در سال اژدها، دانشمندان به کشف هیجان‌انگیزی دست‌یافته‌اند؛ فسیل کامل یک خزنده آبزی شبیه به «اژدهای چینی» که ویژگی‌هایی شبیه مار دارد و گردنش کشیده است.

کشف فسیلی  متعلق  به سال‌ها قبل از دوره تریاس

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: قدمت این فسیل متعلق به Dinocephalosaurus orientalis یعنی ۲۴۰ میلیون سال قبل از دوره تریاس می‌رسد و در استان گوئیژو در جنوب چین کشف شده است.

کشف یک اژدهای چینی ۲۴۰ میلیون‌ ساله

اگرچه این خزنده ابتدا در سال ۲۰۰۳ شناسایی شد. این کشف اخیر، با طول حدود ۱۶ فوت، دید جامع تری از این موجود ارائه می دهد و دانشمندان را قادر می سازد تا آن را برای اولین بار به طور کامل به تصویر بکشند.

کشف یک اژدهای چینی ۲۴۰ میلیون‌ ساله





داینوسفالوساروس D. orientalis

داینوسفالوساروسنوعی خزنده دریایی بود که در دوره ای به نام دوره تریاس در چین زندگی می کرد. گردن درازی داشت و در آب زندگی می کرد. ضمن آنکه دانشمندان تاکنون تنها یک نوع داینوسفالوساروس به نام D. orientalis را یافته اند.

به گزارش Thebrighterside این دایناسور در سال ۲۰۰۳ توسط شخصی به نام لی نام‌گذاری شد. برخلاف دیگر خزندگان دریایی با گردن دراز، داینوسفالوسوروس استخوان های گردن خود را دراز نکرد. در عوض، استخوان های بیشتری را به گردن خود اضافه کرد و آن را دراز کرد.

بیشتر بخوانید:

ساختار اندام

البته دانشمندان فکر می‌کنند داینوسفالوسوروس متعلق به گروهی متفاوت از سایر خزندگان مشابه مانند Pectodens است. آنها در سال ۲۰۲۱ نام این گروه را Dinocephalosauridae گذاشتند.
مانند دیگر خزندگان دریایی، داینوسفالوساروس احتمالاً از گردن بلند خود برای گرفتن غذا مانند ماهی با دندان‌های تیز خود استفاده می‌کرد. بعضی دانشمندان فکر می‌کنند ممکن است غذای خود را مکیده باشد، اما همه موافق نیستند. به دلیل ساختار اندام خود که مانند پارو بود، احتمالاً بیشتر وقت خود را در آب می‌گذراند و نمی‌توانست به‌خوبی روی خشکی حرکت کند.



کشف یک اژدهای چینی ۲۴۰ میلیون‌ ساله

دنیای عجیب و شگفت انگیز تریاس

نیک فریزر، رئیس دپارتمان علوم طبیعی موزه ملی اسکاتلند، علاقه خود را نسبت به این کشف ابراز کرد و گفت: این کشف به ما امکان می‌دهد تا برای اولین‌بار این حیوان گردن‌دراز قابل‌توجه را به طور کامل ببینیم.
این یک نمونه دیگر ازدنیای عجیب و شگفت انگیز تریاس است که همچنان دیرینه‌شناسان را گیج می کند. ما مطمئن هستیم که به دلیل ظاهر خیره کننده اش که یادآور اژدهای افسانه ای چینی دراز و مار مانند است، تصورات را در سراسر جهان جذب خواهد کرد.
پروفسور لی چون، از موسسه دیرین شناسی مهره داران و دیرین انسان شناسی می گوید: این یک تلاش بین المللی بوده است. ما با همکاری با همکارانی از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و اروپا از نمونه‌های تازه کشف‌شده در آکادمی علوم چین برای ایجاد دانش موجود در مورد این حیوان استفاده کردیم. در میان تمام یافته‌های خارق‌العاده‌ای که در تریاس استان گوئیژو به دست آورده‌ایم، داینوسفالوسوروس احتمالاً به‌عنوان قابل توجه‌ترین آنها برجسته تر است.

مشاهده اندام‌های باله‌شده

تیم تحقیقاتی این خزنده عجیب و غریب را در موسسه دیرینه شناسی مهره داران و دیرین انسان شناسی در پکن بررسی کردند. آن‌ها اندام‌های باله‌شده را مشاهده کردند و ماهی‌ها را به‌طور قابل‌توجهی در معده آن حفظ کردند که نشان می‌دهد خزنده به خوبی با محیط‌های اقیانوسی سازگار است.

لی چون می گوید : ما از نمونه‌های تازه کشف‌شده در آکادمی علوم چین استفاده کردیم تا دانش موجود خود را از این حیوان بسازیم. در میان، تمام یافته‌های خارق‌العاده‌ای که در تریاس استان گوئیژو به دست آورده‌ایم، دایناسفالوسوروس احتمالاً به‌عنوان قابل توجه‌ترین آنها برجسته است.

نقش مهم گردن در تغذیه

استفان اسپیکمن، محقق فوق دکتری در موزه تاریخ طبیعی ایالتی اشتوتگارت، ابراز امیدواری کرد تحقیقات بیشتر، تکامل این گروه از حیوانات را به‌ویژه در مورد عملکرد گردن فوق‌العاده بلند آن روشن کند.
گردن شامل ۳۲ مهره مجزا ست که از طول بدن و دم موجود در ترکیب فراتر می‌رود. مطالعه‌ای که توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است نشان می‌دهد که گردن نقش مهمی در تغذیه ایفا می‌کند.

کد خبر 892475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۳۰
    4 1
    این دایناسورها شانس اوردن منقرض شدن وگرنه بدست این کمونیستها زنده زنده خورده میشدند