همشهری آنلاین - مریم سرخوش: محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، امروز در چهارمین کنگره ملی تروما که به همت دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله(عج) در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، گفت: براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تعداد متوفیان ناشی از حوادث ترافیکی در جهان نسبت به سال ۲۰۱۰، ۵درصد کاهش داشته و ۱.۱۹ میلیون نفر بوده است. تعداد متوفی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت هم ۱۵ بوده است. حوادث ترافیکی اولین عامل مرگ در افراد ۵ تا ۲۹ سال است و اگر به این گروه سنی توجه شود، میتوان ارتباط آن را با جوانی جمعیت مشاهده کرد.
او افزود: اگر با همین روند پیش برویم، در سال ۲۰۵۰ سالخوردهترین کشور منطقه خواهیم شد. برای مقابله با این موضوع، تلاشهای زیادی باید انجام شود، از جمله ایجاد مراکز درمان ناباروری که در نهایت، سالانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تولد به دنبال دارد. در حالی که مرگ و میر ناشی از حوادث جادهای در کشور ما سالانه جان ۲۰ هزار نفر را میگیرد که جوانان ۵ تا ۲۹ سال هم هستند و با تروما با این بخش از جمعیت جوان کشور را از دست میدهیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: در همه گروههای سنی حوادث رتبه مرگ و میر ترومای جادهای دوازدهم است اما در کشورهای با درآمد کم و متوسط این مرگها بیشتر رخ میدهد. شاخص توسعه نیاز داریم که ناشی از مداحله است. حوادث ترافیکی ۲.۱۲ درصد از مرگها در سطح جهانی و ۳.۷ درصد از مرگها در منطقه مدیترانه شرقی را تشکیل میدهند، در حالی که در ایران ۵.۴ درصد مرگها به دلیل تصادفات است. میزان فوت ناشی از حوادث ترافیکی هم به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ایران برابر ۲۱ است.
او ادامه داد: در سال ۸۳، ۸۴ مرگ و میر بیش از ۲۷ هزار نفر بود و با مداخلات کاهش پیدا کرد. تا سال ۹۹ که این عدد به ۱۵ هزار نفر رسید. این روند افزایشی در ۱۴۰۲ به بیش از ۲۰ هزار نفر رسید. مرگ و میرهای قابل پیشگیری هستند و باید مورد توجه قرار گیرند، اما تمام این مسائل در حوزه پزشکی و سلامت نیست. عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم بر بروز تصادفات موثر هستند.
وزیر بهداشت درباره آماری فوتیهای حوادث ترافیکی هم بیان کرد: مقایسه سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نشان میدهد که در این آمار ما ۲.۸ درصد افزایش فوتی داشتیم ایران در جایگاه مرگ و میر ترافیکی، رتبه خوبی ندارد. البته آماری که در اختیار داریم برای ۲۰۲۱ است و اکنون وضعیت بدتری داریم. این آمار ۲۰.۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر است. این عدد برای کشور مثل سوئد ۲.۱ در هر ۱۰۰ هزار نفر است.
ظفرقندی تاکید کرد: تمام رشتههای مرتبط با تروما از جمله ارتوپدی، طب اورژانس، بیهوشی و... باید آموزشهای عملی و تئوری در زمینه تروما را فرابگیرند. مدیریت ایمنی راهها یکی از راههای کاهش تصادفات است، اما در حال حاضر جرایم رانندگی بازدارندگی لازم را ندارند. کاربر و خودروی ایمن نیز از عوامل مؤثر بر حوادث ترافیکی هستند. بسیاری از مصدومان حوادث جادهای به دلیل باز نشدن ایربگ خودرو جان خود را از دست میدهند. جادههای ایمن، پاسخگویی سریع اورژانس پس از حادثه و مدیریت سرعت خودروها نیز از دیگر ارکان اصلی مدیریت حوادث ترافیکی هستند.
نظر شما