دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

محمدجوادزمان آبادی: ماشین شویی و ترافیک. ماشین شویی و آلودگی. ماشین شویی و حقوق شهروندی

باور کنید اتفاق معمولی برای بسیاری از ما به نام ماشین شویی رابطه مستقیمی با خیلی از اتفاقات بزرگ دارد. شستن ماشین گاهی آن قدر مهم و تاثیرگذار می شود که لازم است در جریان شیوه ها ، راه های صحیح و توصیه هایی در این زمینه  قرار بگیرید.گزارش این شماره همشهری مسافر به همین موضوع اختصاص دارد.

کاش می‌شد ذهن و فکر و دغدغه و مشکلات‌مان را هم با همین روش بشوییم و تازه کنیم. لوله آب ابتدای خیابان شهیدجهان‌آرا را عرض می‌کنم خدمت‌تان. از پل نصر که وارد بزرگراه جلال آل‌احمد می‌شوید، نرسیده به ابتدای خیابان دکتر فاطمی ‌و فتحی‌شقاقی، لوله آب بزرگی قرار دارد که ماشین‌ها‌ی بزرگ هر روز صبح میهمانش هستند.

 تانکرهای آب را پر می‌کنند و برای یک روز ذخیره آبی‌شان را مهیا. روال کار هم این‌طور است که لوله آب باز‌ شده و آب با فشار زیاد بیرون ریخته می‌شود. ماشین‌ها‌ی سنگین هم آن‌قدر زیر آب جلو و عقب می‌روند تا در مخزن درست زیر لوله آب قرار بگیرد و پر شود.به‌جز سوال همیشگی ذهنی دوران بچگی که این همه اسراف‌ در آب چه می‌شود، یکی از فانتزی‌ها‌ی ذهنی‌ام روزی بود که زیر این لوله بزرگ بایستم و تمام تن و وجودم خیس بشود.

دروغ چرا، یک‌بار دل را به دریا زدم و زیر لوله رفتم‌؛ البته با ماشین. گفتم هرچه بادا‌ باد. یا مامور آب سر می‌رسد و دعوای حسابی راه می‌اندازد و یا با ماشینی تمیز‌تر از قبل که از سیاهی، رنگ سفیدش مستتر شده بود، به راهم ادامه می‌دهم.

زیر لوله که رفتم دنیا شکل دیگری بود. فشار زیاد آب، هرچند به سقف ماشین آسیب زیادی زد، اما زندگی را طور دیگری برایم ترسیم می کرد. ترس زیادی داشتم و به‌همین دلیل چند‌
ثانیه ای بیشتر دوام نیاوردم و از زیر آب بیرون آمدم.بچه که بودم، یک‌بار  با ژیان زردرنگ‌مان زیر همین لوله‌ها‌ گیر افتادیم.

از این جهت گیرافتادن خطابش می‌کنم که چراغ قرمز اجازه نمی‌داد لوله را کنار بزنیم و فرار کنیم. مدت 60‌ثانیه از هزاران درز ماشین آب به داخل اتاق می‌پاشید و ما می‌خندیدیم و مردم می‌خندیدند و به‌طور‌کل همه شاد بودیم‌! اولین تجربه ماشین‌شویی ما برمی‌گردد به همین ژیان زرد‌رنگ پر از سوراخ‌!  

ماشین شستن یک‌سری روش متداول دارد و یک‌سری غیرمعمول. اولین چیزی که در بحث ماشین‌شویی باید به آن توجه داشت این است که ماشین‌شویی در کل به دو‌قسمت تقسیم می‌شود. اولینش حضور در کارواش است که معادل فارسی‌اش شست‌وشوی ماشین می‌شود یا همان ماشین‌شویی توسط فردی به‌جز مالک!

در این رابطه باید گفت که ایستگاه‌های شست‌وشوی ماشین عمری طولانی در کشورمان ندارند، چرا‌که اصلاً خود ماشین عمرش در ایران چندان زیاد نیست. از سال‌1338 که اولین جیپ وارد ایران شد، شاید به‌فاصله چند‌سال بعد، کارواشی در تهران راه‌اندازی شد که البته به‌واسطه تعداد پایین خودرو، مشتری چندانی نداشت.

این اما یک‌خاصیت ورود خودرو به دنیای مدرن بود، چرا‌که در همه کشورهای مدرن هم کار نظافت و رسیدگی به ماشین از همان روزهای ابتدایی تولید خودرو در کشورشان، به‌عنوان فرصتی شغلی به‌وجود آمد.
  
روش دوم روش شست‌وشوی خودرو توسط  مالک است. همان‌طور که از نامش پیداست، در این روش شما به کارگرانی که ماشین‌شویی می‌کنند نیاز ندارید و خودتان باید آستین بالا بزنید. به عبارتی دیگر در این حالت؛ کسی نمی‌خارد پشت تان ، جز ناخن انگشت‌تان‌!
تمام بحث ماشین‌شویی ما از همین‌جا آغاز می‌شود. روش‌ها‌ی غیرمتداول ماشین‌شویی نیز همگی از این حالت نشات می‌گیرند و البته تجربه نشان داده است که در کشور ما روش‌ها‌ی غیرمتداول جاافتاده‌تر از روش‌ها‌ی متداول هستند.

«روش شست‌وشوی دستی با استفاده از آب متعلق به شیلنگ ساختمان»! این عنوان طولانی البته آشناترین عنوان در بین مردم برای شست‌وشوی خودرو به روش غیرمعمول است. البته  هر روز تبلیغات گسترده‌ای برای مجاب کردن مردم به عدم ‌استفاده از این روش برای شست‌و‌شوی خودرو انجام می‌شود، اما با این حال بر اساس شواهد و قرائن بیشترین مورد شست‌وشوی غیرمعمول خودرو، آن دسته از ماشین‌ها‌یی را شامل می‌شود که در حیاط خانه، جلوی در منزل، بیرون ساختمان و در کوچه با استفاده از آب شهری انجام می‌شود.

ابزار لازم برای این روش، یک‌لنگ حمام، یک‌ابر آغشته به کف و مقادیر زیادی از آب شهر بوده که البته استفاده از آن برای امور غیرضروری ممنوع است. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به‌شدت به نظافت خودرو اهمیت می‌دهید، اما بدتان نمی‌آید پولی خرج این کار نکنید، جزو آن دسته از افرادی می‌توانید باشید که به روش غیرقانونی، غیرمعمول و اشتباه شست‌وشوی دستی با استفاده از آب متعلق به شیلنگ ساختمان مشغول هستند.

«روش شست‌وشوی دستی با استفاده از جوی آب کنار خیابان، بزرگراه، جاده، بلوار و‌...» این عنوان بسیار بلند مشابه روش قبلی، اما با ابزاری متفاوت است. می‌دانید همین آب جوی‌ها‌ی خیابان اگر در خیابان سرازیر شود چه آسیبی به سلامت شهر می‌زند؟ می‌دانید توقف در کنار خیابان، بزرگراه، جاده و بلوار می‌تواند محل آسیب فراوانی همانند وقوع تصادف باشد؟ می‌دانید قسمت اعظمی ‌از یک خیابان دارای ترافیک دلیلش می‌تواند خودرویی باشد که در کنار خیابان مشغول شسته شدن بوده یا آبی که به‌واسطه شست‌وشوی یک خودرو، قسمتی از خیابان را بند آورده است؟

اگر به‌یاد داشته باشید در یکی از شماره‌ها‌ی همشهری‌مسافر به ده‌ها دلیلی اشاره کردیم که به ازای رعایت هرکدام از آ‌ن‌ها، قدمی ‌در راه مبارزه با غول ترافیک برداشته خواهد‌شد. یکی از روش‌ها‌ی اصلی مبارزه با غول ترافیک رعایت نکات به ظاهر کوچکی همانند همین موضوع است.

 راننده‌ای که قصد دارد خودروی خود را در بلواری که دارای جوی آب بزرگی است، بشوید باعث می‌شود تا ترافیکی وسیع قسمت اعظمی ‌از خیابان را مسدود کند. آبی که به سمت ماشید می‌ریزد، چند راننده را مجبور می‌کند تا فرمان خودرویشان را برگردانند و همین می‌تواند باعث تصادف شود. 

 گاهی ما خودمان را در هیچ‌کدام از اتفاقاتی که پیرامون‌مان به وقوع می‌پیوندد، مقصر نمی‌دانیم. مثلاً وقتی خودروی کثیفی داریم، به این موضوع توجه نمی‌کنیم که دیده نشدن چراغ‌ها‌ی جلویی ماشین به‌خاطر این موضوع که گرد‌و‌خاک زیادی روی آن نشسته است، می‌تواند دید خودروی روبه‌رو را محدود کند و منجر به تصادف شود. گاهی باید به این موضوع فکر کنیم که آیا برخی رفتارهای اجتماعی شهروندان هم می‌تواند جزو موارد خلاف قانون تلقی شود یا خیر.

یعنی می‌توان گفت، اگر فردی به‌واسطه برخی اشتباهات حین رانندگی و یا عدم‌رسیدگی به شرایط ایده‌آل خودروی خود باعث بروز مشکلات ترافیکی شود، باید جریمه  شود یا خیر. این قسمت از برخوردهای قانونی در کتابچه قانون رانندگی جای خالی‌اش احساس می‌شود.

 بر اساس این قانون، خودرویی که به‌هر دلیلی برای روند حرکتی دیگر خودروها از طریق پاکیزه نبودنش مزاحمتی ایجاد کند، باید جریمه شود. اگر همین خودرو قصد داشته‌باشد که جریمه اول خود را از طریق شست‌وشوی اتومبیل در کنار خیابان جبران کند، باز‌هم جریمه
 خواهد‌شد.

«مدت زیادی است که زیر پل شهرک پردیسان در بزرگراه یادگار‌امام‌(ره)(حوالی  دره فرحزاد) به محل شست‌وشوی اتومبیل‌ها‌ تبدیل شده است. از آن‌جا که شست‌وشوی اتومبیل‌ها‌ باعث خرابی آسفالت و ایجاد گودال در مسیر تردد اهالی می‌شود، از شهرداری منطقه‌2 ناحیه فرحزاد تقاضا داریم به این معضل رسیدگی  و با افراد متخلف برخورد نمایند». این پیام به‌نقل از یکی از شهروندان تهرانی به سامانه‌137 رسیده بود.

یکی دیگر از مشکلاتی که به‌واسطه شست‌وشوی اتومبیل به‌وجود می‌آید، همین موضوع است. مشکلات متعدد برای آسفالت خیابان و ایجاد گودال در خیابان. همه شما کم‌و‌بیش با این مشکل روبه‌رو بوده‌اید و احتمالاً اگر راننده هستید، یکی، دو باری با  گودال‌ها‌یی که به‌واسطه ورود مکرر آب به خیابان به وجود آمده است، مواجه شده‌اید. آسفالتی که هم تازه است و هم صاف گاهی گودال‌ها‌یی بزرگ دارد که باعث ایجاد مشکل برای خودروهای عبوری می‌شود.

 اگر نخواهیم به قانون توجه کنیم و اگر قصد خدمت‌رسانی به دیگر شهروندان را نداریم و اگر پاکیزگی خودرو برای‌مان اهمیت زیادی دارد، اما مهم نیست که کجا این اتفاق را رقم بزنیم‌؛ حتماً سلامت خودرو که اهمیت دارد؟ همین گودالی که باعث ایجادش بودیم، شاید یک روز میزبان خودمان باشد. توصیه اکید ما این است که خودرو‌ی‌تان را بر اساس همان روش اول که کارواش است، بشویید تا از بروز ده‌ها اتفاق ناخوشایند جلوگیری شود؛ همین.

همشهری مسافر

کد خبر 89818

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز