مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

از آنجایی که تولید انار در بسیاری از استان های کشور وجود دارد، روز هفتم آبان که روز ملی انار است، جشنواره های مختلفی در سرتاسر کشور برگزار می شود.

جشنواره انار

به گزارش همشهری آنلاین، جشنواره انار در روستای فاروق استان فارس، جشنواره انار تهران، جشنواره انار اورامانت کردستان، جشنواره انار ساوه استان مرکزی، جشنواره انار پاوه استان کرمانشاه، جشنواره انار شهرضا اصفهان و... بخشی از جشنواره های بزرگ انار در کشور محسوب می شود، اما شاید بتوان جشن انار در منطقه اورامانات را یکی از مهم ترین این جشن ها دانست.

جشنواره انار روستای سلین

منطقه اورامانت استان کردستان فقط شامل طبعیت زیبا و بکر نمی‌ شود، بلکه برخی از روستاهای این منطقه قطب تولید انار در کشور هستند. این روزها که جشنواره‌ های مختلف انار در جای جای منطقه اورامانت برگزار می‌ شود، جشنواره بزرگ سال 1403 انار کردستان به میزبانی روستای «سلین» برگزار خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی سنندج در این باره به همشهری می‌گوید: «جشنواره انار از دهه‌های قبل در کردستان به صورت غیررسمی برگزار می‌شود و اهالی روستاها این جشن‌ها را در زمان برداشت انار تدارک می‌دیدند.»

به گفته محمدسعید احمدپناه، از سال 1397 اما به صورت رسمی در روستای سلین اورامانات شهرستان سروآباد جشنواره انار برگزار می‌شود؛ هرچند بعد از اولین دوره چند سالی در این جشنواره وقفه افتاد و دومین دوره جشنواره سال گذشته در روستای «دله‌مرز» برگزار شد؛ جشنواره‌ای که کاملا مردمی است.

او به ثبت روز ملی انار در تاریخ 7 آبان اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ «در منطقه اورامانت نهم آبان روز اصلی انار است.»

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی سنندج تاکید می‌کند که روستای سلین که حالا میزبان جشنواره انار است زیرساخت‌های مناسبی برای اسکان و پذیرایی از گردشگران دارد؛ در این روستا بیش از 197 محل استقرار گردشگران وجود دارد.

احمدپناه با بیان اینکه در جشنواره انار بیش از 10 هزار نفر حضور دارند توضیح می‌دهد: «علاوه بر جشن اصلی، روستاهای اقماری در اورامانت هر یک به نوعی جشن کوچکی برگزار می‌کنند. کیفیت انار اورمانات بسیار مناسب است و از کود و سم استفاده نمی‌شود. اگر هم استفاده شود، کم است.»

عضو هیت رئیسه اتاق بازرگانی سنندج درباره تاریخچه تولید انار در اورامانت می‌گوید: «از گذشته بسیار دور تولید انار در این منطقه مرسوم بوده است. تا یکی دو دهه پیش، ارقام محلی انار برداشت می‌شد، اما پس از آن ارقام جدیدی هم اضافه شد. علاوه بر ارقام محلی، ارقام ملس ساوه و رباب نیریز هم در اورامانت کشت می‌شود.»‌

به گفته او، در منطقه کامیاران و سروآباد بیشترین سطح زیرکشت انار وجود دارد به طوری که در منطقه سروآباد 75 درصد انار استان کشت می‌شود.

کد خبر 894824
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مرکزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha