طرح‌های اجرایی و عملیاتی پدافند غیرعامل شهر تهران و الزام اتصال خطوط مترو پایتخت به بیمارستان‌های اصلی، یکی از ملاحظات پدافندی در پروژه‌های عمرانی تهران است.

آتش نشانی

همشهری آنلاین: علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در نشست تخصصی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی و حساس شهری، با بیان اینکه شهردار تهران در این دوره مدیریت شهری از طرح‌های پدافند غیرعامل حمایت کرده، افزود: سال گذشته ۷۰۰ پروژه مهم شهرداری برای پیوست‌های پدافند غیرعامل یا پیوست ایمنی و بحران به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ارسال و تعیین تکلیف شد. به‌عنوان مثال، خطوط مترو که جدیداً ساخته می‌شوند باید به بیمارستان‌های اصلی شهر متصل باشند و خطوط مترو قدیمی نیز در دستور کار قرار دارند تا به بیمارستان‌ها متصل شوند.

ایستگاه آتش نشانی در نقاط کور شهر

او همچنین به طرح‌های اجرایی و عملیاتی حفاظت از زیرساخت‌ها از سوی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اشاره کرد و افزود: برگزاری تمرین تخلیه ایستگاه مترو میدان صنعت، برگزاری دوره آموزش تخصصی مواد خطرناک، تدوین برنامه آمادگی و پاسخ در شرایط اضطراری برای حوادث شیمیایی در شهر تهران، پیگیری ساخت ۴ ایستگاه موقت آتش‌نشانی در نقاط کور شهر، برنامه‌ریزی به‌منظور برگزاری تمرین عملیاتی پشه آئدس از جمله این طرح ها به شمار می رود.

ایمن سازی زیرساخت‌ها

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر لزوم رعایت ملاحظات پدافندی در پروژه‌های عمرانی افزود: موضوع پدافند غیرعامل و مدیریت بحران دارای نقاط اشتراک بسیاری هستند. در پدافند غیرعامل، باید به ایمن‌سازی زیرساخت‌ها توجه کنیم تا از آسیب‌پذیری‌ها کاسته شده و زیرساخت‌ها در هر شرایطی بتوانند به کار خود ادامه دهند. پروژه‌هایی که در حال احداث هستند، می‌توانند با کمترین هزینه به ملاحظات پدافندی توجه کنند و ایمن‌سازی شوند.

نصیری عنوان کرد: برنامه مقاوم‌سازی لرزه‌ای ساختمان‌ها و شریان‌های حیاتی کلانشهر تهران در طول یک برنامه ۱۰ ساله تدوین و هزینه آن نیز مشخص شده است. این کار قابل انجام است و با صرف هزینه لازم، می‌تواند محقق شود.

هزینه مقاوم سازی کمتر از هزینه بازسازی پس از حادثه است

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اهمیت تخصیص بودجه‌ای مناسب به حوزه ایمنی گفت: ضرورت دارد که سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی برای مسئله ایمنی، ردیف بودجه‌ای اختصاص دهند؛ زیرا این بودجه کمتر از هزینه‌ای است که در هنگام وقوع حادثه صرف بازسازی می‌شود و به نوعی یک سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

ضرورت آموزش مردم

نصیری ضمن گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل به ضرورت آموزش مردم برای شرایط اضطراری اشاره کرد و گفت: فرقی نمی‌کند که مخاطره مربوط به حوزه پدافندی یا مخاطرات طبیعی باشد، بخش قابل توجهی از آمادگی ها مشترک است و ما باید با آموزش مردم خود را برای شرایط اضطراری آماده کنیم.

کد خبر 893616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha