آیا ماشین لباسشویی شما در زمان کار کردن صداهای عجیب و غریب تولید می‌کند؟

image-20241015172025-1.jpeg

علت صدا دادن ماشین لباسشویی چیست؟ | چگونگی رفع مشکل

ماشین لباسشویی معمولاً برای خشک کردن لباس‌ها با سرعت بالا، بین هزار تا 2 هزار دور در دقیقه می‌چرخند. سرعت چرخش بالاتر اغلب با تکان خوردن دستگاه و صدا همراه است. با این حال، بیشتر افراد دقیقا نمی‌دانند که علت صدا دادن ماشین لباسشویی چیست! آیا صدا دادن ماشین لباسشویی در دور تند طبیعی است یا اینکه کدام صداها نشان از خرابی قطعات دستگاه دارند؟ اگر هر بار که ماشین لباسشویی را روشن می‌کنید، متوجه صدای ضربه یا تکان خوردن عجیب می‌شوید، احتمالاً دستگاه شما مشکلی اساسی دارد. در این بررسی به دلیل تولید صدا از ماشین لباسشویی می‌پردازیم و نحوه رفع آنها را توضیح می‌دهیم.

صدای ماشین لباسشویی طبیعی است؟

ماشین لباسشویی معمولاً در طول کار عادی خود صدایی ثابت و ریتمیک تولید می‌کند. این صدا شامل چرخش ملایم در طول فرآیند شستشو، زمزمه یا وزوز ملایم هنگام پمپاژ یا تخلیه آب است. این صداها نسبتاً ملایم هستند که نشان دهنده عملکرد صحیح دستگاه خواهند بود. با این حال، صداهای غیر طبیعی ممکن است ناشی از مشکلات اساسی باشند. به عنوان مثال، صدای کوبیدن می‌تواند نشان دهنده پر کردن بیش از حد ظرفیت لباسشویی باشد.

صدای خراش یا ساییدن با صدای بلند ممکن است ناشی از مشکلی در موتور، بلبرینگ یا تسمه باشد. اگر صدای تق تق بلند می‌شود، شاید مشکل از وجود وسایل اضافی مانند سکه‌ها یا دکمه‌های داخل درام (دیگ) باشد که صدا تولید می‌کنند. صداها یا لرزش‌های سنگین و غیرمعمول یا تغییر ناگهانی در الگوهای صدا، نشان دهنده این است که باید به سراغ تعمیرکار بروید؛ اما قبل از این کار، بهتر است خودتان ابتدا علت صدا دادن ماشین لباسشویی را کشف کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه بهترین ماشین لباسشویی و ظرفشویی را بخریم؟ | چند ترفند برای مدیریت مصرف برق ماشین‌ ظرفشویی

علت صدا دادن ماشین لباسشویی چیست؟ | چگونگی رفع مشکل

علت صدا دادن ماشین لباسشویی چیست؟

صدا دادن ماشین لباسشویی ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. ساده‌ترین علت صدا دادن ماشین لباسشویی می‌تواند ناشی از قرارگیری نامناسب ماشین لباسشویی باشد. اگر لباسشویی تراز نباشد، با هر بار کار کردن می‌تواند صدا از خود تولید کند. پس مهم است ابتدا از تراز بودن دستگاه خود مطمئن شوید و سپس به دنبال دلایل دیگر به شرح زیر باشید:

فرسوده شدن بلبرینگ‌ها

بلبرینگ‌ها یا یاتاقان‌ها گوی‌های فلزی کوچکی در درام ماشین لباسشویی هستند که به دستگاه اجازه می‌دهند به آرامی بچرخند. با گذشت زمان، این بلبرینگ‌ها ممکن است به دلیل نفوذ آب از طریق مهر و موم‌ها و ایجاد زنگ زدگی یا آسیب فرسوده شوند. هنگامی که یاتاقان‌ها آسیب می‌بینند، ماشین لباسشویی ممکن است در زمان کار صدای بلند تولید کند.

راه حل:

برای حل این مشکل باید بلبرینگ‌ها تعویض شوند. تعویض یاتاقان‌ها می‌تواند یک کار پیچیده باشد، اغلب به یک تکنسین نیاز دارد تا درام را جدا کرده و یاتاقان‌های جدید را نصب کند. اگر آسیب خیلی شدید باشد، بسته به شرایط ممکن است تعویض کل درام یا ماشین لباسشویی مقرون به صرفه‌تر باشد.

خراب شدن بالشتک لباسشویی

اصطلاح بالشتک لباسشویی به واشر، لاستیک دور درب یا پدل‌های درام اشاره دارد. اگر این قطعه آسیب ببیند، ممکن است درام به قسمت‌های دیگر دستگاه برخورد کند و منجر به صدای کوبیدن یا تق تق شدید دهد. بالشتک وظیفه جلوگیری از نشتی آب به بیرون را برعهده دارد و یک بخش مهم از لباسشویی محسوب می‌شود.

