به دنبال صدور مجوز افزایش قیمت برای خودروسازان، قیمت در بازار آزاد نیز رو به افزایش گذاشته و بازاری که دچار کسادی و ثبات قیمت شده بود، بار دیگر شاهد صعود قیمت‌هاست. نمایندگان مجلس واکنش‌های مختلفی به مجوز گرانی خودرو داشتند و پیشنهادات متفاوتی هم داده‌اند.

بازار خودرو - قیمت خودرو - پارکینگ

به گزارش همشهری آنلاین، پس از اقدام وزارت صمت در صدور مجوز برای ایران‌خودرو و سایپا در افزایش شدید قیمت محصولاتشان، نمایندگان مجلس به این موضوع واکنش نشان دادند.

علاوه بر انتقاداتی که نمایندگان مطرح کردند، از آنجا که هم‌اکنون در حال بررسی لایحه بودجه سال آینده هستند، برخی نمایندگان پیشنهاد دادند نرخ تعرفه واردات خودرو کاهش یابد تا جلوی یکه‌تازی خودروسازان داخلی گرفته شود.

افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها سبب جهش قیمت‌ها در بازار آزاد هم شده است. این در حالی است که در سال‌جاری بازار خودرو تقریبا آرام بود و خبری از جهش قیمتی نبود.

سلیمی: نمایندگان مخالف افزایش قیمت خودرو هستند

درهمین زمینه عضو هیأت رئیسه گفت: مجلس از ظرفیت‌های قانونی خود در حوزه خودرو مانند تحقیق و تفحص، استیضاح و سؤال از وزیر، تصویب قانون واردات خودرو و سایر موارد استفاده کرده و با افزایش قیمت خودرو مخالف است.

علیرضا سلیمی درخصوص افزایش قیمت خودروهای تولید داخل، گفت: امروز خودروسازان یک فاکتور را مدنظر قرار می‌دهند و آن گرانی خودروست، اما کیفیت و اقتصادی کردن قیمت تولیدات برای استفاده عموم مردم از ذهن آنها و تصمیم‌گیران حوزه، عبور نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ایام انتخابات، یکی از عواملی که با استفاده از آن رأی کسب می‌کنند خودرو است، اما بعد از انتخابات مسائل را فراموش می‌کنند.

سلیمی با تأکید بر اینکه یکی از مواردی که مجلس روی آن نظارت جدی داشته حوزه خودروست، عنوان کرد: در دولت گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت استیضاح و تحقیق و تفحص از خودروسازان انجام شد و مرکز پژوهش‌ها نیز در این زمینه گزارش کاملی را ارائه کرد و بیشترین سؤال نمایندگان از وزیر صمت به حوزه خودرو اختصاص داشت و تعداد انبوه تذکر به مسئولین این حوزه داده شده، اما گویا گوش آقایان در دولت و دستگاه‌های ذیربط بدهکار نیست و کار خود را انجام می‌دهند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مجلس قانون واردات خودرو را مصوب کرده است و ده‌ها جلسه در کمیسیون صنایع و معادن در زمینه تامین ارز مورد نیاز واردات خودرو برگزار شده است، عنوان کرد: تعرفه واردات خودرو در اختیار دولت است، اما تعرفه واردات و حقوق گمرکی به حدی افزایش داده شده که خودرو وارد نشده است؛ درحالی‌که هدف مجلس ایجاد رقابت در بازار بوده است مجلس از ظرفیت‌های قانونی خود در حوزه خودرو مانند تحقیق و تفحص، اعمال ماده ۲۳۴، استیضاح وزیر، تصویب قانون واردات خودرو و سایر موارد استفاده کرده و این بی‌انصافی است که برخی از افراد مطالبی را بیان می‌کنند که با واقعیت تطبیق ندارد.

سلیمی خاطرنشان کرد: کمیسیون صنایع و معادن با دستور رئیس مجلس شورای اسلامی موضوع افزایش قیمت خودرو را پیگیری و از ابزارهای نظارتی خود استفاده می‌کند.

خضریان: ابلاغیه افزایش قیمت خودرو باید باطل شود

عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: در ‌مجلس شورای اسلامی با استفاده از ابزارهای تقنینی و نظارتی، مانع افزایش فشار بر مردم می‌شویم.

علی خضریان، در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: متأسفانه خودروسازان داخلی هر چند وقت یک‌بار به بهانه نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار، خودرو را گران می‌کنند، اما شکاف قیمتی همچنان پابرجاست؛ بنابراین دو شرکت خودروسازی باید از این تجربه شکست خورده دست برداشته و بهای تمام‌شده تولید را مدیریت کنند.

خضریان با بیان اینکه از بعد نظارتی موضوع ممانعت از گرانی‌های پی در پی خودرو را در مجلس پیگیری می‌کنیم، گفت: یقیناً خودروسازان به‌جای اصلاح عملکرد، مجدداً ظرف چندماه آینده به بهانه‌های دیگر خودرو را گران‌تر می‌کنند و می‌بایست در ‌مجلس با استفاده از ابزارهای تقنینی و نظارتی مانع افزایش فشار بر مردم شویم.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه نمی‌توانیم به قیمت‌ها دستور دهیم ثابت بمانند، تصریح کرد: مردم هم می‌گویند چگونه دولت به حقوق‌ها می‌گوید ثابت بمانند، همان نسخه را نیز برای قیمت‌ها بپیچد. اکنون که چنین نمی‌کنید با کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس، این رقابت ناعادلانه را به نفع مردم تغییر خواهیم داد.

مجلس به مسئله افزایش قیمت خودرو ورود می‌کند

عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: مجلس قطعا از جایگاه نظارتی خود به مسئله افزایش قیمت خودرو ورود پیدا خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد که بیش از این حقوق مردم در این حوزه تضییع شود.

روح‌الله عباسپور در گفت‌وگو با تسنیم، در رابطه با نقش مجلس برای جلوگیری از افزایش قیمت خودرو گفت: نقش مجلس قانونگذاری است و این قانونگذاری در زمینه خودرو نیز در بودجه‌ریزی سالانه و مصوبات کمیسیون با عنوان قانون ساماندهی خودرو و وارادات خودروهای کارکرده صورت گرفته و اگر دولت همین مصوبه را به خوبی اجرا می‌کرد امروز شاهد افزایش قیمت خودرو نبودیم.

نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس با گلایه از اهمال‌کاری دولت در عدم ‌اجرای قانون واردات خودروهای کارکرده افزود: هدف از قانونگذاری، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تمام‌شده خودرو است و این اهداف زمانی محقق می‌شوند که واردات صورت بگیرد؛ چرا که در این شرایط خودروسازان داخلی به ‌دنبال رقابت می‌روند و برای از دست ندادن بازار داخلی مجبور می‌شوند در کیفیت و قیمت تمام‌شده اقدام جدی داشته باشند.

عباسپور گفت: مجلس قطعا از جایگاه نظارتی خود به مسئله افزایش قیمت خودرو ورود پیدا خواهد کرد و اجازه نمی‌دهد که بیش از این حقوق مردم در این حوزه تضییع شود.

واکنش رئیس کمیسیون تلفیق مجلس به مصوبه گرانی خودرو

غلامرضا تاج‌گردون، رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۴ در واکنش به مصوبه گرانی خودرو تأکید کرد: هر چقدر دولت و خودروسازان داخلی قیمت خودرو را بالا ببرند، مجلس تعرفه واردات خودرو را پایین خواهد آورد تا رقابت به نفع مردم شود.

کاهش تعرفه‌های خودروهای خارجی در صحن مجلس رأی‌گیری می‌شود

رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش تعرفه‌های خودروهای خارجی در صحن مجلس رأی‌گیری می‌شود. بحثی درخصوص کاهش تعرفه خودروهای واردات خارجی صورت گرفت که چند روز پیش در کمیسیون تلفیق تصویب شده بود که از ۱۰۰ درصد به ۸۰ درصد برسد. منتها پیشنهادی دادند مبنی بر اینکه این ۸۰ درصد ۶۰ درصد شود. در تجدید رأی، این مسئله رأی نیاورد. قرار شده که در صحن علنی مجلس این پیشنهاد مربوط به کاهش تعرفه‌های خودروهای خارجی از ۸۰ درصدی که در کمیسیون این چند روز تصویب شده به ۶۰ درصد در صحن علنی به رأی گذاشته شود.

کد خبر 902011
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha