دهد: سایر آلودگی‌ها از جمله فلزات سنگین هم می‌توانند عامل مسمومیت باشند. همچنین آلودگی‌های ریزذراتی مثل مخمر، باکتری (به میزان کمتر) و قارچ هم می‌تواتند آسیب‌زا باشند و در درازمدت هم عوارض سیستماتیک به ویژه روی کبد دارند. البته این آسیب به طور کلی درباره مصرف الکل وجود دارد و کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در نوشیدنی‌های الکلی تقلبی اتفاقی که رخ می‌دهد، فرآیند تقطیر به خوبی انجام نشده و حتی در حد کوچک هم اگر حاوی متانول باشد، در حد کم هم عوارض دارد و با افزایش این میزان آسیب‌ها هم بیشتر خواهد شد یا منجر به مرگ می‌شود.

هیچ روشی برای تشخیص الکل تقلبی وجود ندارد

پیش از این هم دکتر شاهین شادنیا، رئیس بخش ICU مسمومین بیمارستان لقمان حکیم تهران به همشهری آنلاین گفته بود که هیچ روشی برای تشخیص الکل تقلبی وجود ندارد و تمام روش‌هایی هم که در فضای مجازی برای تشخیص آنها عنوان می‌شود شاید تا حدودی کمک‌کننده باشند اما درباره هیچ کدام قطعیت برای تشخیص وجود ندارد.

این پزشک درباره علائم بروز مسمومیت‌های الکلی هم عنوان کرده بود که علائم اولیه مشابه مصرف مشروبات الکلی عادی و غیرسمی است اما به تدریج فرد دچار سردرد، تهوع و استفراغ می‌شود. بسیاری از این بیماران دچار علائم بینایی می‌شوند، خواب‌آلودگی و کاهش سطح هوشیاری در آنها رخ می‌دهد. اما به دلیل این که چنین علائمی با تاخیر بروز می‌کند، بیمار زمان حیاتی برای درمان اقدامات درمانی را از دست می‌دهد چون عوارض مسمومیت و تاخیر در درمان ایجاد شده و به نوعی شاید شانس بهبودی از دست رفته باشد.

او همچنین توصیه کرده بود که اگر به هر دلیلی افراد نوشیدنی‌های الکلی مصرف کردند و در صورت بروز چنین علائمی به سرعت به مرکز درمانی مراجعه کنند تا بررسی‌های اولیه صورت بگیرد. آنها نباید منتظر بروز علائم شدیدتر و تاخیری شوند چون نکته مهم این است که زمان طلایی برای اقدامات درمانی از دست نرود.

کد خبر 891053
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha