سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۵ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از گذشت نزدیک به ربع قرن، سوریه و عراق روابط دیپلماتیک خود را از سر می‌گیرند.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، برای اولین بار پس از سقوط رژیم صدام یکی از اعضای دولت سوریه از پایتخت عراق بازدید می‌کند.یکی از سخنگویان دولت عراق اعلام کرد که توافق بر سر آغاز مجدد روابط دیپلماتیک میان دو کشور از اهداف اصلی سفر ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه است که روز یکشنبه به بغداد سفر کرده است.

این اولین تماس در سطح بالا میان دو کشور پس از سقوط رژیم صدام در سال 2003 میلادی است. معلم پیش از این خروج فوری نیروهای خارجی را از عراق درخواست کرده بود.
سوریه که پذیرای بسیاری از مهاجران عراقی است، "تسلط آمریکا" را بر عراق رد می‌کند. آمریکا و انگلیس سوریه را به حمایت از گروه‌های تروریستی در عراق متهم می‌کنند. در همین حال اکنون لحن این دو کشور در قبال دمشق ملایم‌تر شده است. در همین حال، جلال طالبانی، نخست‌وزیر عراق نیز قرار است در روزهای آینده به تهران سفر کند.

مناقشه بر سر مسایل مرزی
دولت دمشق در سال 1982 میلادی روابط دیپلماتیک خود را با عراق با این اتهام قطع کرد که عراق از حزب اخوان المسلمین که فعالیتش در سوریه ممنوع بوده است، حمایت می‌کند. در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در سال‌های 1980 تا 1988 میلادی سوریه طرف ایران را گرفت. در سال 1997 میلادی بود که سوریه روابط تجاری خود را با عراق از سر گرفت. اخیر عراق سوریه را بارها متهم کرده است که اجازه تردد شبه‌نظامیان خارجی را در مرز مشترک دو کشور و ورود به عراق فراهم می‌کند.

کد خبر 8970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز