به گزارش همشهری آنلاین، بنابراین برای اولین بار این جنگنده در نمایشگاهی خارج از روسیه به نمایش گذاشته شد. علاقهمندان توانستند با حضور در این نمایشگاه، حتی به این جنگنده که قابلیت پرواز دارد، دست پیدا کنند.
اما همین دسترسی باعث شد که تصاویری از این جنگنده منتشر شود و کیفیت ساخت آن کمی زیر سؤال برود. پیچ و مهرههای قابلمشاهده، اتصال ضعیف پانل، ناهماهنگی در مونتاژ و استفاده از پیچها با انواع شکل متفاوت، شکافهای قابلمشاهده بین بسیاری از سطوح هواپیما و پرچهای برجسته، نشان داد که این جنگنده دههها از پیشرفتهای غالب در فناوریهای رادار گریز عقبتر بوده و نتوانست ظاهر خوبی را ارائه دهد.
جنگندهای که در نمایشگاه به نمایش گذاشتهشده بود رادار گریز نبود، درواقع یک نمونه از تولید سریالی نبود بلکه از نمونههای اولیه بود. یعنی بدنه هواپیما T-۵۰-۴ تنها چهارمین نمونه اولیه ساختهشده در اوایل دهه ۲۰۱۰ بود. هواپیمای دومی که برای نمایش استاتیک تحویل داده شد نیز فقط اندکی بهتر بود و نمونه اولیه T-۵۰-۷ بود.
هیچکدام از نمونههای جنگندههای نسل پنجم که بهصورت انفرادی ساخته شدند، رادار گریز نبودند. اکنون حتی برخی منابع به دنبال انتقاد از صنعت هوانوردی رزمی روسیه هستند که بهطور مداوم تصاویری از نمونههای اولیه سوخو ۵۷ منتشر کردهاند تا ادعا کنند که تلاش صنعت روسیه برای تولید جنگنده رادار گریز منجر به ایجاد یک جنگنده رادار گریز شده است.
وزارت دفاع روسیه اولین تصاویر سوخو ۵۷ را در حالی منتشر کرد که نشانگرهایی مانند تلورانس روی پانلها، کیفیت تولید بسیار خوب تولید آن را نشان میداد. بنابراین، هنوز این تحلیلها نمیتوانند کیفیت جنگندههایی که تولید سریال بوده و قابلیت رادار گریزی دارند را زیرسوال ببرد. برخی بر این باورند که نمونههای سوخو ۵۷ که به چین فرستاده شد و همچنین اجازه دسترسی و بازرسی دقیق از بدنه هواپیما برنامهای بوده که از قصد، کیفیت جنگندههای روسی را ضعیف نشان دهد.
نظر شما