با کمترین فشار،تنِ نرم وشفافِ نوعی کِرم خاکی را به تیزی قلاب فولادی که نخِ ابریشمی به سرش گره‌ای سفت خورده،فرومی‌برند و بعدبا قدرت، کرم خاکی و قلاب و نخ در اتصال هم را به دورتر در مقابل خود،جایی میان آب‌های رودخانه جاجرود،کناری از سد لتیان و لار یا برکه‌ای مصنوعی در روستاهای همسایه شهر،پرت می‌کنند.

لوازم ماهیگیری

همشهری آنلاین- سحر جعفریان:سر دیگر نخِ تک‌رشته‌ای سفید از وسط حلقه‌های متعدد لَنسر یا همان چوب‌ ماهیگیری‌شان که اغلب، اسپینینگ (چوب ماهیگیری ویژه رودخانه) ست به چرخِ اسپول فلزی می‌رسد تا به نسبت شرایط، فرآیند نخ‌گیری انجام شود. میان جماعتِ آرام و کم‌حرفِ ماهیگیر که بسیاری در خیال، خود را «آندرس ماریه» قهرمان ماهیگیری جهان می‌پندارند، هم ماهیگیران مبتدی و هم ماهیگیران حرفه‌ای دیده می‌شود. مبتدیانی که یا از برای وقت گذراندن به ورزشی ساده و یا به توصیه تراپیست خود برای انجام نوعی مدیتیشن متفاوت قصدِ رودخانه‌های دور و نزدیک و آبزیانشان را کرده‌اند و نیز حرفه‌ای‌هایی که تجهیزات کامل و گرانشان از چوب‌های چند تکه بیش از ۸ میلیون تومانی تا طعمه‌های طبیعی مانند زالو و خرچنگ و خوراک‌هایِ مصنوعی (لور) مانند لانسه انواع حشرات، خمیرِ نان و اسانسِ هِل و زعفران از ۵۰۰ هزار تومان تا بیش از یک میلیون تومان، حواسِ بسیاری از آنها که کمی آن سوتر به برگزاری تورِ آموزشیِ ماهیگیری مشغولند، پرت می‌کند. صدای رسای مربیان تورهای ماهیگیری با جملاتی این چنین «تفریحی یا تکنیکی، در رودخانه یا دریا، روز یا شب، کدام فصل، آبِ شیرین یا شور، در هوا آفتابی‌ یا بارانی می‌خوای ماهی صید کنی» در صدای محیط‌ یعنی آوازِ آب، بانگ پرندگان و گاهی هم موسیقی‌بی‌کلامی که از پلیرهای شارژی و جیبیِ ماهیگیران بلند می‌شود، می‌پیچد.

خونِ جگر مرغ برای صید ماهی

ماهیگیران چه مبتدی باشند چه حرفه‌ای معمولا تجهیزات تفریح یا ورزش خود را از محدوده‌ای در خیابان فردوسی تهیه می‌کنند. جایی که بیش از ده‌ها واحد و فروشگاه کوچک و بزرگ در ۲ طرف تنگ هم قرار گرفته و بالا رفته‌اند. بعضی‌هاشان، قدیمی مانند فروشگاهِ «صید و صیاد» که پسِ پیشخوانش، آقا مظفر نزدیک به ۴۰ سال است چوب و چرخ ماهیگیری می‌فروشد. با آن که بازارش تابستان‌ها، سکه می‌شود ولی در دیگر فصول نیز، مشتری‌های خود را دارد. مشتری‌هایی مثل بهرام‌خانِ ۶۷ ساله که از جوانی، قلاب و تورِ ماهیگیریش به آب‌های بسیاری بوده و حالا هم در پیرسالی، با مدرک مربیگیری که از فدراسیون ورزش‌های ساحلی، انجمن ماهیگیران ایران گرفته، باشگاه ماهیگیری راه انداخته و آموزش می‌دهد: با چوب ۳ متر و ۶۰ سانتیمتری اسپینینگ می‌توان در آب‌های سد طالقان ماهی صید کرد، با چوب ساحلی ۴ تا ۶ متری می‌توان روی اسکله رودخانه‌های عریض به انتظارِ طعمه‌گیری ماهی‌های کپور ایستاد وماهی‌زردپرهم بیشتر از همه، فریب تکه‌های خون‌آلودِ جگرمرغِ قلاب شده را می‌خورد. فروشگاه‌های جدید نیز علاوه بر فروش حضوری، به فروش آنلاین و البته ارائه خدمات متنوع و هیجان‌انگیزی مانند تعمیر، اجاره لوازم ماهیگیری، برگزاری دوره‌های ماهیگیری و کمپ‌های فیشینگ از ورودی هر چوب ۷۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومانتوجه دارند.

ماهیگیری ؛ ورزشی با خرج و برج میلیونی | درباره فروشندگان و خریدارانی که دُم به دام تجهیزات میلیونی ماهیگیری می‌دهند

چوب‌های میلیونی برای صید ماهی‌های‌ غول‌پیکر

طیف مشتریان این فروشگاه‌ها نیز گسترده است؛ از کودکانی که در مدارس خصوصی تحصیل می‌کنند و به درخواست کارشناس استعدادیابی مدرسه، آمده‌اند تا چوبِ سبک کاسی با چرخِ خَمِش و مُشتی طمعه لذیذ بخرند تا بی‌چون و چرا، ماهی‌ها دُم به تله‌یشان دهند تا جوانانی ماجراجو که اول هر هفته در صفحات مجازی نام و نشان کمپ و کلوپ‌های ماهیگیری اطراف شهر را جستجو می‌کنند برای تفریح و ورزش آخر هفته‌یشان و حتی پیرانه‌سرانی که شعارشان این است «ماهی را هر وقت از آب بگیری، تازه است به شرط آن که آب، گِل‌آلود نباشد!». هر مشتری به فراخور نیاز، سلیقه و بودجه‌ای که در جیب دارد ویترین‌های انباشته از چوب‌های کوتاه و بلند ماهیگیری از ۸۰۰ هزار تومان تا بیش از ۸ میلیون تومان، چرخ‌های سبک و سنگین از یک تا چند ۱۰ میلیون تومان، انواع طعمه، قلاب، زنده‌گیر، چاک، انبردستی، کیف و کاور، پایه چوب، ریسه لیدر، کولی، ساج و اجاق سه‌پایه، مشعل، ست ظروف و میز و صندلی‌های تاشوی کمپینگ جست‌وجو می‌کند. تجهیزاتی عمدتا با لیبل معرفی کشورهای سازنده؛ چین، فرانسه و آلمان. بعضی‌ از مشتریان، مدیر یا مالکان دریاچه‌ها و برکه‌های مصنوعی ماهیگیری در کرج، جاجرود، کردان، فیروزکوه و طالقان هستند که هر از گاهی واحد اجاره لوازم ماهیگیری کلوپ خود را با تجهیزاتی جدید به‌روز می‌کنند یا سفارش ماهی‌های خاص برای شارژ آبزیان برکه یا دریاچه‌یشان می‌دهند و همچنین از دست به دست چرخاندن بروشورهای تبلیغاتی مجموعه خود میان ماهیگیران این راسته غافل نمی‌مانند. بر روی تعدادی از بروشورها، تصاویری عجیب از صید ماهی‌های غول پیکر در برکه یا دریاچه تبلیغ شده، هم‌مانند طعمه، افرادِ ماهیگیر یا گردشگر را صید می‌کند!

از لورهای شاه‌ماهی صیدکن تا آب‌های پُر ماهی

این لورهای ماهیگیری در رنگ‌های مختلف و شاد هستند که ویترین‌ شیشه‌ای مغازه‌ها و فروشگاه‌های عرضه تجهیزات ماهیگیری را حسابی چشم‌گیر کرده‌اند. لورهایی کوچک و الوان از شمایل گونه‌های گوناگون پروانه‌ها، حشرات، ماهی‌نما، استخوانی و کرم‌ها که مناسب ماهیگیری به شیوه ترولینگ و اسپینینگ هستند. یکی از فروشندگان، گران‌قیمتی معدودی از لورهای وارداتی خود را با چسباندن این کاغذ نوشته، توجیح کرده: «با این لور، شاه‌ماهی، سر قلاب‌تو می‌گیره!» کاغذ نوشته‌هایدیگر فروشگاه‌ها نیز چنین است: «چوبِ اقیانوسی نداریم؛ سوال نفرمایید! اصلا به‌فرض داشته باشیم، کو اقیانوسِ نزدیک؟»، «فیشینگ کمپ خانوادگی با فرصت گشت و گذار در محیطی سرسبز»، «از ما تجهیزات بخر، مثل آندرس ماریه قهرمان شو» و یا «ارزان‌سرای مجوزهای ماهیگیری، اینجاست». نادر، گوشه‌ای از پیاده‌روی راسته ایستاده و گاه با دیدن برخی رهگذران، زمزمه می‌کند: «مجوز صید ماهی‌های خاص از دریاچه‌ها و رودخانه‌های اطراف تهران با قیمت مناسب، موجوده...»، «مشاوره برای انتخاب پر ماهی‌ترین رودخانه‌های نزدیک». در پاسخ به سوالات رهگذرانی که با شنیدن خدمات او، پا سست کرده‌اند، این طور زبان بازی می‌کند: «کلی هزینه می‌کنی می‌ری یه دریاچه و یه دونه ماهی هم نمی‌تونی بگیری؛ خب برای اینکه هزینه‌هات هدر نره، من بهت جای ماهی‌خیز معرفی می‌کنم.» بازاری که او گوشه پیاده‌رو راه انداخته، به صورت رسمی و قانونی با ورود به سایت هر مجموعه ماهیگیری، قابل دسترسی است: «هر سانس با یک چوبِ ماهیگیری و مختص به گونه‌ای خاص از ۵۰۰ هزار تومان تا بیش از یکی، دو میلیون تومان». دلایل این اختلاف قیمت نیز به میزان ساعات حضور، گونه ماهی‌ها و چادرزنی ماهیگیران و گردشگران بستگی دارد. از سویی، مهمترین پاتوق ماهیگیران با کمی جست‌وجو، قابل شناسایی‌ست: «سد لتیان، لار، طالقان، تار، نمرود، نسن، ماملو و هویر».

بیشتر بخوانید: ماهیگیری همین حوالی | هر چی گرفتی مال خودت

کد خبر 894757
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
    0 0
    ماهی کجا بود وقت تلف کردن هستش