پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰
۰ نفر

کارشناس فوتبال گفت: اگر در بعضی از صحنه‌ها، جهانبخش از خود گذشتگی می‌کرد در آن صورت تعداد گل هایمان را به عدد ۱۰ می‌رساندیم.

تیم ملی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان سیامک رحیم پور کارشناس فوتبال درباره برد پرگل تیم ملی ایران برابر تیم ملی قطر در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: به هر حال بازی با قطر جزو بازی‌هایی بود که ایران باید این بازی را پیروز می‌شد. هر مربی و کادر فنی که وارد تیم ملی کشورمان می‌شود برای هر بازی برنامه ریزی می‌کند و برای هر کدام از بازی‌ها تعداد امتیازاتی که باید از قبل بگیرد را مشخص می‌کند. متاسفانه ما میزبانی را از دست دادیم و قاعدتا اگر این بازی در کشور خودمان و با حضور هواداران بی شمار برگزار می‌شد بازی آسانتر و راحت تری برای تیم ملی بود.

او افزود: اما آنچه که باعث شد در نیمه اول بازی گل بخوریم و شرایط متفاوت تری نسبت به نیمه دوم داشته باشیم به این دلیل بود که ما بر حسب اجبار که صالح حردانی در بازی قبلی اخراج شده بود باید تغییر در ترکیب خود می‌دادیم. کادر فنی ترکیب تیم را با جابه جایی میلاد محمدی از سمت چپ به راست و گذاشتن نورافکن به سمت چپ تغییر داد. به هر حال ما از همان جا به علت عدم هماهنگی و عدم شناخت بازیکنان به همدیگر در خط دفاعی و فضای مابین نورافکن و نعمتی گل خوردیم.

رحیم پور گفت: البته ما تغییرات دیگری هم داشتیم که قدوس جای خود را به کریمی داده بود و محبی هم جانشین جهانبخش شد. سیستم ما هم به ۴-۲-۳-۱ تعییر یافت و با همین سیستم هم بازی‌های خود را برده ایم. به هر حال تیم ملی فوتبال در نیمه اول وقتی که با همان سبکی که قلعه نویی تیمهایش به گل می‌رسند و سبک تاریخی کشورمان هست یعنی ارسال از جناحین و زدن ضربه سر است و این سبک در خون بازیکنان ما وجود دارد و از همان طریق و با گل آزمون به گل تساوی دست یافتیم.

کارشناس فوتبال گفت: فرهنگ ما ایرانی‌ها به این صورت است که وقتی چکی را می‌خوریم بعد از آن می‌آییم تا جبران کنیم و تیم ملی به هوش آمد و همه خواستند و فعل خواستن در درون تیم فوران زد و ملی پوشان با این وضعیت به زمین مسابقه آمدند و ۴ گل زدیم و فکر می‌کنم می‌توانستیم به ۱۰ گل هم برسیم. اگر در بعضی از صحنه ها، جهانبخش از خود گذشتگی می‌کرد و صبورتر بود و با دیگر اعضای تیم همکاری بیشتری داشت شاید می‌توانست با پاس‌هایی که می‌داد تعداد گل هایمان را به عدد ۱۰ برسانیم. به هر حال ما ۲ نیمه متفاوت از یکدیگر داشتیم و نیمه دوم نشان دادیم که خواستن ایرانی می‌تواند فوتبالمان را تغییر بدهد. در نیمه دوم بازی، خطوط هافبک و حمله با یکدیگر هماهنگ‌تر شدند و بازیکنان توانستند همدیگر را پیدا کنند و ملی پوشان در بهترین شرایط خودشان بودند و توانستند کیفیت بالای خود را در این بازی نشان بدهند و به ۴ گل رسیدیم و حداقل می‌توانستیم شاید هم به ۱۰ گل هم برسیم.

رحیم پور درباره اینکه در این بازی، اکرم عفیف ستاره قطری نتوانست کاری انجام بدهد، گفت: شاید برخی از بازیکنان در بعضی از بازی‌ها تیم خود را بالا می‌برند و برعکس هم وجود دارد و تیم خود را پایین می‌آورند. وقتی روز خوبشان است تیم روی کاکل این بازیکنان می‌چرخد و با حرکات آنها تیم سطح و کیفیتش بالا می‌آید و برعکس این حالت را هم می توانند نداشته باشند. البته شناختی که بازیکنان ما از قبل از لحاظ فنی و ذهنی روی این بازیکن پیدا کرده بودند، توانستند تسلط خوبی بر روی او داشته باشند. متاسفانه بازی که ما در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا برابر تیم ملی قطر شکست خوردیم در ابتدا ما گل زدیم و بعد آنها به ما ۳ گل زدند، اما در اینجا برعکس اتفاق افتاد و آنها در ابتدا به ما گل زدند و بعد ما ۴ گل زدیم. خوشبختانه روز خوب ما بود.

کارشناس فوتبال گفت: امیدوارم هر کارشناسی که می‌خواهد تیم ملی را قبل از اینکه آنالیز و تحلیل کند کفش کادر فنی را پا کند و با آن قدم بردارد و بعد درباره اش صحبت کند. به هر حال محدودیت‌هایی که این تیم ملی با زمان کی روش دارد خیلی فاصله با هم دارند. به طبع کارشناسان نیایند زمانی که تیم ملی یک بر هیچ عقب است آرزوهایشان را در تلویزیون و رسانه فریاد بزنند که متاسفانه بعضی‌ها در تلویزیون می‌گفتند این چه تیم ملی است. ما بازیکنان خوبی داریم و البته باید نگرانی نسبت به آینده داشته باشیم، چون سن و سال بازیکنان ما بالا است. ما بارها گفتیم که بازیکنان تیم ملی فوتبال ما پشتوانه ندارند. زمانی تیم ملی بسکتبال ما بازیکنان خوبی داشت که قهرمان آسیا شدیم و پشتوانه سازی نکردیم و افول کردیم. تیم ملی والیبال هم همان حالت پیدا کرد و زمانی به سوم جهان با تیم ملی والیبال رسیدیم، اما نتوانستیم پشتوانه سازی صحیحی انجام بدهیم و اکنون رتبه‌های دهم تا دوازدهم دنیا را به دست می‌آوریم. امیدوارم این اتفاق برای فوتبال کشورمان رخ ندهد. همچنین برخلاف آنچه تصور می‌شد تیم ملی فوتسال ما جوان است، اما متاسفانه تیم ملی فوتسال کشورمان جزو ۳ تیم مسن مسابقات جام جهانی بودند که میانگین سنی که فیفا اعلام کرد ۳۰/۵ اعلام کرد که این آمار برای تیم ملی فوتسال هم خوب نبود. این‌ها زنگ خطرهایی هست که خیلی وقت است که به صدا در آمده است و نیازمند این است که کادر فنی نسبت به این امر توجه بیشتری کند. وقتی که تیم ملی کشورمان یک بر هیچ از قطر عقب بود خیلی‌ها همان لحظه شروع به تخریب تیم ملی کردند، اما تیم ملی علاوه بر اینکه باید نتیجه بگیرد باید پوست اندازی کند چه بخواهد و چه نخواهد. شاید خود کادر فنی هم چنین هدفی داشته باشد، اما اکنون زمانش نیست و دستشان بسته است. در بازی با قطر دیدید که یکی، ۲ تغییر در تیم ملی اتفاق افتاد، اما در نیمه اول بازی خوبی انجام ندادیم و ناهماهنگ در خط دفاع بودیم و متاسفانه گل خوردیم. به هر حال همه این مسائل را در نظر بگیریم وبعد بیاییم راجع به این مسائل صحبت کنیم.

رحیم پور درباره اینکه نورافکن و محمد کریمی در این بازی چطور بودند، گفت: در نیمه دوم باید به همه بازیکنان امتیاز بالایی بدهیم، چون تیم ملی در نیمه دوم ۳ بر هیچ بازی را برنده شده است و کیفیت تیم بالا بوده و همه عملکرد خوبی داشتند. اما در نیمه اول به دلیل اینکه این ترکیب با همدیگر کار نکرده بودند و عدم هماهنگی در خط جلو باعث می‌شود که موقعیت‌ها را از دست بدهیم و در نتیجه بازی مساوی شود، اما ناهماهنگی در خط دفاع و دروازه بان باعث می‌شود که گل بخوریم و ۳ امتیاز را از دست بدهیم؛ بنابراین امکان جابه جایی‌ها سخت‌تر می‌شود. ما باید قبول کنیم که اگر می‌خواهیم این ناهماهنگی‌ها بهبود پیدا کند تیم ملی باید زمان بیشتری داشته باشد تا بین بازیکنان هماهنگی ایجاد شود. کاری که کی روش انجام می‌داد.

او درباره اینکه تا قبل از بازی با تیم ملی قطر ۲ گل زده بودیم و ضعیف‌ترین خط حمله آسیا را داشتیم، اما با زدن ۴ گل به قطر جبران مافات کردیم، گفت: ما فورواردهای خوبی هم در سطح دنیا داشتیم که یکسری از بازی‌ها به گل نمی‌رسیدند. ما باید بپذیریم که خط حمله ما یعنی نیمه تهاجمی در خط جلو می‌تواند برای هر تیمی عذاب آور باشد و آنها را عذاب بدهد. طارمی، آزمون و یا قایدی سر حال و محبی می‌توانند برای هر تیمی دردسرساز شوند و حضور آنها در کنار هم می‌تواند بیشترین کمک به تیم ملی کند. آنها در بازی با قطر درک صحیح تری داشتند و شرایط بهتری داشتند و روان‌تر بازی کردند و این شرایط اتفاق افتاد. ناگفته نماند ما بازی قبلی برابر ازبکستان تقریبا ۴۰ دقیقه را ۱۰ نفره بازی کردیم و در فوتبال روز دنیا وقتی تیمی ۱۰ نفره می‌شد امکان اینکه بازی را واگذار کند ۷۰ الی ۸۰ درصد است. گاهی اوقات یک تیم با ۱۰ نفره شدن دریافت گل های بیشتر تنبیه می‌شود و امتیاز از دست می‌دهد.

رحیم پور درباره اینکه تیم ملی فوتبال می‌تواند صدرنشینی خود را ادامه بدهد و به عنوان تیم اول به جام جهانی صعود کند، گفت: ببینید ما مهمترین بازی مان با ازبکستان بوده است که متاسفانه به دلیل ۱۰ نفره شدن شرایط برد برایمان ایجاد نشد. هر چند که ما فرصت‌هایی داشتیم و آنها تک فرصت از طرف ماشاریپوف داشتند. اگر ما ۱۰ نفره نمی‌شدیم امکان بردن ما در آن بازی وجود داشت. ما بازیکنان خیلی خوبی داریم که هر کدام شرایطی دارند که به تنهایی در شرایط خاص نتیجه عوش کنند مثل قلی زاده، آزمون، طارمی و قایدی هستند. قایدی در لیگ امارات شرایط خوبی دارد و قاعدتا وقتی شرایط ذهنی خوبی هم داشته باشد و بازی که در خود امارات برگزار شد توانست با کیفیت بالا بازی اش را به نمایش بگذارد.

کد خبر 891629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 7
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاهین IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۶
    8 0
    بازی جام ملتها گل زدیم بعدش غرور ورمون داشت و باختیم! اینجا انها وقتی گل زدند همان اتفاق برای انها افتاد!
  • علی طاوسی کبیر از همدان IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۶
    10 2
    جهانبخش هنوز نمیدونه تیم گروهی باید فکر گل زندن خودت نباشی ۳تا تک به تک خراب کرد پاس نداد واقعا اصلا خوب بازی نمیکنه
  • ایرانی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۶
    10 0
    قلعه نویی+ بازیکنان سفارشی و بی هنر+رئیس فدراسیون جاه طلب= نابودی فوتبال و زیرساختها