به گزارش همشهری آنلاین، مجید باقری؛ معاون برنامهریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهردار تهران در روزنامه همشهری نوشت، یکی از انحصاریترین و کلیدیترین کارویژههای شوراهای اسلامی شهرها در حوزه مدیریت شهری «نظارت» است. موضوع و حدود نظارت شورا بر شهرداری در اصول ۱۰۱ و ۱۰۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز با رویکرد مدیریت هماهنگ و یکپارچه نظارتی شورا بر همه نهادهای مدیریت محلی مورد تأکید قرار گرفته است. بر این مبنا، هم شورای شهر مکلف به اعمال نظارت در چارچوب قانون است و هم شهرداریها مکلف به تمکین به نظارت در چارچوب قانون هستند.
واقعیت این است که نهاد شورا در قالب وظایف قانونی خود، به شکل فنی و حقوقی «نظارت قبل، حین و بعد از اجرا» را بهطور کامل محقق میسازد و این نظارتها عامل کلیدی تحقق «حکمروایی شایسته شهری در نظام اسلامی» بهشمار میرود.
«انتخاب شهردار»، « تصویب برنامههای کوتاهمدت ۵ساله یا ۴ساله»، «تصویب و ابلاغ بودجه سالانه شهرداری»، «تذکرات و سوال اعضا درخصوص انحراف شهرداری از برنامه یا بودجه مصوب»، «تصویب صورتهای مالی و تفریغ بودجه»، «بررسی میدانی و عملیاتی و بازدیدهای هماهنگشده یا سرزده از حوزههای اجرایی و عملیاتی شهرداری»، «انتخاب ذیحسابان و حسابرسی دقیق از حوزههای مختلف شهرداری از طریق حسابرسان رسمی»، «وضع عوارض و بهای خدمات»، «گزارشدهی مستمر و رسمی خزانهدار شورا از تحقق منابع و مصارف شهرداری به شهروندان در جلسات علنی»، «تصویب معاملات و نظارت بر آن اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره، وام، اصلاح معاملات و متمم بودجه و...» از مهمترین اقدامات و اختیارات نظارتی شورایاسلامی بر شهرداری بهشمار میرود.
بنابراین، همانگونه که پیداست شورایشهر مطابق با قانون در حوزههای مختلف نظارت عملیاتی بر شهرداری دارد؛ لذا اساسا شهرداری تحت هیچ شرایطی نمیتواند از مسیر نظارت فنی-حقوقی و «نظارت حین، بعد و قبل از اجرا در برنامه، بودجه و اجرا» شانه خالی کند؛ زیرا مدل ارتباطی شورا و شهرداری بر مدار و بُردار نظارتپذیری طراحی و تدوین شده است.
بحمدالله از ابتدای آغاز به کار مدیریتشهری ششم، شهرداری تهران مجدانه تلاش کرده است با تعهد به قوانین و سیاستهای مصوب ابلاغی از سوی شورای اسلامی شهر تهران و نهادهای بالادستی، تعهد خویش به «نظارتپذیری» را اثبات کند.
روزگذشته هم ما در صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران، شاهد یک رخداد حرفهای بودیم که نشاندهنده دغدغه مدیریت شهری ششم در مسیر خدمت به شهروندان عزیز بود و نمود بارزی از «نظارتگری شورا» و «نظارتپذیری شهرداریتهران» را به نمایش گذاشت؛ رخدادی که قطعاً رافع بسیاری از سوءتفاهمها بود و انشاءالله تشدید و تقویت روند خدمتگزاری به مردم فهیم تهران را رقم خواهد زد.
بیتردید، آنچه در کنار تعهد طرفین به «نظارتگری شورا» و «نظارتپذیری شهرداری» میتواند مقوم تحول و تعالی در کلانشهر تهران و تقویتگر خدمت به شهروندان شریف باشد، «وفاق و همدلی» در مسیر خدمتگزاری است. به بیان دیگر، از آنجا که وقوع هرگونه تشتت و اختلاف، سبب تضعیف جایگاه نظارتی شوراها و نیز تضعیف جایگاه اجرایی شهرداریها میشود، رسالت خطیر خدمتگزاری را با چالش مواجه خواهد کرد؛ از این رو، مراقبت از «وفاق و همدلی» میان این دو نهاد و تقویت مستمر این همگرایی، یک ضرورت استراتژیک است و قطعاً همه ما موظف به حفاظت و حراست از این همدلی و اتحاد هستیم.
روز گذشته، پاسخهای مستدل و همراه با طمأنینه شهردار محترم تهران در صحن علنی و نیز رفتار اخلاقمدارانه ۲عضو محترم سوالکننده و گفتوگوی صمیمانه آنان با شهردار پایتخت در پایان جلسه، نماد ارزشمندی از وفاق و همدلی بود.
همچنین تأکیدات چندباره شهردار محترم در خصوص درخواست کمک و حمایت از اعضای شورای شهر تهران برای ادامه مسیر خدمتگزاری در عرصه بزرگ و پیچیده مدیریت شهری پایتخت، از دیگر شاخصههای دعوت به وفاق و همدلی بود. در این راستا، در شرایطی که عملکرد درخشان شهرداری تهران در تحقق ۸۷ درصدی بودجه ۱۵۱هزارمیلیاردی ثبت شده و زمزمههای ارائه متمم بودجه به گوش میرسد، حمایت مبتنی بر وفاق و همدلی اعضای محترم شورا از رویکرد جهادی و پرشتاب شهرداری تهران برای خدمتگزاری و حل مشکلات، قطعاً کام شهروندان شریف را شیرین خواهد کرد.
نظر شما