همشهری آنلاین - علی رضا زاکانی در پاسخ به ۱۲ تذکر مطرح شده و در ادامه این جلسه و در پاسخ به پرسش رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در خصوص «ابهامات مربوط به واگذاری و بهره برداری از خودروهای تاکسی ون واگذار شده از سوی وزارت کشور» نیز گفت: وزارت کشور در راستای تعهدی که نسبت به شهرها و کلانشهرها دارد، قاعده ای را دنبال کرد تا بتواند از منابع خارجی و از طریق منابعی که شهرداری ها در اختیارش قرار می دهند، ون و اتوبوس در اختیار آنها قرار دهد و ما هم یکی از شهرداری هایی بودیم که مشتاق این اقدام بودیم.
وی افزود: سهم اتوبوس ۹۰۰ دستگاه و سهم ون ۶۳۰ دستگاه بود. ما جزو شهرداری های خوش حسابی بودیم که ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و ۲۴۰ اتوبوس و ۲۵۲ ون تحویل ما شد.
شهردار تهران با بیان اینکه وزارت کشور نتوانست به دلایلی به تعهدات خود عمل کند که دلایل آن نیز موجه بود، اظهار کرد: ما موضوع را به شدت پیگیری کردیم که این امکانات به شهر اضافه شود اما چون وزارت کشور نتوانسته بود بخش ارزی خودروساز را تأمین کند عملاً نتوانست این دستگاه ها را تحویل بگیرد و این موضوع برای کل کشور معطل ماند.
زاکانی با تأکید بر اینکه معاونت حمل و نقل و ترافیک سه مکاتبه در سال ۱۴۰۱ و یک مکاتبه در سال ۱۴۰۲ انجام داد که یا پول بازگردانده شود و یا قدرالسهم ما تعیین تکلیف شود، خاطرنشان کرد: پاسخ مکاتبات ما از سوی وزارت کشور داده شد اما مکرراً می گفتند که ملاک دستور العمل است و ما هم گفتیم که ۷۰ درصد باقی مانده را وزارت کشور باید بپردازد. ما مکاتبه جدید خود را ۱۵ مهرماه امسال انجام دادیم و درخواست تعیین تکلیف داشتیم.
وی با بیان اینکه ما به تمام موازین قانونی عمل کرده ایم، تصریح کرد: نامه ای توسط وزارت کشور به سازمان تاکسیرانی ارسال شده و تأمین منابع مالی فی مابین وزارت کشور و ایران خودرو دیزل بر اساس شرایط خاصی است و پرداخت آن با تأخیر مواجه شده و روند تسریع با پیگیری های صورت گرفته در حال انجام است و صورت خواهد پذیرفت.
وزارت کشور گفت تا زمان تعیین تکلیف، ادعای مالکیت توسط شهرداری تهران فاقد اعتبار است
شهردار تهران با اعلام اینکه ما ۳۰ درصد سهم خود را پرداخت کردیم و باید ون ها را تحویل می گرفتیم، یادآور شد: گفتند تا زمان تعیین تکلیف موضوع، ادعای هرگونه مالکیت توسط شهرداری تهران فاقد اعتبار است.
زاکانی ادامه داد: رئیس سازمان شهرداری ها در نامه ارسالی خود اعلام کرده که کماکان ون ها توسط یارانه دولتی تأمین شده و شهرداری حق هیچ گونه تصمیم گیری را در این زمینه دارد. ما دو روز است در این زمینه تعیین تکلیف شده ایم. ما موضوع را دائماً پیگیری کردیم و گفتیم تمام مبلغ را پرداخت کرده ایم اما وزارت کشور می گفت که بر اساس ضوابط خود اقدام می کند.
وی با بیان اینکه وقتی در شهر فعالیت را شروع کردیم رویکرد جدیدی داشتیم که از فناوری های نوین برای ارائه خدمت استفاده کنیم، گفت: یکی از فناوری ها شاتل تاکسی بود تا سازمان تاکسیرانی این خدمت را مطرح و دنبال کرد. تاکسیرانی وارد مذاکره با شرکت دارای این فناوری شد.
شهردار تهران با بیان اینکه پلتفرم پایه این فناوری با شرکت مورد نظر بود، تصریح کرد: برای ما اطمینان آور بود که این شرکت می تواند طرح را عملیاتی کند. اولین اقدام عملیاتی در این خصوص در ایام اربعین صورت گرفت.
زاکانی گفت: در شاتل تاکسی، مردم از قبل می توانند صندلی خود را در ساعات خاص در نقطه ای از شهر رزرو کنند. با این نگاه مدیرعامل سابق وارد مذاکره با شرکت مورد نظر شد و اقدامات برای عقد قرارداد صورت گرفت. زمانی که این خدمت در سفر اربعین ارائه شد، بلیط تهران- مهران یک میلیون تومان بود که با این وسیله نقلیه رقم بلیط به ۴۹۵ تا ۵۴۳ هزار تومان کاهش پیدا کرد.
وی با بیان اینکه در ساعات پیک و افزایش مسافر، ده ها نفر در صف هستند و امکان جابجایی آن ها سخت است، گفت: تاکسی ها قابلیت انتقال تمام مسافران را ندارند و کسانی هم هستند که سوداگری می کنند تا مردم با اذیت و آزار و بی احترامی با قیمت بالا بتوانند به مقصد برسند. شاتل تاکسی در میدان ونک و دیگر بخش ها از جمله میدان آزادی مستقر شدند تا به شهروندان خدمات ارائه دهند.
درآمد شاتل سرویس مستقیماً به سازمان فاوا می رود
شهردار تهران با بیان اینکه بزرگترین خدمت تکریم مردم و رانندگان است، خاطرنشان کرد: شهروندان با رزرو صندلی خود نه در صف خواهند ایستاد و نه رقم اضافه ای پرداخت خواهند کرد. رانندگان نیز مواجهه ای در این زمینه ندارند. پول این سرویس نیز مستقیماً به سازمان فاوا می رود و سازمان می تواند جزئیات آن را ارائه دهد.
وی با اعلام اینکه اجرای طرح ها به دوره آزمایشی نیاز دارند، اظهار کرد: این اقدام ادامه داشت و دنبال می شد. همان تعداد ون که از طریق تاکسیرانی تفاهم شده بود و چون نمی توانستند مستقیماً قرارداد ببندند شرکت حامیان شهر زیر نظر معاونت مالی با شرکت فناوری مورد نظر قرار داد بست و نزدیک به ۵۰ ون در این طرح مورد استفاده قرار گرفت.
زاکانی با بیان اینکه شاتل تاکسی ها تنها در برخی مقاطع زمانی خاص خدمات تحت این طرح را ارائه می دهند و در دیگر ساعات در سطح شهر خدمات رسانی می کنند، گفت: این اقدام بر اساس خدمتی نوآورانه در شهر بوده است. برای توسعه این کار چهار خط تلاش را دنبال می کنیم که یک مورد آن تقویت سازمان فاواست. خط تلاش دوم ناظر بر سازمان نوآوری و فناوری های نوین است که ابلاغ آن را از وزارت کشور دریافت کردیم.
وی ادامه داد: خط تلاش دیگر تأمین زیرساخت های شهر است و از فاوا، کنترل ترافیک و مترو موارد را دنبال کردیم که شرایط جدیدی ایجاد شود که در شرکت یارانه شهر دنبال خواهد شد. مشکلاتی پیش آمد که کار ما به تأخیر افتاد. البته تلاش ها صورت گرفت که امور بر اساس مجرای قانونی دنبال شود. قراردادها را منعقد کردیم که موضوع به تأخیر نیفتد.
اساسنامه شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند متناسب با موضوع بود
شهردار تهران با بیان اینکه خط تلاش چهارم این بود که یک شرکت امور را مدیریت کند، اظهار کرد: اساسنامه شرکت تجارت الکترونیک پارس شهروند دقیقاً متناسب با موضوع بود. ۴۰ شرکت وجود داشت که تعداد ۲۰ مورد آن برای شهر مضر بودند. شرکت هایی که می توانستند کاربرد داشته باشند، به کار بازگردانده شدند.
وی با بیان اینکه سازمان شهرداری ها و دهیاری ها دو روز است که برای ما در خصوص ون ها تعیین تکلیف کرده، گفت: تعدادی از این ون ها در اربعین استفاده شده بود و تعدادی از آنها حتی سانحه دیده بودند که ما حتی آنها را تعمیر و بازسازی نکردیم تا تعیین تکلیف صورت بگیرد. ما با تعیین تکلیف دو روز پیش نمی توانیم کاری کنیم و باید قرارداد جدیدی ببندیم.
وزارت کشور سهم ۷۰درصدی اش را نداد ارقامی که پرداخت کردیم برای کل ون های دریافتی محاسبه شد
زاکانی با بیان اینکه عدم پرداخت حق وزارت کشور بر اساس عدم تأمین ارز بوده و بر اساس آن نتوانست تعهد خود را نسبت به شهرداری انجام دهد و این خارج از اختیار ماست، یادآور شد: با توجه به اینکه وزارت کشور نتواست رقم ۷۰ درصد را تأمین کند، ارقامی که ما پرداخت کردیم برای کل ون های دریافتی محاسبه شد.
شهردار تهران با اعلام اینکه وزارت کشور به ما اعلام کرد که از ۶۳۰ دستگاه ون خبری نیست، اظهار کرد: وزارت کشور دستورالعمل را زمانی ابلاغ کرد که متعهد به تأمین ۶۳۰ دستگاه ون بود اما وقتی قدرالسهم خود را پرداخت نکرد و تعهد وزارت کشور عملیاتی نشد، دیگر دستورالعمل قابل اجرا نیست.
وی ادامه داد: برنامه ریزی ما از دو روز گذشته بر اساس چارچوب های مصوب شورای شهر در شهرداری است. به ما گفته بودند حق ندارید اقدامی انجام دهید اما چون پول را ما پرداخت کردیم بر اساس مصوبات شورا اقدام خواهیم کرد.
زاکانی با بیان اینکه تاکسیرانی طرف حساب یک شرکت نوآورانه شد و قابلیت آن شرکت هم بهره گیری از نرم افزار نوآورانه بود که در قالب سوپر نرم افزار شهرداری ارائه شد، یادآور شد: خدمات شرکت کاشان تجارت یونیک و واحد است و بخش دومی وجود نداشت. برای این شرکت صاحب نوآوری می توانستیم طبق قانون ترک تشریفات داشته باشیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه چون تکلیف ما با وزارت کشور مشخص نشده بود نمی توانستیم اقدام واحدی برای ون ها داشته باشیم، گفت: کل درآمد تاکسی های ون طرح شاتل تاکسی به سازمان فاوا واریز می شود و قابل رهگیری است.
وی درخصوص موارد مطرح شده مبنی بر مفقود شدن ون ها در سفر اربعین، یادآور شد: کل ون ها در اختیار ما قرار گرفته شده و همانطور که گفتیم تعیین تکلیف شده و با شتاب و سرعت بیشتری در آینده نزدیک خدمات رسانی به شهروندان را انجام خواهد داد.
زاکانی گفت: برنامه هفتم تکالیفی را مشخص کرده و برای مثال ماده ۴۶ در زمینه برقی سازی تکالیفی را مشخص کرده و باید سازمانی در دولت راه اندازی شود و تکلیف رانندگان را مشخص کند. ما وظایف خود را انجام دادیم و باید تکالیف را پیگیری کنیم. دولت باید در این زمینه کمک کند و از بابت صرفه جویی در مصرف انرژی منابع را تأمین کند.
وی با بیان اینکه ۴۶ ون پلاک نداشتند و تعدادی از آنها نیز خارج از اختیارات ما توسط سازمان شهرداری ها و دهیاری ها در سفر اربعین مورد استفاده قرار گرفت، گفت: تعداد محدودی از این ون ها نیازمند بازسازی هستند که با توجه به تعیین تکلیف صورت گرفته از دو روز قبل، بازسازی انجام خواهد شد. اداره کل پشتیبانی شهرداری این ون ها را برای بازسازی پذیرفته است. مابقی ون ها که به دلیل عدم تعیین تکلیف، متوقف شده بود هم وارد ناوگان خواهد شد.
شهردار تهران با اعلام اینکه تمهید ما پیشبرد امور بین شرکت های خصوصی و رانندگان است، اظهار کرد: این موضوع شرط ماست تا رانندگان و شرکت ها در این زمینه سود کنند. از دیروز خدمات شاتل قطع شده تا بازتحویل تمام ون ها انجام شود و قیمت کارشناسی برای ون ها تعیین شود.
شهردار تهران با اعلام اینکه تمهید ما پیشبرد امور بین شرکت های خصوصی و رانندگان است، اظهار کرد: این موضوع شرط ماست تا رانندگان و شرکت ها در این زمینه سود کنند. از دیروز خدمات شاتل قطع شده تا بازتحویل تمام ون ها انجام شود و قیمت کارشناسی برای ون ها تعیین شود.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا اعلام کرد: تنها ۵۰ دستگاه از ۲۵۲ دستگاه ون در شاتل تاکسی فعالیت می کردند. برخی از آنها هنوز پلاک هم نشده اند.
وی با بیان اینکه قدرالسهم ریالی شهرداری برای پرداخت هزینه ون ها با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و پلاک گذاری ۴۳ درصد است، خاطرنشان کرد: این رقم ناظر بر ۶۳۰ دستگاه به قیمت یک میلیارد و ۲۰ میلیون تومان قابل محاسبه است و رقمی که ما پرداخت کردیم، مشخص است.
شهردار تهران با اعلام اینکه نامه وزارت کشور در این خصوص کاملاً مشخص است، گفت: بر اساس محاسبات رقم بر مبنای ۴۳ درصد به حدود ۲۷۶ میلیارد تومان می رسد که ما تقریبا ۲۷۷ میلیارد تومان پرداخت کردیم. ما چند صد میلیونی بیشتر به وزارت کشور دادیم نه بخش خصوصی که آن هم گفتند بازمی گردانند.
در دوره معاونت شما هم پول شهر برای اتوبوس برقی ها رفته اما اتوبوسی نیامده است
وی همچنین تصریح کرد: ما می دانیم وزارت کشور چرا نتوانست پرداخت کند. بنابراین چرا عدم تأمین هزینه ون ها از سوی وزارت کشور به سمت ما منتقل می شود؟ آقای تشکری هاشمی می دانند کار چقدر مشکل است. ایشان ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را در سال ۱۳۹۰ پیگیری کردند که خرید آن انجام شود اما تا سال ۱۳۹۶ تنها چهار دستگاه وارد شد. این خوب است که ما بگوییم چرا اینگونه شد؟
زاکانی با بیان اینکه مال شهر رفته و هنوز بازنگشته است، یادآور شد: تمام اعتراض بر این است که چرا شهرداری دو سال پیش ۵۰۰ میلیون تومان اضافه پرداخت کرده است. کار سخت است. ما متهم هستیم که چرا این رقم اضافی را واریز کردید. حرف ما این است که شما در کار اجرا هستید و ۹۹ میلیارد تومان متعهد بودید و ۶۳ میلیارد تومانش را هم پرداخت کردید. درواقع این نشان می دهد کار اجرا سخت است.
شهردار تهران با بیان اینکه انتظار ما این است که شورا بودجه ما را به گونه ای تنظیم کند که بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم، خاطرنشان کرد: تقاضای ما این است که شورا به ما کمک کند تا مسیر دنبال شود.
وی با تأکید بر اینکه وقتی وزارت کشور نمی تواند رقم ون ها را بپردازد چه ضرورتی دارد که با اقتضای وزارت کشور، موارد را تنظیم کنم بلکه به اقتضای شهر اقدام خواهم کرد، گفت: اصل ماجرا این است که وزارت کشور به تعهدات خود عمل نکرده و ما زمانی باید به دستورالعمل عمل می کردیم که وزارت کشور به تعهدات خود عمل می کرد.
زاکانی با بیان اینکه اسنپ چه پیشینه ای در حوزه حمل و نقل دارد، گفت: این شرکت صاحب یک نوآوری است و توانسته تمام تاکسی های تلفنی را تحت الشعاع قرار دهد. خدمت و رفاه برای مردم توسط فناوری های نوین تأمین می شود. این شرکت نیز همچون اسنپ ایده ای داشته که توانسته موفق عمل کند و اگر موفق نمی شد باید می پرسیدید که چرا با شرکتی قرارداد بستید که موفق عمل نکرده است.
شهردار تهران همچنین خاطرنشان کرد: این شرکت در اربعین با نیمی از قیمت خدمات رسانی کرده و در طول دوره آزمایشی خود هم جابجایی مسافر داشته است. شاتل تاکسی در ساعات پیک خدمت خاص ارائه می کند و برای تاکسی های برقی که در حال ورود هستند، نیز چنین ایده ای در نظر گرفته شده که مردم صندلی تاکسی های برقی را رزرو کنند.
زاکانی با بیان اینکه اگر در ساعات خارج از فعالیت شاتل تاکسی اگر تخلفی صورت گرفته باشد برخورد می کنیم، گفت: آقای وحدت کار مدیرعامل سابق سازمان تاکسیرانی، موضوع شاتل تاکسی را اول پیگیری کرد و ادامه کار را دیگران انجام دادند.
شهردار تهران با اعلام اینکه مواجهه با شرکت های مطرح شده توسط سازمان تاکسیرانی صورت گرفت و چون نمی توانست قرارداد ببندد شرکت حامیان قرارداد منعقد کرد، یادآور شد: قرار شد شرکت تجارت الکترونیک کار را توسعه دهد اما به دلیل اختلاف نظر با وزارت کشور مبنی بر نحوه استفاده از ون ها، این توسعه صورت نگرفت.
وی با بیان اینکه شهرزاد توسط شهرداری تهیه شده و شرط شاتل این بود که در قالب شهرزاد خدمات خود را ارائه دهد، گفت: حساب شاتل تاکسی شفاف است و جزئیات آن اعلام می شود.
سوءجریان وجود ندارد بلکه اختلاف نظری است که براساس عدم عمل وزارت کشور به تعهدش است
زاکانی ادامه داد: سوء جریان وجود ندارد بلکه اختلاف نظری است که بر اساس عدم عمل وزارت کشور به تعهدش است که البته وزارت کشور تمام تلاش خود را انجام داد اما بخشی از آن به نتیجه رسید و بخشی دیگر خیر. اگر از نکته مدنظر وزارت کشور که به تعهد خود عمل نکرده بود، تمکین می کردیم باید از ما سوال می پرسیدید.
شهردار تهران با بیان اینکه هیچ شخصی از طرف شهرداری و مجموعه تجارت الکترونیک محل سوال در ذهن بنده نیست، گفت: ما با اراده در مسیری که در نظر گرفته بودیم، پیش رفتیم.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران درادامه این جلسه گفت: ما تعدادی از شرکت ها را در دوره سوم شورا منحل کردیم اما پنج شرکت محل اختلاف بود که گفتند مورد نیاز است و فرصتی باقی نماند که تجدید نظر صورت بگیرد. باید بررسی شود که ببینیم شرکت مورد نظر جزء شرکت های منحل شده، قرار داشته یا خیر؟ حتی اگر این شرکت ها منحل شده بوده اما هنوز کار می کردند، باز هم نباید با آنها قرارداد منعقد می شد.
زاکانی نیز در این خصوص گفت: این شرکت هم در گذشته هم امروز کارکرد داشته است. در هر صورت موضوع توسط معاونت مالی و اقتصاد شهری بررسی می شود.
شهردار تهران با تأکید بر اینکه پیش از سوال آقای تشکری هاشمی، مکاتبات با وزارت کشور صورت گرفته بود، گفت: ما پاسخ اولیه را در سال ۱۴۰۱ گرفتیم و پاسخ های بعدی سال قبل داده شد و مهرماه امسال آب پاکی را روی دست ما ریختند. موضوع بسیار شفاف است. نامه ای که رئیس سازمان شهرداری ها ارسال کرده صراحتاً بیان کرده که تصمیم گیری در خصوص ون ها از این پس بر عهده شهرداری است چراکه رقم آن را پرداخت کرده است.
وی افزود: ما برای گره گشایی کار مردم خود را به آب و آتش می زنیم و دیگران را هم مجاب می کنیم که کار ما کار درستی است.
نظر شما