راه حل:

لاستیک دور درب را از نظر ترک یا شل بودن بررسی کنید. در صورت آسیب دیدن، می‌توان آنها را به صورت جداگانه تعویض کرد. اگر سیستم تعلیق دستگاه معیوب باشد، ممکن است نیاز به سفت کردن یا تعویض داشته باشد.

بیشتر بخوانید: برنامه‌های شست‌وشوی انواع ماشین لباس‌شویی | کلمات روی ماشین لباس‌شویی چه معنایی دارند؟

علت صدا دادن ماشین لباسشویی چیست؟ | چگونگی رفع مشکل

ورود اجسام به فضای بین دو دیگ

ورود اجسام به فضای بین دو دیگ از علت صدا دادن ماشین لباسشویی محسوب می‌شود. گاهی اوقات اقلام کوچک مانند سکه، دکمه یا سنجاق سر می‌توانند از سوراخ درام بلغزند و بین دو دیگ قرار بگیرند. این وسایل باعث ایجاد صدای خراش یا تق تق می‌شود.

راه حل:

ابتدا درام را از نظر وجود اجسام خارجی بررسی کنید و در صورت مشاهده آنها را بردارید. اگر اجسام بین درام داخلی و خارجی قرار دارند، دو دیگ باید از هم جدا شود تا انسداد برطرف شود. کمک گرفتن از تکنسین برای این کار بهترین گزینه است، زیرا نیاز به باز کردن ماشین لباسشویی و برداشتن قطعاتی مانند المنت گرمایشی دارد.

آسیب دیدن کمک فنر ماشین لباسشویی

کمک فنرها یا دمپرها به تثبیت درام و جلوگیری از تکان‌های جدید در حین چرخش کمک می‌کنند. اگر کمک فنرها فرسوده یا آسیب دیده باشند، درام می‌تواند بیش از حد جهش کند و باعث ایجاد صداهای کوبیدن یا ضربه زدن شود.

راه حل:

کمک فنرهای آسیب دیده باید تعویض شوند. بسته به مدل ماشین لباسشویی، کمک فنرها معمولاً در زیر درام قرار دارند و برای تعویض توسط تکنسین مجرب قابل دسترسی هستند.

شست و شوی حجم بیش از اندازه لباس

بارگیری بیش از حد لباس از علت صدا دادن ماشین لباسشویی محسوب می‌شود. این موضوع می‌تواند باعث لرزش و فشار بیش از حد روی اجزای دستگاه شود که منجر به ایجاد صداهای بلند، عدم تعادل و حتی آسیب به قطعات داخلی مانند موتور یا سیستم تعلیق خواهد شد.

راه حل:

همیشه از دستورالعمل‌های سازنده در مورد ظرفیت بار پیروی کنید. اگر بار زیاد است، چرخه شستشو را متوقف کنید، تعدادی از لباس‌ها را بردارید و بار باقیمانده را دوباره توزیع کنید. از پر کردن بیش از حد دستگاه برای جلوگیری از سر و صدا و سایش قطعات دستگاه خودداری کنید.

علت صدا دادن ماشین لباسشویی چیست؟ | چگونگی رفع مشکل

شل شدن تسمه

تسمه وظیفه اتصال موتور به درام را بر عهده دارد و دیگ را می‌چرخاند. با گذشت زمان، این تسمه شل می‌شود و صدای جیغ یا کوبیدن می‌دهد. اگر تسمه آسیب دیده یا شکسته باشد، ممکن است درام اصلاً نچرخد.

راه حل:

اگر تسمه شل است، نیاز به سفت کردن دارد. اگر فرسوده یا خراب شده باشد، باید تعویض شود. سفت کردن و تعویض تسمه می‌تواند توسط فردی آشنا به مکانیک ماشین لباسشویی یا توسط یک تکنسین حرفه‌ای انجام شود.

خراب شدن پمپ ماشین لباسشویی

خراب شدن پمپ از علت صدا دادن ماشین لباسشویی محسوب می‌شود. پمپ بخشی ضروری از سیستم مدیریت آب دستگاه است و آب را در حین و بعد از چرخه شستشو از درام تخلیه می‌کند. اگر پمپ توسط زباله مسدود شود یا به دلیل سایش مکانیکی از کار بیفتد، می‌تواند باعث ایجاد صداهای مختلف شود.

راه حل:

ابتدا فیلتر پمپ (معمولاً در پایین دستگاه قرار دارد) مسدود شده است. اگر تمیز کردن فیلتر مشکل را حل نکرد، ممکن است پمپ نیاز به تعویض داشته باشد.

علت صدا دادن ماشین لباسشویی چیست؟ | چگونگی رفع مشکل

اتمام زغال موتور

منظور از «زغال موتور» برس‌های کربن موجود در موتور است. این برس‌ها جریان الکتریکی را به آرمیچر چرخان موتور منتقل می‌کنند. با گذشت زمان، برس‌ها ممکن است فرسوده شوند و منجر به جرقه زدن، صداهای ساییدن یا خرابی کامل موتور شوند.

راه حل:

برس‌های کربن فرسوده باید تعویض شوند تا عملکرد طبیعی موتور بازگردد. این کار مستلزم باز کردن موتور ماشین لباسشویی است، بنابراین توصیه می‌شود برای تعویض برس از یک تکنسین کمک بگیرید.

خراب شدن کوپلر

کوپلر از علت صدا دادن ماشین لباسشویی محسوب می‌شود که باید بررسی شود. این قسمت موتور را به گیربکس در ماشین لباسشویی در مدل‌های درایو مستقیم متصل می‌کند. کوپلر از سه تکه پلاستیک و لاستیک ساخته شده است که با هم کار می‌کنند تا موتور گیربکس را بچرخاند. جزء لاستیکی کوپلر برای جذب ارتعاشات و ضربه‌ها کاربرد دارد. اگر کوپلر مشکلی داشته باشد، ممکن است باعث ایجاد صدا شود.

راه حل:

در بیشتر موارد، تعویض کوپلر مشکل را حل می‌کند. این قطعه را نمی‌توان تعمیر کرد و بهترین کار این است که در اسرع وقت با قطعه جدید تعویض شود.

فرسوده شدن قرقره

قرقره وظیفه راندن واشر را بر عهده دارد و در مقابل قرقره موتور تعبیه شده است. اکثر قرقره‌های محرک از فلز ساخته شده‌اند، اما برخی از آنها از پلاستیکی هستند. تسمه محرک دور قرقره می‌چرخد و به قرقره موتور متصل می‌شود. اگر قرقره آسیب دیده یا خم شده باشد، ممکن است در حین چرخش تکان بخورد و صدا ایجاد کند

راه حل:

نوع آسیب قرقره را با به خوبی بررسی کنید. اگر این قطعه مشکل داشته باشد، باید تعویض شود. تعویض این قطعه یک کار فنی است که باید توسط متخصص انجام شود.

علت صدا دادن ماشین لباسشویی چیست؟ | چگونگی رفع مشکل

جلوگیری از صدا دادن ماشین لباسشویی

برای جلوگیری و رفع علت صدا دادن ماشین لباسشویی، راهکارهای زیر را انجام دهید:

  • توزیع نامناسب لباس‌ها باعث می‌شود که درام نامتعادل شود. همین موضوع منجر به ایجاد صداهای بلند در طول چرخه دستگاه می‌شود. مطمئن شوید که لباس‌ها به طور یکنواخت در داخل درام پخش شده‌اند.
  • اگر ماشین لباسشویی به طور تراز روی زمین ننشیند، ممکن است لرزش داشته باشد و صدا ایجاد کند. پایه‌های دستگاه را تنظیم کنید تا مطمئن شوید که دستگاه روی زمین تراز و محکم است.
  • با گذشت زمان، پیچ‌ها یا سایر اجزای لباسشویی می‌توانند شل شده و منجر به صدای تق تق یا کوبیدن شوند. قطعات شل یا بست را بازرسی و سفت کنید.
  • گرفتگی فیلتر می‌تواند دستگاه را دچار مشکل کرده و صداهای عجیبی ایجاد کند. تمیز کردن منظم فیلتر می‌تواند عملکرد دستگاه را بهبود بخشد و نویز را کاهش دهد.
  • قرار دادن پدهای ضد لرزش زیر پای ماشین لباسشویی‌ می‌تواند لرزش‌ها را جذب کرده و صدا را کاهش دهد.
  • ماشین لباسشویی ضربه گیرهایی دارد که به مرور زمان فرسوده‌ شده و باعث ایجاد صدای کوبیدن‌ می‌شوند. در صورت آسیب دیدن، باید تعویض شوند.
  • بارگذاری بیش از حد دستگاه‌ می‌تواند فشار بیشتری به موتور و درام وارد کند و باعث ایجاد صدای اضافی شود. لباس‌ها را به اندازه ظرفیت دستگاه داخل لباسشویی قرار دهید.

کلام آخر

مهم نیست که ماشین لباسشویی شما چقدر پیشرفته است، دستگاه می‌تواند به دلایل مختلف از خود صدا تولید کند. مهمترین علت صدا دادن ماشین لباسشویی مربوط به تراز نبودن دستگاه است.

علل دیگر شامل فرسوده شدن بلبرینگ‌ها، خراب شدن بالشتک لباسشویی، ورود اجسام به فضای بین دو دیگ، آسیب دیدن کمک فنر ماشین لباسشویی، شست و شوی حجم بیش از اندازه لباس و سایر موارد هستند. اگر مشکل دستگاه جدی باشد یا اطلاعات کافی در مورد رفع آن ندارید، همیشه توصیه می‌شود در اسرع وقت به سراغ تعمیرکار واجد شرایط بروید.

کد خبر 891136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha