آنچه به اندازه تعیین سرمربی جدید استقلال اهمیت دارد، تغییر نگرش در این باشگاه است؛ تیمی که باید تمرکزش را روی خودش بگذارد.

استقلال - ذوب‌آهن

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

شاید به‌خاطر این بود که زهر شکست را بگیرند و به هجمه گسترده در فضای مجازی پایان بدهند اما به هر حال مدیران استقلال بلافاصله پس از شکست سنگین و عجیب ۳بر صفر مقابل ذوب‌آهن، نام سرمربی جدید تیم را اعلام کردند؛ پیتسو موسیمانه. این مربی ۶۰ساله اهل آفریقای‌جنوبی، ازجمله جدی‌ترین گزینه‌های باشگاه در طول روزهای اخیر بود که سرانجام توافق نهایی با او صورت گرفت. با توجه به عناوین و افتخارات زیادی که موسیمانه در قاره آفریقا به‌دست آورده، بسیاری از هواداران بابت انتخاب او راضی و خرسند هستند و دوران موفقیت‌آمیزی را با این مربی انتظار می‌کشند. ما هم امیدواریم همین اتفاق رخ بدهد اما فراتر از بحث فنی، به‌نظر می‌رسد در اردوگاه آبی‌ها باید شاهد نوعی تغییر نگرش و تسلط واقع‌بینی باشیم. به جرأت می‌توان گفت بعضی خلقیات حاکم بر باشگاه طی سال‌های گذشته، از مهم‌ترین دلایل عقب افتادن استقلال بوده است.

بی‌خیال حریف شو

از بد حادثه، دوران افول استقلال با عصر اوج‌گیری پرسپولیس همزمان شد و این موضوع، تحمل شرایط را برای هواداران سخت‌تر کرد. متأسفیم از اینکه بگوییم واکنش خیلی از ارکان باشگاه (از مدیران تا پیشکسوتان و طرفداران)، به جای کار و تلاش و برنامه‌ریزی، این بود که مرتب به رقیب سنتی اتهام بزنند و البته سراغ کارهایی بروند که مایه آزار آن جناح شود. مثلا علیرضا منصوریان با این اشتیاق مضاعف در ابتدای لیگ شانزدهم سرمربی استقلال شد که با برتری‌اش مقابل پرسپولیس به‌عنوان سرمربی نفت تهران، قهرمانی لیگ پانزدهم را از قرمزها گرفته بود! البته که دلایل دیگری هم وجود داشت اما آن برد کمک کرد علیمنصور روی دوش هواداران به استقلال بیاید و یک سال‌ونیم این تیم را عقب بیندازد.

حتی استقبال از حضور جواد نکونام و مخصوصا دستیار پرحاشیه‌ای مثل مهدی هاشمی‌نسب در تیم هم بی‌ارتباط با تعارض آنها با پرسپولیس نبود. در این مدت، همه فکر و ذکر برخی استقلالی‌ها معطوف به ضدیت با پرسپولیس شد و فرصت خودسازی از دست رفت. حالا اما مرور مواضع برخی هواداران (مثلا تماشاگران خسته و خشمگین شهر قدس در حاشیه بازی با ذوب‌آهن) نشان می‌دهد شرایط کمی تغییر کرده است. خیلی از آنها انگیزه دارند از سر خط شروع کنند و این خیلی خوب است؛ مخصوصا که سرمربی جدید و کارنامه‌دار آفریقایی هم از فضایی کاملا متفاوت وارد می‌شود. کاش هواداران استقلال یک مدت بی‌خیال پرسپولیس، وزیر، وکیل و پز دادن با رامین رضاییان و مصاحبه‌های سطحی برخی پیشکسوتان شوند و از کل تیم فقط یک چیز بخواهند؛ کار. این فرمول همیشه معجزه می‌کند.

بردبار باش

از سوی دیگر باید توجه کرد که موسیمانه به تازگی وارد یک فوتبال غریبه می‌شود و در عین حال میراث‌دار یک تیم خسته، مریض و پر عیب و ایراد شده است. بدیهی است که باید با او کنار آمد و به این مربی زمان داد. هیچ‌کس چوب جادو در اختیار ندارد. استقلال همین حالا هم خیلی در لیگ عقب افتاده و حتی به قیمت دست شستن از رقابت قهرمانی در این فصل هم می‌شود مربی آفریقایی را راحت گذاشت تا پروژه‌اش را در استقلال پیاده کند.

کد خبر 892322
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha