چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

یکی از مهم‌ترین بخش‌های متروی تهران در جنوبی‌ترین محدوده پایتخت در فتح‌آباد قرار دارد چراکه در ۲دهه اخیر شرکت واگن‌سازی‌ تهران مسئولیت تهیه و تعمیر ناوگان متروی تهران را برعهده داشته است. دیروز بیست و یکمین سالگرد تاسیس این شرکت بود تا دهه سوم فعالیت این شرکت آغاز شود.

قطار ملی

همشهری آنلاین-مهدی اسماعیل پور: دهه سومی که با ۲ماموریت بسیار مهم و تاریخی یعنی تولید انبوه قطار ملی مترو و همچنین واگن‌های چینی همراه شد.

آغاز تولید انبوه واگن‌های چینی و قطار ملی مترو

علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ تهران: از سال۱۳۹۶ قرارداد ۶۳۰واگن چینی منعقد شده و متوقف مانده بود. اواخر سال۱۴۰۱ با همکاری شهردار تهران و دولت شهید رئیسی و تزریق منابع مالی از سوی دولت که ۱۵درصد آن از سوی منابع مالی دولت بود این قرارداد دوباره به جریان افتاد. پروژه شروع به حرکت کرده و مسیر طبیعی خود را طی می‌کند. پروژه‌های تولید واگن در این حجم در تمام دنیا ۳مرحله طراحی دارد که شامل طراحی مفهومی یا کانسپت دیزاین طراحی اولیه یا دیزاین و طراحی نهایی یا دیتیل دیزاین می‌شود. پروژه تولید واگن‌های چینی نیز مسیر طبیعی خود را طی می‌کند. مراحل نهایی طراحی این هفته با طرف چینی صورتجلسه شده و واگن وارد مرحله تولید انبوه می‌شود. تا قبل از پایان سال میلادی تولید انبوه واگن‌های چینی کلید زده می‌شود. تولید قطار ملی کار بزرگی است. مشکل اصلی در مسیر تولید قطار ملی مترو، تامین منابع مالی توسط دولت و شهرداری تهران بود که با پیگیری‌های آقای زاکانی‌ ماه گذشته مشکل تامین منابع مالی برطرف شد. رشد شرکت واگن‌سازی‌ در این دوره از مدیریت شهری با توجه به رویکرد شهردار تهران به سمت حمل‌ونقل عمومی با ۲۰سال گذشته آن قابل مقایسه نیست.

درصورت نهایی شدن ورود ال‌آرتی به ناوگان ریلی پایتخت، شرکت واگن‌سازی‌ تهران، زیرساخت‌ها و آمادگی لازم برای تولید این محصول را نیز دارد.

زمان پیش‌بینی شروع تولید انبوه قطار ملی مترو

آذرماه امسال با حضور شهردار تهران

سایت‌های تعمیرات واگن‌ها کجاست؟

پایانه فتح آباد
پایانه دردشت
پایانه صادقیه
پایانه کلاهدوز
پایانه مهرشهر
شرکت واگن‌سازی‌

تعداد کل واگن‌های درحال تولیدملی و چینی ۹۰۴ دستگاه است که شامل موارد زیر می‌شود

۷۹۱ دستگاه در قرارداد واگن چینی
۱۱۳ واگن در قرارداد ملی مترو
۸۰ درصد این واگن‌ها با تکنولوژی چین در داخل کشور تولید می‌شود.
۵۵ درصد سهم داخلی‌سازی‌ واگن‌هاست.

آخرین وضعیت

در آستانه آغاز تولید انبوه

وضعیت قرار داد ۱۱۳ واگن ملی مترو

۸۵ درصد سهم داخلی‌سازی‌ این واگن‌هاست.
یک رام قطار ۸ واگنه به‌عنوان نمونه اولیه تولید شده است.
قرارداد تولید این واگن‌ها ۳ساله است.


آخرین وضعیت

تا اوایل سال آینده ۳رام قطار ملی مترو وارد ناوگان می‌شود.

وضعیت تعمیر، نگهداری و بازسازی واگن‌ها به چه صورت بوده است؟

هردو مدل واگن‌های AC (نسل دوم) و DC (نسل اول) در شرکت واگن‌سازی‌ تعمیر، نگهداری و اورهال می‌شود.
۹۰ درصد برنامه تعمیراتی واگن‌ها تا کنون اجرایی شده است.
انجام تعمیرات واگن‌های مترو هر روز دریک شیفت کاری (حتی روزهای تعطیل) انجام می‌شود.

دسته‌بندی تعمیرات واگن‌های مترو چیست؟

تعمیرات سبک
تعمیرات نیمه‌سنگین
تعمیرات سنگین
اورهال (بازسازی اساسی)

۲۰ سال میانگین عمر ناوگان متروی تهران است و فعالیت این ناوگان نتیجه نگهداری و تعمیراتی است که به شکل منظم و روتین در ۶سایت (پایانه و تعمیرگاه) مختلف توسط شرکت واگن‌سازی‌ تهران انجام می‌شود.

کد خبر 900105
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha