یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
۱ نفر

براساس آمارها بزرگراه آزادگان خطرناک‌ترین و پرحادثه‌ترین بزرگراه پایتخت است که بیشترین تصادف‌های فوتی شبانه در آن رقم می‌خورد. این موضوع حتی اخیرا واکنش اعضای شورای شهر را هم به‌دنبال داشته است.

بزرگراه

همشهری آنلاین-مهدی اسماعیل پور: شهرداری تهران تاکنون طرح‌های زیادی را در زمینه ایمن‌سازی‌ طولانی‌ترین بزرگراه پایتخت اجرا کرده؛ اما آزادگان هنوز امن و ایمن نشده‌است. مشکلات بزرگراه آزادگان و نیازهای این محور برای ایمن‌شدن را در گفت‌وگو با مدیران شهری و پلیس راهور بررسی کرده‌ایم.

مسیر ایمن‌سازی شده؛ فرهنگ ترافیکی پایین است

بزرگراه آزادگان از تقاطع بزرگراه شهید متوسلیان (فتح) شروع می‌شود و با عبور از از ۵ منطقه شهری درنهایت به سه‌راه افسریه می‌رسد. درواقع این محور طولانی‌ترین بزرگراه است. پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک با تأکید بر اینکه آزادگان بلندترین محور آزادراهی شهر تهران است و نباید به آن نقطه‌ای نگاه کرد، می‌افزاید: «برای ایمن‌سازی‌ اینجا طرح‌های مختلفی انجام شده و نصب گاردریل و نیوجرسی بخش کوچکی از فعالیت‌هاست؛ اما مشکل جدی در بزرگراه رفتار و رعایت فرهنگ ترافیکی است. به‌عنوان مثال برخی از موتورسواران و رانندگان وسایل نقلیه سنگین با سرعت غیرمجاز در بزرگراه حرکت می‌کنند و هرچه دوربین کنترل سرعت هم نصب کنیم، بازدارنده نیست. راهکار اصلی فرهنگسازی‌ به‌ویژه برای موتورسیکلت‌سوارهاست که در این زمینه برنامه‌هایی را با همکاری پلیس راهور در مدارس داریم.»

کمبود دوربین نظارتی داریم؟

علی میرزایی، از رانندگان تاکسی که هر روز در این بزرگراه تردد دارد، می‌گوید: «به‌دلیل شیب بزرگراه، ناخواسته سرعت خودروها زیاد است؛ اما به‌نظر من نظارتی بر سرعت‌ها نیست.» وقتی موضوع را از حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران پیگیری می‌کنیم، او با رد این موضوع می‌گوید: «بزرگراه آزادگان از نظر دوربین‌های نظارتی کمبود ندارد؛ فقط تعدادی از دوربین‌ها در منطقه ۱۸ به‌دلیل سرقت کابل‌ها دچار نقص شده‌اند که این مشکل در حال رفع است. البته دوربین‌های کنترل سرعت این محدوده نیاز به تقویت دارد و به همین دلیل ۶۰۰ سامانه کنترل سرعت ظرف ۳ تا ۴‌ماه آینده در نقاط مختلف بزرگراه‌ها نصب می‌شود که بزرگراه آزادگان اولویت اصلی است و تلاش می‌کنیم زودتر از این بازه زمانی دوربین‌های جدید در نقاط مورد نیاز نصب و جانمایی شود.»

رانندگی در تاریکی

بسیاری از مسافران و رانندگان، تاریکی بزرگراه را مشکل دیگر این معبر می‌دانند و حتی میثم مظفر، عضو شورای شهر تهران اخیرا در صحن شورا به این تاریکی‌ها اشاره داشت. سیدحسین حسینی‌نژاد، مدیرکل مهندسی و ایمنی ترافیک معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با قبول این موضوع می‌گوید: «ما هم تاریکی بزرگراه را قبول داریم؛ اما این موضوع به اداره برق ارتباط دارد و همراه با معاون پیشگیری قوه‌قضاییه جلساتی با اداره برق داشته‌ایم تا مشکل رفع شود.» او اجرای عملیات اصلاح هندسی در نقاط پرحادثه و ترمیم و تعویض آسفالت را از دیگر کارهای اجرایی می‌داند و می‌افزاید: «برای کاهش مشکلات ترافیکی مانند سرعت وسایل نقلیه در نقاط پرحادثه هم با یک شرکت مشاور در حال انجام مطالعات و بررسی وضعیت بزرگراه هستیم تا ایمن‌سازی‌ و اصلاح هندسی و... اجرایی شود.»

چاله‌چوله‌ها تمامی ندارد

«وای از چاله‌چوله‌های بزرگراه آزادگان که تمامی ندارد.» این را جعفر محمدی می‌گوید که هر روز از تهرانسر به مقصد شهر زیبا می‌رود و در این مسیر از بزرگراه آزادگان عبور می‌کند. محمدی می‌افزاید: «بارها دیده‌ام که این بزرگراه را آسفالت می‌کنند؛ اما گویا چاله‌هایش تمامی ندارد.» در پاسخ به این مشکل مهدی صداقتی، مدیرعامل سازمان مهندسی و عمران شهر تهران می‌گوید: «سال گذشته تمام مسیر تندروی این بزرگراه به طول ۵/۳۶ کیلومتر آسفالت شد و امسال هم نوسازی آسفالت یکی شود در مسیرهای کندرو در حال انجام است؛ اما عمر مفید آسفالت‌ریزی احتمالا محقق نمی‌شود؛ دلیلش هم مشکلات کف‌سازی اولیه این بزرگراه در گذشته است. درواقع زیرسازی بزرگراه ضعیف اجرا شده و اگر بخواهیم اقدام اساسی انجام دهیم، مجبوریم نیم‌باند را برای ۲۰روز مسدود کنیم، مانند کاری که در ۸ کیلومتری انتهایی آزادگان از بزرگراه ساوه تا همت انجام شد؛ اما این کار باعث پس‌زدگی ترافیک در مسیر بزرگراهی می‌شود.»

راهور چه می‌گوید؟
نبود روشنایی و سرعت زیاد؛ ۲ مشکل اصلی محور آزادگان


بزرگراه پرخطر در مسیر ایمنی
سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران: ۱۸ درصد از کل تصادفات فوتی محورهای بزرگراهی شهر تهران در شب‌ها متعلق به بزرگراه آزادگان است. کسب رتبه اول خطرناک‌ترین محور بزرگراهی شهر تهران هم ۲ دلیل عمده دارد. نخستین و مهم‌ترین مشکل این محور کمبود و در مقاطعی نبود روشنایی است. اگر روشنایی تامین شود، تصادف خودروها با موتورسیکلت‌ها و عابران کم می‌شود. موضوع دوم هم کنترل سرعت از طریق نصب دوربین است. درتصادف با سرعت ۳۰ کیلومتر احتمال زنده‌ماندن سرنشینان ۹۷ درصد است و این میزان در سرعت ۶۵ کیلومتر به ۱۰ درصد می‌رسد. از طرفی بزرگراه آزادگان محور کمربندی است و بسیاری از ترددکنندگان مسافرند و شناختی از مسیر ندارند. تاریکی هم مانع تابلوخوانی رانندگان می‌شود و محل نصب تابلوها نیز نیاز به اصلاح دارد. تابلوی راهنما باید ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر قبل از خروجی نصب شود تا راننده فرصت کافی برای تصمیم‌گیری داشته باشد. تصادفات ناشی از حرکت دنده‌عقب یا انحراف ناگهانی به چپ و راست به این موضوع برمی‌گردد. ضمن اینکه بخش‌هایی از این بزرگراه نیاز به اصلاح هندسی دارد.

بزرگراه پرخطر در مسیر ایمنی

کد خبر 892399
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha